۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۳

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی:

نرخ شیوع عمومی اعتیاد در خراسان جنوبی به ۳.۷۸ درصد رسید

نرخ شیوع عمومی اعتیاد در خراسان جنوبی به ۳.۷۸ درصد رسید

بیرجند- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نرخ شیوع عمومی اعتیاد در استان را ۳.۷۸ درصد دانست و گفت: همچنین تعداد معتادان استان ۲۰ هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا حسنی مقدم صبح سه شنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار کرد: شعار امسال پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌ها ی بشری است که سازمان ملل متحد با توجه به چالش‌های بسیار بزرگی که در حوزه‌های مختلف است، این شعار را انتخاب کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر پیرامون نرخ شیوع اعتیاد، تعداد معتادان و دانش آموزان معتاد استان، گفت: نرخ عمومی شیوع اعتیاد در استان بین ۱۵ تا ۶۵ سال ۳.۷۸ و تعداد معتادان در خراسان جنوبی حدود ۲۰ هزار است که حدود چهار هزار زن و ۱۶ هزار دیگر مرد هستند.

حسنی مقدم با بیان اینکه براساس نرخ شیوع اعتیاد اعلامی برای استان توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، آمار دانش آموزان معتاد متوسطه دوم و هنرستان‌های استان از میانگین کشوری بیشتر است که آموزش و پرورش آن را قبول ندارد، گفت: تاکنون سه طرح برای درمان دانش آموزان معتاد اجرا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در هفته مبارزه با مواد مخدر بیش از ۳۰۰ برنامه در استان اجرا می‌شود، بیان کرد: مرکز ماده ۱۶ استان تا ۱۵ تیر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان راه اندازی می‌شود.

اجرای ۷۰۰ برنامه فرهنگی و پیشگیرانه

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۷۰۰ برنامه فرهنگی و پیشگیری سال گذشته در استان اجرا شده و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در استان از ابتدای سال حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است.

حسنی مقدم با بیان اینکه در این مدت همچنین ۲۶۸ دستگاه خودرو توقیف شده که نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش دارد، گفت: خرد شدن محموله‌های مواد مخدر و مصرف صنعتی آن به جای سنتی، زنگ خطری بوده که از ابتدای سال ۱۰.۵ تن انواع مواد مخدر کشف شده است.

به گفته وی در ۸۶ مرکز درمانی استان ۱۴ هزار و۸۵۰ نفر تحت پوشش هستند و ۵۲۸ معتاد متجاهر جمع آوری و در مرکز مجری تبصره دو ماده ۱۶ برای درمان آنها اقدامات لازم انجام شده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه ۱۰۰ درصد هزینه درمان معتادان متجاهر را پرداخت می‌کنیم که در مجموع سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای درمان آنها هزینه شده است، افزود: معتادانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، با تعرفه دولتی درمان می‌شوند و اگر بیمه باشند ۹۰ درصد هزینه آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های موجود در این باره آن است که در هشت شهرستان مرکز درمان دولتی نداریم و با توجه به ظرفیت کامل مرکز بیرجند، معتادانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، پذیرش نمی‌شوند و در نوبت قرار می‌گیرند.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه در نهبندان و سربیشه مرکز درمان دولتی داریم اما در درمیان و زیرکوه این مراکز راه اندازی نشده اند، اظهار کرد: ایجاد مراکز درمانی در نقاط شهری و روستایی کمتر توسعه یافته در حال پیگیری است.

به گفته وی ۳۸ سمن سال گذشته در این حوزه فعالیت داشتند که از این تعداد ۲۶ سمن فرهنگی، چهار سمن درمان و هشت سمن برای اشتغال فعالیت می‌کنند.

کد خبر 5519981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha