۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۳:۰۳

آژانس خواستار غیرنظامی شدن نیروگاه هسته ای اوکراین شد

آژانس خواستار غیرنظامی شدن نیروگاه هسته ای اوکراین شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی خواستار غیرنظامی کردن نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه با نظارت سازمان ملل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار اطمینان از عملکرد پایدار سیستم‌های پایش تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه است.

گروسی که از طریق یک ارتباط ویدئویی با شورای امنیت سازمان ملل گفتگو می‌کرد، در ادامه اظهار داشت: رکن مهم مأموریت ما، موضوع مهمی است که به عملکرد سیستم نظارت بر تشعشعات اشاره می‌کند تا بدانیم وضعیت چیست و آیا تشعشعات در جو وجود دارد یا خیر. توصیه عینی در گزارش ما نشان می‌دهد که سایت باید به تضمین این عملکرد از جمله انجام تمرین‌ها و آزمایش‌ها در این ارتباط ادامه دهد.

از سوی دیگر، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که هیچ‌کس علاقه‌ای به تهدید مستمر علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه ندارد. رافائل گروسی در این ارتباط گفت: من می‌خواهم بشنوم که چه استدلالی می‌تواند بگوید ما نیازی به محافظت از نیروگاه هسته‌ای نداریم؟

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین در پاسخ به این سوال که پیشنهاد غیرنظامی‌سازی این نیروگاه چقدر واقعی است، به سی‌ان‌ان گفت: اطمینان از امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه (NPP) بسیار مهم است و هیچ‌کس علاقه‌ای به گلوله باران مداوم این تأسیسات ندارد. توضیح دادن درباره اینکه ما با وضعیت فعلی موافق نیستیم بسیار دشوار است. تصور کنید که هر کشوری گلوله باران یک نیروگاه هسته‌ای را در فهرست گزینه‌های نظامی خود قرار دهد، آن گاه در جنگ‌ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گروسی همچنین گفت: به عنوان یک دیپلمات می‌توانم تصور کنم که شما استدلال‌هایی را ارائه می‌دهید و مخالف یا موافق غیرنظامی سازی نیروگاه هستید، اما اینکه گلوله باران این نیروگاه ادامه داشته باشد، غیرقابل تحمل است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گزارشی درباره بازدید هیئت خود از نیروگاه اتمی زاپروژیه منتشر کرد. از جمله، این سند حاوی فراخوانی برای غیرنظامی کردن این نیروگاه اتمی است.

کد خبر 5583707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha