۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰

در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

ضرورت ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان‌جنوبی

ضرورت ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان‌جنوبی

بیرجند- کارشناس بررسی اسناد آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خراسان جنوبی گفت: باید در راستای حفظ نسخ ارزشمند، مجوز راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در جنوب خراسان اخذ شود.

علی احسانی‌مقدم در گفت و گو با مهر با اشاره به ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب، اظهار داشت: اسناد ملی هر کشور همچون پلی برای انتقال آزموده‌های گذشتگان به آیندگان است.

وی اسناد ملی را چراغی روشن برای نسل‌های آینده برشمرد و افزود: اسناد ملی و میراث مکتوب مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اندیشه‌ها و تغییر و تحولات ملت‌ها است که بخش بزرگی از گذشته را بازگو می‌کنند.

احسانی‌مقدم ادامه داد: هر یک از آثار مکتوب سند اندیشه و خطی مشی و سیر تحولات گذشتگان در بستر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور بوده که به آیندگان واگذار می‌شود.

وی از اسناد و آثار مکتوب به عنوان اصالت تاریخ و بالندگی ملی نام برد و افزود: اسناد ملی و آثار مکتوب گذشته روشن‌کننده ابهامات و زوایای دیده نشده تاریخی هستند.

احسانی‌مقدم با اشاره به نامگذاری ۱۹ اردیبهشت در تقویم کشور به عنوان روز اسناد ملی و میراث ماندگار، اظهار داشت: ۲۹ خرداد هم روز جهانی آرشیو است که این امر نشان از اهمیت میراث مکتوب دارد.

کارشناس بررسی اسناد آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خراسان جنوبی با اشاره به موقعیت مهم منطقه و وجود اسناد مهم خاندانی و مفاخر گرانقدر در گذشته و حال در استان، افزود: امیدواریم مسئولان به عنوان حافظان میراث مکتوب در این زمینه ثمربخش واقع شوند.

احسانی‌مقدم بر اخذ مجوز راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در جنوب خراسان تاکید کرد و یادآور شد: این مرکز از خروج اسناد و نسخ ارزشمند از کشور جلوگیری و همچنین گنجینه‌ای ارزشمند و های دانش بزرگی برای پژوهش دانشجویان، محققین و علاقه‌مندان به تاریخ شرق و جنوب خراسان خواهد بود.

کد خبر 5485247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha