۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۸

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی:

مرمت بازار تاریخی اراک ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مرمت بازار تاریخی اراک ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اراک -  معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی وگردشگری استان مرکزی گفت: مرمت اساسی بازار تاریخی اراک با هدف محافظت از این اثر ارزشمند تاریخی ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کریمی اظهار کرد: ۲۱ میلیارد ریال سال گذشته برای مرمت این اثر تاریخی از اعتبارات استانی و ملی هزینه شد.

وی ادامه داد: اکنون اولویت برای مرمت در بازار تاریخی اراک سرای صندوق‌سازها و سرای تقوایی است که با تأمین اعتبار و زمان مناسب عملیاتی خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: شهرداری اراک برای مرمت بازار تاریخی اراک ۳۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده که ۶ میلیارد ریال آن برای مرمت سرای تقوایی صرف می‌شود.

کریمی افزود: سرای اکبری، سرای هزاوه‌ای‌ها، راسته بازار و سرای نوذری از جمله اولویت‌های مرمت بازار تاریخی اراک است که با تأمین اعتبار لازم مرمت آنها در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی قرار دارد.

وی عنوان کرد: اکنون مرمت سرای صندوق‌سازهای بازار تاریخی اراک در حال انجام است و سرای تقوایی نیز با اعتبارات شهرداری به زودی آغاز می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی یادآور شد: مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت و این مجموعه که ۱۴ هکتار است به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

کد خبر 5493919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha