۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۹:۴۴

توسط انتشارات چتر دانش؛

«نقد مستندات روایی نظریه وحدت شخصیه وجود» منتشر شد

«نقد مستندات روایی نظریه وحدت شخصیه وجود» منتشر شد

«نقد مستندات روایی نظریه وحدت شخصیه وجود» اثر حمید نیک فر توسط انتشارات چتر دانش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات چتر دانش کتاب «نقد مستندات روایی نظریه وحدت شخصیه وجود» اثر حمید نیک‌فر را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

در این کتاب به گفته نویسنده مهمترین و برجسته‌ترین روایاتی که به عنوان دلیل و مستند در مورد بیان نظریه وحدت شخصیه وجود، مورد تمسک اهل عرفان قرار گرفته است و نیز روایاتی که می‌تواند به عنوان دلیل، مورد تمسک بر نظریه وحدت شخصیه وجود قرار بگیرند، بیان شده و با بررسی آن روایات و با توجه به ایراداتی که بر آن روایات وارد است از جمله عدم دلالت کافی روایات، و ذکر نشدن در کتب معتبر روایی و نیز با بیان برخی از روایاتی که در مقابل نظریه وحدت شخصیه وجود هستند، به واکاوی این نظریه پرداخته شده است. نویسنده در این کتاب تأکید کرده است که «مسائل عقیدتی قابل تقلید نیست و وجدان سلیم می‌گوید که در مباحث مهم عقیدتی به خصوص در مسائل توحیدی باید تابع دلیل موجه عقلی و شرعی بود.»

این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: فصل اول به مفاهیم و کلیات اختصاص دارد که در آن به بیان مفاهیمی از قبیل وحدت، عرفان و وجود و برخی از کلمات پرکاربرد مانند: ظهور، اطوار، نمود، شئون و تجلی پرداخته شد و نیز مهمترین تمثیلات عرفا در مورد وحدت وجود و وحدت شخصیه وجود بیان شده است. فصل دوم به تبیین معنای وحدت شخصیه وجود با توجه به کلام سه تن از افراد مطرح اهل عرفان پرداخته شده است.

در فصل سوم شواهد روایی وحدت شخصیه وجود جمع آوری شده است. حجم بیشتر این تحقیق به فصل سوم اختصاص داده شده است. در این فصل به بیان روایات و استدلال به آنها و سپس به بررسی و بیان روایات مقابل آن پرداخته شده است، به همین جهت از حجم روایات فصل چهارم که روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه است کاسته شده است. در فصل فصل چهارم هم به مهمترین روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه اشاره شده است که در تضاد کامل با این نظریه‌ اند و دلالت بر تباین بین خالق و مخلوق می‌کنند. به گفته مؤلف این روایات بیان می‌کنند که نظریه وحدت شخصیه وجود در میان منظومه روایات شیعی دارای هیچ جایگاهی نیست. روایات مطرح شده در فصل چهارم در ذیل چهار عنوان جمع آوری شده‌اند؛ روایت خلو (جدایی خلق از خالق)، روایات بینونت بین خلق و خالق و روایات عدم ممازجت خلق و خالق، خالق زمان و مکان بودن. در این فصل به بیان ۳۵ روایت در مورد روایات مقابل نظریه وحدت شخصیه وجود پرداخته شده است.

کد خبر 5610591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha