۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳

مدیرکل منابع طبیعی اردبیل:

آتش زدن مزارع اردبیل بهره‌وری خاک را به صفر می‌رساند

آتش زدن مزارع اردبیل بهره‌وری خاک را به صفر می‌رساند

اردبیل- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصولات کشاورزی، بهره‌وری خاک را به صفر رسانده و سبب نابودی منابع طبیعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قلیزاده ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: هر ساله کشاورزانی که زودتر محصول خود را برداشت می‌کنند با هدف کشت دوم، کاه و کلش مزارع خود را آتش زده تا زمین آماده کشت شود اما این کار خلاف توصیه‌های کارشناسان کشاورزی بوده و این امر عامل مهمی برای آسیب به نوع کود زمین شده و ضرر فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه آتش زدن مزارع تهدید جدی برای مراتع و جنگل‌ها است و ضروری است کشاورزان استان از آتش زدن بقایای محصولات خودداری کنند، تصریح کرد: سوزاندن بقایای گیاهی در بلند مدت با اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک و کاهش عملکرد محصول، سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به تبعات آتش زدن زمین‌های کشاورزی گفت: این اقدام از سوی کشاورزان برای از بین رفتن حشرات و سوختن موجودات زنده در مزارع است که ضروری است زارعان برای حفظ حیات اکوسیستم محیط زیست زمین از این کار اجتناب کنند.

قلیزاده افزود: آتش قابل سرایت به مراتع ملی اطراف است و نیاز است زارعان روش‌های دیگری را برای مبارزه با آفات و حشرات انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد گرمای بی‌سابقه در اردبیل هستیم که مربوط به تغییرات اقلیمی است و حریق مزارع به شکل گسترده به ویژه در شمال استان گزارش می‌شود که نیروهای واکنش سریع منابع طبیعی در این زمینه توجیه شده و آماده هرگونه اطفای حریق هستند.

قلیزاده اضافه کرد: در برخی از مواقع خود زارعان نسبت به آتش زدن زمین‌های کشاورزی و اراضی خود اقدام می‌کنند که این اقدامات در راستای از بین بردن برخی از آفات و حشرات انجام می‌شود تا زمین برای کشت بعدی آماده شود ولی کارشناسان این اقدام را به زارعان توصیه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه با آتش زدن مزارع موجودات مفید خاک از بین می‌رود، بیان کرد: فرهنگ‌سازی برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش مردم، نهادهای مدنی و رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از مردم خواست تا در صورت مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مراتب را به شماره تلفن‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان به صورت ۲۴ ساعته اطلاع دهند تا در اسرع وقت برای مهار حریق اقدام لازم صورت گیرد.

کد خبر 5559194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha