۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۸

مدیر کل هواشناسی گلستان:

گلستان مقصد گرد و خاک است/ افزایش دما از هفته بعد

گلستان مقصد گرد و خاک است/ افزایش دما از هفته بعد

گرگان- مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: از هفته اول خردادماه موج گرما وارد استان شده و گلستان مقصد گرد و خاک خواهد بود.

نوربخش داداشی در گفتگو با خبرنگار مهر از ورود جبهه ورود هوای گرم در هفته اول خرداد خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری و گذشته شاهد حجم پایین بارندگی در استان بودیم، خیزش خاک در گلستان شدیدتر شده و امکان حضور گرد و خاک در استان پیش بینی می‌شود.

وی افزود: همجواری با کشور ترکمنستان حضور این پیش بینی را تشدید می‌کند و تغییر اقلیم گلستان، کاهش رطوبت و وزش بادهای شدید از دلایل ورود گرد و خاک به استان است.

مدیرکل هواشناسی گلستان ادامه داد: تبدیل منابع طبیعی استان به مزارع کشاورزی خیزش گرد و خاک به این استان را شدیدتر کرده و این یک معضل جدی برای منابع طبیعی ما است.

داداشی تصریح کرد: از آسیب‌های بلندمدت این سامانه گرد و خاک این است که به دلیل خیزش خاک مزارع، این گرد و خاک بر درختان جنگلی نشسته و در بلند مدت موجب ایجاد آسیب‌های فراوانی به منابع طبیعی می‌شود.

وی افزود: از راه‌های جلوگیری از ورود این سامانه گرد و خاک به استان، ایجاد یک نوار سبز در حاشیه شمال و شمال شرق استان بوده که سازمان منابع طبیعی در حال درختکاری در آن ناحیه است.

مدیرکل هواشناسی گلستان با تأکید بر فوریت انجام این اقدامات گفت: مسئولان استانی نیز باید طبق مذاکراتی با مدیران کشور ترکمنستان آن‌ها را مجاب به انجام اقداماتی از سوی آن کشور کنند؛ چرا که آسیب‌های موجود در آن کشور بیشتر به استان ما لطمه وارد می‌کند.

داداشی در انتها با بیان اینکه خشکسالی در تعقیب استان سرسبز گلستان است اظهار کرد: با توجه به تراکنش نامناسب بارندگی در استان و افزایش روزهای آفتابی که موجب تبخیر آب‌های موجود در استان می‌شود باید اقدامات سریعی انجام شده تا گلستان نیز همانند خوزستان در این معضل گرفتار نشود.

کد خبر 5494031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      وقتی همه درختها را برای ساخت وساز قطع میکنند جنگل را ازبین میبرند بیابان درست میکنند