۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳

مهر گزارش می‌دهد؛

آمار غلط استاندار سابق گریبانگیر خراسان شمالی/جذب بودجه سخت‌تر شد

آمار غلط استاندار سابق گریبانگیر خراسان شمالی/جذب بودجه سخت‌تر شد

بجنورد- ارائه آمار اشتباه از خراسان شمالی به سطح ملی توسط مدیران دولت گذشته باعث شده اکنون مسئولان کشور به خیال شرایط مطلوب استان، از تخصیص بودجه بیشتر به این منطقه جلوگیری کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خراسان شمالی با جمعیتی حدود یک میلیون نفر در عموم شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… از میانگین کشور عقب ماندگی شدیدی دارد؛ این استان که از سال ۸۴ تأسیس شده تاکنون پیشرفت‌هایی داشته اما به نسبت سایر استان‌ها شرایط نامطلوبی دارد.

هر زمانی که شاخص‌های ملی اعلام می‌شود، باید نام خراسان شمالی را در رده‌های آخر جستجو کرد؛ تفاوتی نمی‌کند که این آمار مربوط به رشد اقتصادی و سرانه درآمد مردم باشد و یا شاخص‌های اجتماعی مانند مطالبه گری.

خراسان شمالی مدت‌ها است در شاخص‌ها شرایط نامطلوبی دارد و این مسئله باعث مشکلاتی همچون عدم ورود سرمایه گذار به استان نیز شده است.

مسئولان خراسان شمالی نیز بارها و بارها به این عقب ماندگی اشاره داشته اند؛ به عنوان نمونه محمود قنبری، معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی در آذر ماه سال جاری اظهار کرد: اکنون خراسان شمالی در تولید ناخالص ملی رتبه ۲۹ کشور را دارد.

وی افزود: سالانه ۵۰۰ هزار دام سبک پرورش می‌دهیم که میزان استفاده استان ۵۰ هزار رأس است لذا ۴۵۰ هزار رأس بدون فرآوری صادر می‌شود.

به عنوان نمونه دیگر حسن پارسی پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی دی ماه سال جاری با اشاره به رتبه ۲۹ استان در پرداخت تسهیلات بانکی، گفت: سرانه تولید ناخالص داخلی خراسان شمالی کمتر از نصف میانگین کشور است.

وی افزود: خراسان شمالی با ۱۸.۵ درصد دومین استان در اشتغال ناقص می‌باشد که نشان می‌دهد بیکاری واقعی مردم خراسان شمالی زیاد است.

پارسی پور گفت: در شاخص کسب و کار رتبه هفدهم و در شاخص امنیت سرمایه گذاری رتبه نوزدهم کشور را داریم.

خراسان شمالی در شاخص فلاکت رتبه چهارم و در تورم نیز همواره بین ۳ استان ضعیف کشور بوده است؛ اما این موارد که بخش کوچکی از شاخص‌های آماری است نشان می‌دهد خراسان شمالی دچار مشکلات متعددی است که حل آن‌ها مستلزم نگاه ویژه دولت و تخصیص بودجه‌های مناسب است.

وضعیت بد؛ آمار عالی!

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. در زمان حضور محمد علی شجاعی به عنوان استاندار خراسان شمالی آمارها متحول شده بود و هر روز شاهد رشدهای عجیب و غریب در شاخص‌های استان بودیم؛ اما در زندگی مردم هیچ تفاوتی به وجود نمی‌آمد.

استاندار سابق خراسان شمالی سعی داشت با ارائه آمارهای مثبت شرایط استان را بسیار ممتاز و رو به رشد جلوه دهد؛ موضوعی که اکنون گریبانگیر مسئولان جدید شده است.

برای درک بهتر این آمارسازی ها به برخی سخنرانی‌های شجاعی رجوع می‌کنیم؛ محمد علی شجاعی در مهر ماه سال ۹۹ گفت: خراسان شمالی شاهد رشد در بسیاری از شاخص‌های توسعه است و این توسعه در روستاها نیز اتفاق افتاده به طوری که امروز تمامی منازل روستایی به صورت رایگان بیمه شده‌اند و در نفوذ بیمه روستایی رتبه چهارم کشور را از آن خود کرده‌ایم.

استاندار سابق خراسان شمالی در اسفند ماه سال گذشته نیز بیان کرد: سیستم قضائی خراسان شمالی شاهد یک جهش و تحول است به طوری که در اکثر شاخص‌های این بخش جزو ۵ استان برتر کشور هستیم؛ استان در جذب عددی سوادآموز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

شجاعی در پیام نوروزی خود به مردم نیز از رشد بی سابقه استان در شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خبر داد.

آمار غلط استاندار سابق گریبانگیر خراسان شمالی/جذب بودجه سخت‌تر شد

هر چند پروژه‌های عمرانی و خصوصاً راه سازی در دولت گذشته تقریباً منحل شده بود اما استاندار سابق خراسان شمالی در خرداد ماه سال جاری گفت: طی دو سال گذشته شاخص‌های راه خراسان شمالی ارتقا داشته است.

وی افزود: شاخص آسفالت راه روستای خراسان شمالی ۲۶ درصد رشد داشته است اما همچنان نسبت به میانگین کشور عقب هستیم با این حال از منظر رشد اعتبارات رتبه سوم کشور را به دست آورده‌ایم.

شجاعی در تیر ماه سال جاری نیز اظهار کرد: خراسان شمالی در شاخص‌های مختلف در رتبه‌های پایانی قرار داشت؛ اما امروز به واسطه تلاش‌های تیم کاری استان، خراسان شمالی در رتبه‌های برتر قرار دارد.

تصور اشتباه مدیران ملی از شرایط خراسان شمالی

این تنها بخش کوچکی از ادعاهای استاندار سابق خراسان شمالی پیرامون رشد استان بوده است؛ اما مشکل کار کجاست؟

ارائه این آمار به سطح ملی باعث شده مدیران ارشد کشور با تصور صحت این آمار در ارائه بودجه بیشتر به خراسان شمالی تعلل کنند و این مسئله عملاً ورود بودجه به استان را مختل کرده است.

این دردسر باعث شد محمدرضا حسین نژاد، استاندار فعلی خراسان شمالی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان از مدیران بخواهد آمار واقعی را احصا کرده و در اختیار مجموعه استانداری و مدیران ارشد ملی قرار دهند.

سید محمد پاکمهر، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در شاخص‌ها انتهای کشوریم اما وقتی از مرکز کشور برای اخذ بودجه پیگیری می‌کنیم، می‌گویند مسئولان استانی شاخص‌ها را عالی توصیف کرده‌اند.

وی افزود: شرایط طوری است که گویی مدیران برای ارائه آمار بهتر با یکدیگر در رقابتند؛ در حالی که این مسئله مشکلات ما را بیشتر می‌کند.

پاکمهر اضافه کرد: ۳۰۰ روستای تنش آبی داریم اما گفته می‌شود شاخص بهره مندی خراسان شمالی از آب بسیار عالی است؛ این آمار از کجا آمده؟

وی در انتها گفت: ارائه چنین آماری اخذ بودجه‌های ملی را کاهش داده و نمایندگان استان نمی‌توانند به راحتی برای استان بودجه بگیرند.

به نظر می‌رسد اشتباه محاسباتی مسئولان دولت گذشته در نمایش چهره استان اکنون آشکار شده و حال مسئولان جدید باید تلاش کنند تا تصور مدیران از استان محروم خراسان شمالی تغییر کند.

کد خبر 5428636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      علت تورم عدم نظارت تعزیرات است که هرکس خوراک وپوشاک ولوازم را هرقیمتی میخواهد میدهد تا به حال مغازه ای پلمپ وجریمه نشده. از طرفی وجدان خود مردم هم هست که ایا چقدر به روزی حلال اعتقاد دارند اینجا سرکلاه گذاشتن هنره قصد توهین ندارم ولی گران ترین وبنجل ترین استان کشور است