۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲

آخرین تحولات جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق؛

انتخاب رئیس‌جمهور از دستور جلسه پارلمان عراق خارج شد

انتخاب رئیس‌جمهور از دستور جلسه پارلمان عراق خارج شد

با توجه به عدم حد نصاب تعداد نمایندگان در پارلمان عراق، انتخاب رئیس جمهور از دستور جلسه خارج و اعلام شد که جلسه مذکور به صورت روتین و به منظور بررسی مسائل دیگر تشکیل می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: همزمان با نزدیک شدن به زمان آغاز جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان جریان صدر جزو اولین کسانی بودند که وارد پارلمان شدند.

حضور نمایندگان «صدر» و «حزب دموکرات» در پارلمان

ورود نمایندگان حزب دموکرات به پارلمان

این درحالی است که پس از نمایندگان جریان صدر، نمایندگان حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» نیز خود را به پارلمان رساندند.

«ریبر بارزانی» هم آمد

پس از آن هم «ریبر بارزانی» نامزد مورد حمایت جریان صدر و حزب دموکرات که برای تصدی پست ریاست جمهوری معرفی شده است وارد پارلمان شد.

حضور نمایندگان «صدر» و «حزب دموکرات» در پارلمان

تعویق یک ساعته زمان برگزاری جلسه پارلمان

در حالی که قرار بود جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور این کشور در ساعت ۱۱ به وقت محلی (۱۲:۳۰ به وقت تهران) برگزار شود اما فقدان حد نصاب موجب شد تا اعضای هیئت رئیسه پارلمان، زمان برگزاری جلسه را به تعویق بیندازند.

بنابراین، هیئت رئیسه پارلمان عراق اعلام کرد که جلسه انتخاب رئیس جمهور با یک ساعت تأخیر یعنی در ساعت ۱۲ به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد. طبق اعلام هیئت رئیسه، برای برگزاری جلسه مذکور لازم است حداقل ۲۲۰ نماینده معادل دو سومِ مجموع تعداد نمایندگان، در پارلمان حضور یابند.

خروج «حلبوسی» از جلسه به دلیل فقدان حد نصاب

منابع رسانه‌ای اعلام کردند پس از آنکه جلسه پارلمان برای نوبت دوم در ساعت ۱۲ به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) باز هم به حد نصاب لازم نرسید، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، از صحن پارلمان خارج شد.

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

آخرین اخبار حاکی از آن است که حلبوسی پس از مشاهده غیبت شمار زیادی از نمایندگان، ترجیح داد تا مقر پارلمان را ترک کند. با این وجود، هیئت رئیسه پارلمان تاکنون به صورت رسمی، عدم تشکیل قطعی جلسه امروز برای انتخاب رئیس جمهور را اعلام نکرده است. به نظر می‌رسد که هیئت رئیسه پارلمان قصد دارند زمان بیشتری را برای به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان اختصاص دهند.

دیدار نمایندگان تحریم کننده با سران هیئت هماهنگی

برخی از نمایندگانی که حاضر به مشارکت در جلسه امروز پارلمان نشدند و به نوعی این جلسه را تحریم کردند، دقایقی پیش با شماری از رهبران هیئت هماهنگی شیعی از جمله «نوری المالکی» و «شیخ قیس الخزعلی» دیدار و گفتگو کردند.

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

صدری‌ها باز هم کفن پوش شدند

تصاویر منتشر شده از نمایندگان صدر که در جلسه امروز پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور شرکت کرده اند، نشان می‌دهد که آنها همچون جلسه افتتاحیه پارلمان جدید بار دیگر کفن پوش شده‌اند. این مسأله توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

ائتلاف «السیاده» با ۵۴ نماینده در پارلمان حاضر شد

از سوی دیگر، رسانه‌های عراقی اعلام کردند یکی از ائتلاف‌هایی که حضور گسترده در جلسه امروز پارلمان داشته، ائتلاف السیاده است. گفته می‌شود که ائتلاف السیاده با ۵۴ نماینده در جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق شرکت کرده است. این درحالی است که ۸ عضو از مجموع اعضای این ائتلاف حاضر به مشارکت در جلسه پارلمان نشدند.

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

نشست الحلبوسی و معاونان به منظور درباره جلسه انتخاب رئیس جمهوری

گزارش‌های واصله از مقر پارلمان عراق حاکی از آن است که «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان به همراه ۲ معاون خود به منظور بررسی جلسه انتخاب رئیس جمهور، هم اکنون با یکدیگر وارد گفتگو شده اند. این احتمال وجود دارد که عدم به حد نصاب رسیدن جلسه امروز به صورت رسمی توسط هیئت رئیسه پارلمان اعلام شود.

حضور نمایندگان «صدر» در پارلمان/ جلسه هنوز به حد نصاب نرسیده است

حلبوسی خواستار ورود نمایندگان به صحن پارلمان شد

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دقایقی پیش از نمایندگان حاضر در اطراف پارلمان خواست تا در صحن اصلی حاضر شوند. این درحالی است که گفته می‌شود هم اکنون کمتر از دو سومِ مجموع تعداد نمایندگان در پارلمان حاضر شده اند. منابع عراقی اعلام کردند: با این اوصاف، هیئت رئیسه پارلمان عراق گزینه جز اعلام رسمی فقدان حد نصاب جلسه انتخاب رئیس جمهور ندارد.

هیئت هماهنگی شیعی: اگر جلسه بدون رسیدن به حد نصاب تشکیل شود، شکایت می‌کنیم

منابعی در داخل هیئت هماهنگی شیعی اعلام کرده اند که اگر هیئت رئیسه پارلمان عراق به صورت غیرقانونی و بدون رسیدن تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم اقدام به برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور کند، هیئت هماهنگی به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد.

گفته می‌شود که هم اکنون هیئت هماهنگی شیعی بیش از ۱۲۵ امضا از نمایندگان تحریم کننده جلسه انتخاب رئیس جمهور جمع آوری کرده است. این بدان معناست که بیش از یک سوم از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان عراق در جلسه انتخاب رئیس جمهور شرکت ندارند. در چنین شرایطی، هیئت رئیسه پارلمان طبق قانون اساسی نمی‌تواند تشکیل جلسه بدهد.

«حلبوسی» خواستار ورود نمایندگان به پارلمان شد

۲۰۲ نماینده در جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور حاضر شدند

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق پس از شمارش تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، تعداد حضار را ۲۰۲ نفر اعلام کرد. از آنجایی که برای آغاز رسمی جلسه حداقل باید ۲۲۰ نماینده معادل دو سومِ مجموع تعداد نمایندگان حضور داشته باشند، هیئت رئیسه عملاً نمی‌تواند تشکیل جلسه را به صورت رسمی اعلام کند.

آغاز جلسه پارلمان بدون تحقق حد نصاب قانونی

علیرغم اینکه تعداد نمایندگان حاضر در پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب لازم نرسیده است، اما «محمد الحلبوسی» در اقدامی عجیب رسماً آغاز جلسه را اعلام کرد. این درحالی است که درحال حاضر ۲۰۲ نماینده در پارلمان هستند و تشکیل جلسه نیاز به حضور حداقل ۲۲۰ نماینده دارد.

هیئت هماهنگی شیعی در اعتراض به اقدام حلبوسی اعلام کرده است که در صورت تداوم این وضعیت، به دادگاه فدرال شکایت خواهد کرد. در همین راستا، هیئت هماهنگی شیعیان سندی را صادر کرده است که نشان می‌دهد ۱۲۶ نماینده جلسه پارلمان را تحریم و در آن شرکت نکرده اند. سند مذکور در واقع متضمن نامه‌ای است که در خصوص تعداد اعضای تحریم کننده جلسه پارلمان به «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان تحویل داده شده است.

انتخاب رئیس‌جمهور از دستور جلسه پارلمان عراق خارج شد

انتخاب رئیس جمهور از دستور جلسه پارلمان عراق خارج شد

با توجه به عدم حد نصاب تعداد نمایندگان در پارلمان عراق، انتخاب رئیس جمهور از دستور جلسه خارج و اعلام شد که جلسه مذکور به صورت روتین و به منظور بررسی مسائل دیگر تشکیل می‌شود. نمایندگان هیئت هماهنگی شیعی عدم تشکیل جلسه برای انتخاب رئیس جمهور را یک موفقیت توصیف و اعلام کردند: ما «یک سومِ تضمین کننده» را تشکیل دادیم و موفق شدیم از پیشبرد فرایند سیاسی به سمت و سوی تاریکی، جلوگیری کنیم.

کد خبر 5453850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha