۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۸

مطالبات مردم خراسان شمالی- ۴

معضلی به نام سرانه ورزشی/ورزش خراسان شمالی در انتظار رئیس جمهور

معضلی به نام سرانه ورزشی/ورزش خراسان شمالی در انتظار رئیس جمهور

بجنورد- سرانه فضای ورزشی در خراسان شمالی حدود نصف میانگین کشور است لذا ورزشکاران استان از رئیس جمهور توقع دارند برای تحول ورزش خراسان شمالی مصوبات مناسبی تعیین کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خراسان شمالی جزو چند استان محروم کشور در عموم شاخص‌ها محسوب می‌شود و این مسئله نشان می‌دهد دولت سیزدهم باید بیش از دول گذشته به فکر این استان محروم و مرزی باشد.

خراسان شمالی بناست پایان هفته میزبان رئیس جمهور و چند تن از وزرا باشد؛ اتفاقی مبارک که می‌تواند آثار ملموسی را در اجرای پروژه‌های نیمه تمام داشته باشد.

یکی از حوزه‌هایی که خراسان شمالی در آن وضعیت به شدت ضعیفی دارد، حوزه ورزش است؛ بخشی که سال‌هاست بدون توجه رها شده و هیچکس به فکر ایجاد تحول در آن نیست.

سرانه ورزشی خراسان شمالی کمتر از نصف میانگین کشور

بر اساس آخرین آمارها، میانگین سرانه ورزشی در کشور به ازای هر نفر ۱۰۲ سانتی متر مربع است که این رقم در استان خراسان شمالی ۵۶ سانتی متر مربع تخمین زده شده؛ یعنی چیزی در حدود نصف میانگین کشور.

خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارای ۴۵ هیأت ورزشی فعال است. ۱۹۷ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان وجود دارد اما به هیچ وجه پاسخگوی نیاز ورزشکاران حرفه‌ای و شهروندان عادی برای ورزش نیست.

طبق گفته مسئولان ورزشی، خراسان شمالی ۹۰ پروژه نیمه تمام ورزشی دارد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استان بارها اعلام داشتند که اولویت با پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد به بالا است.

به صورت کلی اکنون ۴۷ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان داریم که ۲۱ مورد آن شهری و ۲۶ مورد روستایی است.

سالن ۶ هزار نفری بجنورد شاخص‌ترین پروژه نیمه تمام ورزشی است؛ پروژه‌ای که ۱۳ سال پیش کلنگ زنی شد و امروز پیشرفت حدود ۵۰ درصد دارد.

سالن‌های ۳ هزار نفری شیروان و ۲ هزار نفری اسفراین نیز با همین حدود پیشرفت سال‌هاست که خاک می‌خورد.

مصوباتی که کافی نیست

طبق اخبار غیر رسمی ۶ ردیف بودجه برای پروژه‌های ورزشی خراسان شمالی در این سفر دیده شده است.

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل استخرهای گرمه و فاروج، اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل سالن‌های شیروان و اسفراین، اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل چمن‌های مصنوعی، اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان برای سالن ۶ هزار نفری بجنورد، اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع ورزشی چند منظوره بانوان و اختصاص ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل ۱۰ سالن ورزشی در مصوبات احتمالی سفر آورده شده است.

معضلی به نام سرانه ورزشی/ورزش خراسان شمالی در انتظار رئیس جمهور

بر این اساس حدود ۲۸۰ میلیارد تومان در مجموع به حوزه ورزش خراسان شمالی تخصیص پیدا خواهد کرد؛ عددی که برای تکمیل ۴۷ پروژه بالای ۵۰ درصد کافی به نظر نمی‌رسد.

چرا مسئولان ورزشی به خراسان شمالی نمی‌آیند؟

از سوی دیگر وزیر ورزش و جوانان در این سفر همراه هیأت دولت نخواهد بود؛ این مسئله نیز انتقادات زیادی را از سوی ورزشکاران به دنبال داشته است.

یکی از ورزشکاران بجنوردی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه عدم حضور وزیر ورزش و افرادی از وزارت در این سفر، خوشایند اهالی ورزش خراسان شمالی نخواهد بود.

وی افزود: سرانه ورزشی خراسان شمالی نصف کشور است؛ یعنی اگر در این لحظه تمامی فضاهای ورزشی را ۲ برابر کنیم، هنوز به میانگین کشور رسیده‌ایم.

این قهرمان ورزشی گفت: نباید به ورزش و ورزشکاران این خطه کم لطفی شود؛ خراسان شمالی در بسیاری از رشته‌های ورزشی خصوصاً رشته‌های رزمی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این ورزشکار بیان داشت: امیدواریم مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه ورزش تحول آفرین باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توان برای برون رفت ورزش استان از مشکلات امید زیادی داشت.

اکنون پروژه‌های نیمه تمام ورزشی خراسان شمالی در انتظار مصوباتی مفید و در ادامه اجرای آنان است. خراسان شمالی که به استان کلنگ‌های نیمه تمام معروف شده باید از سوی دولت به صورت ویژه دیده شود.

کد خبر 5520139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha