۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان:

اعتبار جهانی تالاب‌های پلدختر تاکنون پرداخت نشده است

اعتبار جهانی تالاب‌های پلدختر تاکنون پرداخت نشده است

پلدختر- مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اعتبار جهانی تالاب‌های پلدختر که با ثبت در کنوانسیون رامسر باید اختصاص داده می‌شد، تا کنون پیگیری و پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سالاروند امروز چهارشنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان پلدختر با موضوع تالاب‌ها در سالن جلسات فرمانداری پلدختر اظهار کرد: تالاب‌های پلدختر علی رغم اینکه سال‌های سال است که مطرح هستند و در کنوانسیون رامسر ثبت شدند اما تا کنون به دلایلی پیگیر اعتبار جهانی آن نشده‌اند.

وی افزود: اجرای هر طرحی در تالاب‌های پلدختر منوط به انتفاع جوامع محلی است زیرا بدون لحاظ کردن مردم آن طرح محکوم به شکست است، بنابر این نخست باید مردم را دید سپس به اجرایی کردن طرح ورود پیدا کرد که در حال حاضر اداره کل محیط زیست لرستان در این زمینه برنامه ریزی لازم را با حضور مردم انجام داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: از تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر دو تا سه تالاب فصلی است و تالاب گری بلمک نیز به علت زه کشی در گذشته خشک شده است، بنابراین از این تعداد می‌توان در هشت تالاب برای اجرای طرح استفاده کرد.

سالاروند افزود: کف تالاب گری بلمک پلدختر کارست است که آب به درون زمین نفوذ پیدا نمی‌کند و از حیز انتفاع خارج شده و قابلیت استفاده برای کشاورز و محیط زیست ندارد و تنها حفاظت تالابی آن باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: ۱۲ هکتار از تالاب گری بلمک باقی مانده که لازمه ایجاد هر طرحی در آن انتفاع مردم است و اجرای طرح باید متناسب با رویکرد تالاب باشد به گونه‌ای که ثبت جهانی کنوانسیون رامسر را دچار مخاطره نکند.

ایجاد سایت پرنده‌نگری در تالاب‌های پلدختر پیگیری می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: در تالاب‌های پلدختر اجرای سایت پرنده‌نگری نیاز است که اداره کل محیط زیست لرستان در این زمینه پیگیر است، درآمد کشورهایی مانند کنیا و تانزانیا در افریقا از حیات وحش در سال ۲ برابر درآمد نفتی ایران است، اما متأسفانه در کشور ما و در پلدختر در چند سال گذشته به اجرای سایت پرنده نگری اقدام نشده و این امر یک نقص است.

سالاروند گفت: با اجرای سایت پرنده نگری و نهادینه شدن آن برای مردم وقتی دانش آموزان یا مردم به تالاب مراجعه کنند به طور مثال با تماشای پرندگان و اینکه به درآمد زایی ظرفیت تالاب از نظر اقتصادی پی ببرند و متوجه شوند که ثبت کنوانسیون رامسر هر ساله اعتبار جهانی و بین‌المللی دارد، خودشان از این ظرفیت‌ها حمایت می‌کنند.

وی افزود: در صورت تصویب و پرداخت اعتبار جهانی تالاب‌های پلدختر با توجه به ثبت در کنوانسیون رامسر، از طریق این اعتبارات می‌توان سایت پرنده نگری ایجاد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: با توجه به اینکه در عرصه ۱۸ هکتاری تالاب‌های پلدختر برنامه‌های زیادی می‌شود اجرا کرد با اولویت حفظ عرصه تالاب‌ها می‌توان اجرای سایت پرنده نگری با انتفاع مردم را به سرانجام رساند.

کد خبر 5504760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha