۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۲۹

معاون جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

تلقیح ۴۱ هزار راس دام سنگین در اردبیل با اسپرم نژادهای برتر

تلقیح ۴۱ هزار راس دام سنگین در اردبیل با اسپرم نژادهای برتر

اردبیل- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تلقیح ۴۱ هزار راس دام سنگین در استان اردبیل با اسپرم نژادهای برتر داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۱ هزار رأس دام سنگین در استان اردبیل با اسپرم نژادهای برتر داخلی و خارجی اصلاح نژاد شدند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار مورد مربوط به نژاد دومنظوره سیمنتال بوده است.

نوبخت اژدری با بیان اینکه استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی و استفاده از اسپرم نژادهای پر تولید داخلی و خارجی رکن اصلی اصلاح نژاد دام‌های روستایی و ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش است، گفت: نتایج آمیخته از این تلقیح نسبت به شرایط نامناسب‌تر محیط روستایی سازگار بوده و از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند.

وی افزود: این طرح با تأمین اعتبارات ملی از محل اعتبارات یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی اصلاح نژاد دام روستایی و عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط در گله‌های منتخب مردمی در شهرستان‌های استان اجرا شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: وارداتی بودن بخش قابل توجهی از نهاده‌های موردنیاز، پایین بودن تولید و بازده غذایی دام‌های بومی و اقتصادی نبودن نگهداری آنها برای دامداران برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و بهبود بازده غذایی دام‌ها را ضروری کرده است.

اژدری افزود: تولید دام‌های اصلاح شده سازگار با شرایط روستایی و مقاوم به بیماری‌ها یکی از اولویت‌های اصلی و از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان است.

کد خبر 5578428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha