۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۶

گزارش لحظه به لحظه مهر از چهل و نهمین روز جنگ اوکراین؛

تهدید مراکز تصمیم گیریِ اوکراین/ سران ۴کشور به کی یف می‌روند

تهدید مراکز تصمیم گیریِ اوکراین/ سران ۴کشور به کی یف می‌روند

وزارت دفاع روسیه هشدار داد: اگر حملات علیه مسکو ادامه یابد؛ مراکز تصمیم گیریِ اوکراین را هدف قرار می دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و نهمین روز جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی آغاز شد که روز گذشته وزارت دفاع آلمان اعلام کرد ۵۰ دستگاه تانک به اوکراین تحویل می‌دهد. «اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان نیز از تصمیم خود برای سفر به اوکراین برای دیدار با زلنسکی سخن گفت اما رئیس جمهور اوکراین از عدم تمایل به دیدار با همتای آلمانی خود خبر داد. «اشتاین مایر» نیز گفت: در تصمیم سفر به اوکراین تجدیدنظر کردم.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در این گزارش دنبال کنید:

۰۴:۵۵ مسکو حمله ارتش اوکراین به ناو روسی را تائید کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تمامی خدمه کشتی جنگی «مسکوا» که اواخر شب چهارشنبه توسط اوکراین در دریای سیاه مورد اصابت موشک قرار گرفت، پس از انفجار مهمات که منجر به آتش سوزی در کشتی شد، تخلیه شده‌اند.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش دادند که رزمناو «مسکووا» در نتیجه انفجار مهمات پس از آتش‌سوزی، آسیب جدی دید و خدمه آن تخلیه شدند.

عصر چهارشنبه اوکراین اعلام کرده بود که یک کشتی جنگی روسیه را در دریای سیاه هدف قرار داده و به آن آسیب رسانده است. «الکسی آرستویچ»، دستیار رئیس جمهور اوکراین گفت که این ناو جنگی روسیه احتمالاً تا ۵۱۰ خدمه به همراه داشته است.


۰۳:۳۷ خودداری ماکرون از به کاربردن «نسل‌کشی» درباره اوکراین

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه از تکرار و حمایت از اظهارات «جو بایدن»، همتای آمریکایی خود درباره اقدامات ارتش روسیه در اوکراین به عنوان «نسل کشی» خودداری کرد.

ماکرون روز چهارشنبه در گفتگویی با تلویزیون ۲ فرانسه بدون اشاره به اظهارات روز گذشته بایدن علیه روسیه گفت که حملات و تنش لفظی به صلح بیشتر در اوکراین کمک نمی‌کند.

بایدن یک روز قبل از این در سخنرانی خود در آیووا با حمله لفظی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و خطاب به خانوارهای آمریکایی گفته بود: «بودجه خانواده‌ها و توانایی شما برای پرکردن مخازن سوخت ماشین تان، نباید بستگی به اعلان جنگ یک دیکتاتور در نیمه دیگر جهان داشته باشد که در حال نسل کشی است.»

بایدن پیشتر هم رهبر روسیه را «جنایتکار جنگی» خوانده و گفته بود که این مرد «نمی‌تواند در قدرت بماند.»


۰۲:۵۷ وزیر خزانه داری آمریکا خواستار تحریم روسیه از سوی دیگر کشورها شد

«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت که کشورهایی که با تهاجم روسیه به اوکراین همراه هستند ممکن است با انزوای جهانی روبرو شوند.

پیشتر نیز آمریکا از چین خواسته بود که کمک به روسیه را کاهش دهد و از کشورهایی مانند هند خواسته که موضع سخت‌تری در قبال روسیه اتخاذ کنند.

وزیرخزانه داری آمریکا همچنین با اشاره به موقعیت چین و در خواست از این کشور برای پای بندی به تحریم روسیه افزود: «ما نمی‌توانیم به کشورها اجازه دهیم از موقعیت خود در بازار در مواد خام، فناوری یا محصولات کلیدی استفاده کنند تا بتوانند اقتصاد ما را مختل کنند یا از اهرم‌های ژئوپلیتیکی ناخواسته استفاده کنند.»


۲۳:۲۰ تناقض گویی رؤسای جمهور آلمان و اوکراین علیه یکدیگر

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر امتناع اوکراین از ملاقات با «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس جمهور آلمان گفت که با او درباره دیدار با اشتاین‌مایر تماسی گرفته نشده است.

زلنسکی در یک نشست مطبوعاتی درباره دیدار خود با رهبران لهستان و سه کشور دیگر حوزه بالتیک گفت: «رئیس جمهور آلمان یا دفتر رئیس جمهور آلمان برای سفر به طور رسمی به ما مراجعه نکردند.»

«اشتاین مایر»، یکی از حامیان آشتی اوکراین با روسیه، پیشتر گفته بود که مقامات اوکراینی از ملاقات با او خودداری کرده اند.

یک مقام اوکراینی هم اظهارات اشتاین مایر را رد کرده است.


۲۱:۳۰ تهدید مسکو به حمله به مراکز تصمیم گیری اوکراین

وزارت دفاع روسیه هشدار داد: اگر حملات علیه مسکو ادامه یابد؛ مراکز تصمیم گیریِ اوکراین را هدف قرار می‌دهیم.


۲۱:۰۸ تسلیحات آمریکا و ناتو در سراسر اوکراین اهداف نظامی مشروع هستند

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو خودروهای آمریکایی و ناتو که در خاک اوکراین تسلیحات حمل می‌کنند را به‌عنوان «اهداف نظامی مشروع» تلقی خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: هشدار می‌دهیم که حمل تسلیحات ایالات متحده و ناتو در سراسر خاک اوکراین از سوی ما به عنوان اهداف نظامی قانونی در نظر گرفته می‌شود.

وی در ادامه هشدار داد که «تلاش ها برای کُند کردن عملیات ویژه ما به منظور وارد کردن حداکثر خسارت به گروه‌ها و تشکیلات روسی به شدت سرکوب خواهد شد».

همچنین وزارت خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا با ارسال تسلیحات به اوکراین به یک بلوک نظامی-سیاسی تنزل می‌یابد.

کی یف در حال آماده سازی اقدامات تحریک آمیز جدید است، مسکو از غرب می‌خواهد که تسلیم تحریکات نشود.
 


۲۱:۰۰ سران لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی به کی‌یف می‌روند

سران کشورهای لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی همزمان برای دیدار با رئیس جمهور اوکراین به کی‌یف خواهند رفت.


۱۹:۲۵ «بایدن» ۷۵۰ میلیون دلار بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف را تأیید کرد

وبگاه هیل وابسته به کنگره آمریکا اعلام کرد که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور امروز چهارشنبه بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار را مورد تأیید قرار داد.


بر اساس اعلام وبگاه هیل، ارسال سیستم توپخانه‌ای پیشرفته «هویتزر» (Howitzer) یکی از مواردی است که در بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین درنظر گرفته شده است.


۱۷:۲۵ ابراز مخالفت مجدد چین با تحریم‌های آمریکا

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه اعلام کرد که پکن تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه مسکو را غیرقابل قبول می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص تصریح کرد: نباید اجازه داده شود که بهای تحریم‌های یکجانبه آمریکا را سایر کشورها بپردازند.


۱۷:۱۵ واکنش روسیه به ادعای بایدن

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز درباره اظهارات بایدن پیرامون «نسل کشی» در اوکراین تصریح کرد: تلاش برای تحریف اوضاع غیرقابل قبول است. وی افزود: وضعیت مدودچوک را دنبال می‌کنیم و از سیاستمداران اروپایی نیز می‌خواهیم همین کار را انجام دهند.


۱۷:۰۰ فرانسه: ۱۰۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به اوکراین دادیم

سخنگوی دولت فرانسه گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده ایم.
 


۱۶:۱۰ انگلیس به تحریم روسیه ۲۰۶ مورد جدید افزود

انگلیس فهرست تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین را گسترش داد و ۲۰۶ مورد جدید به آن اضافه کرد.


۱۵:۳۰ قاهره پرواز به مسکو را ازسرگرفت

، شرکت هواپیمایی مصر اعلام کرد که پرواز مستقیم میان قاهره و مسکو را از سرمی‌گیرد. مصر سالانه میزبان هزاران گردشگر روسیه‌ای و اوکراینی است و جنگ اوکراین ضربه شدیدی بر بخش گردشگری مصر وارد کرده است. این کشور از زمان جنگ اوکراین، پروازهای خود به مسکو را متوقف کرده بود.


۱۴:۴۷ هشدار آمریکا درباره نادیده گرفتن تحریم‌های ضدروسی

وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد که واشنگتن و متحدانش در قبال آنهایی که تحریم‌های ضد روسی را تضعیف می‌کنند، بی تفاوت نخواهند ماند.

وی از کشور خاصی نام نبرد حال آنکه گمان می‌رود روی سخنش با هند و چین بوده است.


۱۴:۳۴ زلنسکی روسیه را به استفاده از گاز فسفر متهم کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنانی خطاب به پارلمان استونی، بدون ارائه هرگونه شواهدی مدعی شد که روسیه از گاز فسفر علیه مردم اوکراین استفاده می‌کند.


۱۱:۳۴ ژاپن تحریم‌های ضد روسی را تشدید کرد

ژاپن روز سه‌شنبه تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه تصویب کرد و دارایی‌های ۳۹۸ فرد روسی دیگر را مسدود کرد. این فهرست شامل اعضای خانواده مقامات ارشد روسیه، یعنی همسر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و دو دختر ولادیمیر پوتین، ماریا ورونتسوا و کاترینا تیخونوا، می‌شود.

در همین خصوص هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانس خبری خود گفت: «برای جلوگیری از تشدید بیشتر بحران، تحقق آتش‌بس در اسرع وقت و توقف جنگ روسیه علیه اوکراین، کشور ما باید همزمان با همکاری جامعه بین‌المللی، تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کند».


۱۱:۰۳ وقفه در عملیات تخلیه غیرنظامیان

اوکراین روسیه را به کارشکنی در روند تخلیه غیرنظامیان متهم و اعلام کرد که امروز چهارشنبه هیچ گذرگاه امنی برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری تدارک دیده نخواهد شد.


۱۰:۵۱ تسلیم شدن ۱۰۰۰ تفنگدار دریایی اوکراین

رئیس جمهور چچن می‌گوید که بیش از هزار تفنگدار دریایی اوکراین در شهر تحت محاصره ماریوپل، خود را تسلیم نیروهای روس کرده‌اند.


۱۰:۴۹ روسیه: آمریکا تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند

سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه مسکو در اوکراین از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است، از آمریکا خواست که از اشاعه اطلاعات نادرست پرهیز کرده و روند امحای تسلیحات شیمیایی خود را تسریع کند.


۱۰:۰۹ حمله سایبری روسیه به شبکه برق اوکراین

هکرها با هدف گرفتن یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی این کشور سعی داشتند برخی ایستگاه‌های برق فرعی را تعطیل کنند که این امر به خاموشی برای بیش از ۲ میلیون نفر منجر می‌شد.

بدافزاری که در این حمله به کار گرفته شده، مشابه نمونه‌ای است که توسط هکرهای روسی استفاده شده و به قطع برق در کی‌یف منجر شده بود.

محققان امنیت سایبری معتقدند یک گروه نظامی روسیه به نام «سندورم»(Sandworm) مسئول این حمله هستند. این جدی ترین حمله سایبری است که از زمان حمله روسیه به اوکراین به این کشور انجام شده است.


۰۸:۴۴ نگرانی OPCW از کاربرد تسلیحات شیمیایی در اوکراین

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در بیانیه‌ای درباره گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از اینگونه تسلیحات در شهر تحت محاصره ماریوپل ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور روسیه دیروز با رد چنین اتهاماتی، آنها را با برخی صحنه‌سازی‌های نسبت داده شده به دولت دمشق مقایسه کرد.


۰۸:۳۷ رئیس جمهور لیتوانی عازم کی‌یف است

رئیس جمهور لیتوانی در پیامی توئیتری، از سفر به کی‌یف خبر داد و گفت که هدفش نشان دادن حمایت سیاسی و کمک نظامی به اوکراین است.


۰۸:۳۳ نشست پنتاگون با غول‌های اسلحه سازی آمریکا / برنامه‌ریزی برای جنگ طولانی در اوکراین

پنتاگون امروز چهارشنبه میزبان هشت تن از سران صنایع اسلحه سازی آمریکا است تا با آنها درباره ظرفیت این صنعت برای رفع نیازهای تسلیحاتی اوکراین در صورت به درازا کشیدن جنگ طی سال‌های آتی، بحث و رایزنی کند.


۰۸:۲۴ آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی می‌کند

انتظار می‌رود که امروز چهارشنبه دولت بایدن تصمیم خود را مبنی بر ارائه بسته کمک نظامی دیگری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین، اعلام کند.

این بسته کمکی طبق قانونی ارائه خواهد شد که در آن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند بدون مشورت با کنگره اقلام و خدماتی را از محل ذخایر آمریکا، برای امری ضروری اختصاص دهد.


۰۶:۱۱ بایدن مدعی ارتکاب نسل کشی در اوکراین توسط روسیه شد

رئیس جمهور آمریکا طی ادعایی روسیه را به ارتکاب نسل کشی در اوکراین متهم کرد.

بر اساس این گزارش، «جو بایدن» طی سخنرانی در ایالت آیوا گفت: بله من آنچه در اوکراین روی می‌دهد را به عنوان نسل کشی توصیف کردم. واضح است که پوتین تلاش دارد فکر وجود داشتن اوکراین را محو نماید.

وی همچنین علت تورم آمریکا در ماه مارس را به عملیات نظامی روسیه در اوکراین نسبت داد.

رئیس جمهور آمریکا با ادعای اینکه عملیات نظامی روسیه در اوکراین موجب افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی در جهان شده است افزود که از تمام توان خود برای کاهش قیمت‌ها استفاده خواهد کرد.


۰۵:۳۷ آمریکا: در ازای هر تانک روسیه ۱۰ موشک ضد تانک به اوکراین دادیم

وزارت امور خارجه آمریکا از تداوم ارسال سلاح به اوکراین خبر داد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که محموله‌های تسلیحاتی هر روز به منظور تضمین قدرت نیروهای اوکراینی برای مقابله با روسیه وارد اوکراین می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا افزود: در ازای هر تانک روسیه ۱۰ موشک ضد تانک به اوکراین ارسال کردیم.

این در حالی است که ستاد کل ارتش اوکراین روز سه شنبه طی بیانیه‌ای ادعا کرده بود که در بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۱۲ آوریل، ۱۹ هزار و ۶۰۰ سرباز روسیه کشته و ۱۵۷ فروند جنگنده، ۱۴۰ فروند بالگرد و ۷۳۲ عراده تانک ارتش این کشور منهدم شده است.


۰۲:۵۲ بازداشت سیاستمدار حامی روسیه در اوکراین

اوکراین از بازداشت یک سیاستمدار حامی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خبر داد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت که «ویکتور مدودچوک» سیاستمدار نزدیک به رئیس جمهور روسیه در عملیات ویژه دستگاه‌های امنیتی اوکراین بازداشت شده است.

زلنسکی در عین حال پیشنهاد تبادل مدودچوک با اسرای جنگی اوکراین را مطرح کرد.

کد خبر 5465918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امیر FR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 2
      رییس جمهور چچن آدم را زیاد تحویل نگیرید، بد نیست جشن تولد ایشان را در شبکه های مجازی تماشا بفرمایید تا به میزان علیه الاسلامی ایشان پی ببرید،
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      3 0
      مرگ بر ناتو