۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶

سوئد، نتایج تحقیقات درباره انفجار نورد استریم را به روسیه نمی‌دهد

سوئد، نتایج تحقیقات درباره انفجار نورد استریم را به روسیه نمی‌دهد

سوئد اعلام کرد که نتایج تحقیقات خود درباره انفجارهای رخ‌داده در خطوط لوله نورد استریم را در اختیار روسیه قرار نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد با اشاره به اینکه این کشور به شواهدی مبنی بر خرابکاری در انفجارهای خط لوله نورد استریم یک و ۲ دست پیدا کرده اما این نتایج را با مسکو به اشتراک نخواهد گذاشت.

اندرسون در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد که «در سوئد، تحقیقات اولیه ما محرمانه است و مشخصاً در این موضوع نیز صدق می‌کند.»

با این وجود، وی یادآور شد که روسیه در صورت تمایل می‌تواند تحقیقات خود را به طور مستقل انجام دهد زیرا استکهلم، تیم‌های تحقیقاتی خود را از منطقه خارج کرده است.

وی افزود: منطقه اقتصادی سوئد، منطقه‌ای نیست که سوئد آن را دور بیندازد.

میخائیل میشوستین، همتای اندرسون در مسکو، از استکهلم خواسته بود تا به مقامات روسیه و شرکت گازپروم، غول انرژی این کشور اجازه دهد تا در تحقیقات مشارکت کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز (دوشنبه) در جریان نشست شورای امنیتی مسکو گفت که به‌رغم رد درخواست مشارکت روسیه در تحقیقات، «همه ما به خوبی می‌دانیم که چه کسی در نهایت از این جنایت سود می‌برد.»

پوتین پیش‌تر، «آنگلوساکسون‌ها» را به دست داشتن در آنچه مسکو «تروریسم بین‌المللی» نامیده، متهم کرده بود؛ آنگلوساکسون اصطلاحی است که روسیه برای اشاره به ائتلاف آمریکا-انگلیس استفاده می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انفجارهای نورد استریم را «فرصتی فوق‌العاده» خواند که به اروپا اجازه می‌دهد «یک بار برای همیشه از وابستگی به انرژی روسیه رهایی یابد.»

خط لوله نورد استریم که مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا و آلمان از زیر دریای بالتیک محسوب می‌شود، ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) به‌دنبال وقوع چندین انفجار در مجاورت جزیره بورنهولم دانمارک، دچار نشتی شد و پمپاژ «محدود» گاز مسکو به اروپا را متوقف کرد.

کد خبر 5606831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha