۲۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۵

آغاز نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در «سمرقند»

آغاز نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در «سمرقند»

بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صبح امروز جمعه در سمرقند ازبکستان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از صبح روز جمعه در شهر سمرقند ازبکستان آغاز شد و این اولین اجلاسی است که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، «شوکت میرضایف» رئیس جمهور ازبکستان ریاست این نشست را به عهده خواهد داشت و منابع رسانه‌ای نیز از ورود سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به محل برگزاری این نشست خبر دادند.

میرضایف در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: این نشست به ازبکستان در شهر باستانی «سمرقند» که طی هزاران سال مرکز فرهنگی بوده است، برگزار می‌شود. وی افزود: طی یک دوره تاریخی کوتاه، سازمان همکاری شانگهای به شریکی در روندهای منطقه‌ای و جهانی تبدیل شد.

پیش از آغاز نشست سران، رهبران هشت کشور روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عکس دسته جمعی گرفتند.

سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین با حضور قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است.

در نشست این سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

کد خبر 5591061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha