۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۵

توسط محققان کشور؛

«دبی سنج‌های» کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد

«دبی سنج‌های» کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد

محققان کشور موفق به ساخت دبی سنج‌های صنعتی کاربردی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، احمد مشهدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با اشاره به بومی سازی «دِبی سنج‌های» کوچک، از توانایی این واحد صنعتی در ساخت سایزهای بزرگتر این محصول که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود، خبر داد. این «دِبی سنج‌های» کوچک با قیمت ۲ هزار دلار وارد می‌شود اما این شرکت توانسته با قیمت ۷۵۰ دلار این محصول را بومی سازی کند.

وی یکی از دلایل عدم تولید انبوه این محصول را که دانش آن را بدست آورده‌اند، اهمیت قائل نشدن مدیران نفتی برای کالاها و محصولات ساخت داخل عنوان کرد و افزود: مشتریان این محصول بیشتر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دارویی و غذایی هستند اما بیشرین کاربرد این محصول وارداتی به کشورمان که از نوع آمریکایی و ایتالیایی است در پالایشگاه‌ها و مراکز پتروشیمی است که البته سال‌هاست به دلیل تحریم کشورمان، واردات و همچنین تعمیرات آنها با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت، با حجم سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی موفق به ساخت فلومتر یا دبی سنج به روش کوریالیس از سایز کوچک تا متوسط و یک دوم اینچ شده است.

مشهدی با بیان اینکه، برای اندازه‌گیری میزان تبادلات و انتقال هرگونه سیالات اعم از گازی و نفتی و مایعات که خرید و فروش می شود و همچنین سنجش مقدار سوختی که در جایگاه های سوخت CNG به خودروها تحویل داده می‌شود از این فلومتر استفاده می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال مراکز پترشیمی در کشور برای سنجش میزان فروش محصولات خود از این وسیله استفاده می‌کنند. طوری که ابتدا و انتهای لوله‌های انتقال محصولات پتروشیمی یا پالایشگاهی از بنزین گرفته تا اسیدسولفوریک و محصولات نفتی و شیمیایی یکی از این دستگاه‌ها نصب می‌شود و به راحتی میزان انتقال این محصولات بصورت دقیق محاسبه می‌شود.

این فعال حوزه نوآوری در پاسخ به این سوال که چرا این فلومتر و دبی سنج یک محصول مهم و استراتژیک در دنیا محسوب می‌شود، گفت: دقت در اندازه‌گیری این محصول و اینکه کشورهای محدودی از توان و دانش ساخت آن برخوردارند، آن را به یک محصول استراتژیک تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه، این شرکت فناور همچنین قادر به تعمیر جریان سنج‌های وارداتی از سایر کشورها نیز هست، افزود: این خدمت به دنبال آن است که ارائه خدمات و سرویس تعمیرات فلومترهایی که قیمت آن به ۲۰۰ هزار دلار می‌رسد، چندسالی است که از سوی شرکت‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها متوقف شده است.

مشهدی با بیان اینکه، این شرکت هم اکنون در حال ساخت و عرضه فلومترها یا دبی سنج کوچک به منظور عرضه به مراکز تحقیقاتی، کارخانجات داروسازی و همچنین بخشی از صنایع غذایی است، افزود: البته این محصول به کارخانجات انژکتورسازی به منظور کالیبراسیون انژکتور نیز فروخته می‌شود که این کارخانجات نیز این محصول را به خودروسازان عرضه می‌کنند.

مدیر شرکت تصریح کرد: در حالی که هم اکنون قیمت وارداتی دبی سنج‌های کوچک حدود ۲ هزار دلار است، ما این وسیله را ساخته و با قیمت حداکثر ۷۵۰ دلار عرضه کنیم.

این فعال حوزه صنعت تاکید کرد: ما دانش فنی لازم را برای ساخت اندازه‌های مختلف دبی سنج‌ها برخورداریم و در حال حاضر قطعات مورد نیاز برای تعمیر دبی سنج‌ها با اندازه‌های بزرگتر از یک اینچ را خودمان می‌سازیم و مشکل سرمایه گذاری هم وجود ندارد اما ریسک موجود در بازار و ترس از عدم استقبال مدیران نفتی مانع از حرکت ما برای ساخت اندازه‌های بزرگتر شده است.

وی با بیان اینکه، بسیاری از طرف‌های دولتی دانش بنیان‌ها در حوزه نفت در برابر کالاها و محصولات بومی سازی شده و ساخت داخل بسیار مقاومت می‌کنند، افزود: با وجود اینکه معاونت علمی و فناوری برای تولید و بومی سازی محصولات وارداتی تسهیلات مناسبی نیز عرضه می‌کند اما هیچ تضمینی از استقبال دست اندرکاران مربوطه در حوزه نفت برای خرید این محصولات وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت در ادامه با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان توسط مجلس و ابلاغ آن توسط دولت سیزدهم، اظهار امیدواری کرد: بخش حمایت از بازار دانش بنیان‌ها تا حصول نتیجه بعنوان یکی از مواد این قانون به صورت جدی مورد پیگیری دست اندرکاران حوزه دانش بنیان قرار گیرد.

کد خبر 5630243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha