۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۶

در استانبول؛

توافقنامه سه‌جانبه صادرات غلات اوکراین به امضاء رسید

توافقنامه سه‌جانبه صادرات غلات اوکراین به امضاء رسید

نمایندگانی از ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امروز در استانبول توافقنامه سه جانبه صادرات غلات اوکراین را امضاء کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وِستینک، توافقنامه سه جانبه صادرات غلات اوکراین امروز جمعه با حضور نمایندگانی از ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضاء شد.

بر اساس اعلام این رسانه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد روز توافقنامه صادرات غلات را در استانبول امضا کردند.

این سند توسط «الکساندر کوباکوف» وزیر امور زیرساختی اوکراین، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امضا شده است.

همچنین گفته شده که چنین سندی باید توسط نمایندگان ترکیه، سازمان ملل و روسیه هم در ساعاتی آینده امضا شود. بر اساس این توافقنامه ها، کنترل بر بنادر اودسا، چرنومورسک و یوژنی، که صادرات غلات از آنجا سازماندهی خواهد شد، توسط طرف اوکراینی اعمال خواهد شد.

توافقنامه مذکور در ادامه می افزاید: همچنین، هیچ کشتی دیگری که برای صادرات غلات و محصولات غذایی و کودهای شیمیایی استفاده می شود، اجازه اقامت در این بنادر را نخواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش در بیانیه ای از سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور به استانبول خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، «سرگئی شویگو» قرار است در جریان این سفر به نمایندگی از کشورش در مراسم امضای توافقنامه ای میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در خصوص صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه شرکت کند.

بر اساس اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در این باره اعلام کرد: شویگو وزیر دفاع روسیه با خلوصی آکار همتای ترکیه ای خود در استانبول دیدار دوجانبه ای هم خواهد داشت.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه پیشتر در همین باره اعلام کرده بود که توافقنامه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه امروز جمعه در استانبول در مراسمی با حضور نمایندگان روسیه و اوکراین و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امضا خواهد شد.

پیش از این، یک منبع سازمان ملل متحد هم گفته بود که «به نظر می رسد که همه مسائل» درباره صادرات غلات «حل شده است» و روز جمعه توافقی امضا خواهد شد.

همچنین روز پنجشنبه، «فرحان حق»، معاون سخنگوی گوترش به خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل به عنوان بخشی از تلاش هایش برای اطمینان از دسترسی کامل جهانی به محصولات غذایی اوکراین و کودهای روسیه به ترکیه سفر خواهد کرد.

کد خبر 5544376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha