۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۹

معاون فنی انتقال خون کرمانشاه:

شاخص اهدای سلول‌های بنیادی در کرمانشاه کمتر از ۵۰ درصد است

شاخص اهدای سلول‌های بنیادی در کرمانشاه کمتر از ۵۰ درصد است

کرمانشاه- معاون فنی انتقال خون کرمانشاه با اشاره به لزوم همکاری بیشتر برای اهدا خون و سلول‌های بنیادی در استان کرمانشاه، گفت: شاخص اهدای سلول‌های بنیادی در کرمانشاه کمتر از ۵۰ درصد است.

محمد اسداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سلول‌های بنیادی سلول‌های قابل تمایز به اشکال مختلف در سایر سلول‌های بدن هستند که این سلول‌های تمایز نیافته می‌توانند در بسترهای آزمایشگاهی تکثیر و به سلول‌های دیگر و یا به عنوان‌های دیگر در بدن تبدیل می‌شوند

وی با اشاره به اینکه سلول بنیادی امروزه در جامعه کاربرد بالایی در درمان دارد، افزود: بیماری‌هایی مانند سرطان خون و سایر بیماری‌های کم علاج می‌توانند از این راه به عنوان آخرین راه نجات بخش و امید بخش استفاده کنند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به روش اهدا سلول‌های بنیادی در استان کرمانشاه، تصریح کرد: افراد داوطلبی که تمایل به اهدا سلول‌های بنیادی دارند می‌توانند در روزهای شنبه و یکشنبه افراد بین سن ۱۸ تا ۳۵ سال که سابقه حداقل یکبار اهدای خون را دارند مراجعه داشته باشند.

اسداللهی با تاکید بر اینکه سوالات پزشکی لازم به منظور تشخیص در دارا بودن شرایط اهدا سلول‌های بنیادی پرسیده خواهد شد، گفت: پس از آن از فرد داوطلب ۲ لوله خون به میزان پنج تا ۶ میلی لیتر خون گرفته خواهد شد.

وی ادامه‌داد: پس از دریافت خون برای پیگیری شاخص‌های ژنتیکی به استان تهران ارسال خواهد شد و پس از آن در بانک اطلاعات تهران نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز بیماران نیازمند به پیوند مغز و استخوان با توجه به همسان بودن شاخص‌های ژنتیکی اقدامات بعدی انجام گیرد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه بیان کرد: به طور کلی افراد نیازمند به سلول‌های بنیادی تنها ۳۰ درصد شانس استفاده از خون و سلول‌های خویشاوندان خود را دارند و ۷۰ درصد دیگر برای انجام عمل‌های خود به حضور اهدا کنندگان نیازمند هستند.

اسداللهی با ابراز امیدواری برای شرکت ۲۲۰ نفر اهدا کننده در بانک سلول‌های بنیادی استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: اما به دلیل پایین بودن اطلاع و آگاهی رسانی به مردم و یا عدم استقبال از این نوع اهدا شاخص اهدا سلول‌های بنیادی در کرمانشاه هنوز به ۵۰ درصد هم نرسیده است.

وی به نیاز به اطلاع‌رسانی‌های بیشتر در حوزه اهدا سلول‌های بنیادی در استان کرمانشاه تاکید و عنوان کرد: با اطلاع‌رسانی بیشتر می‌توان به افزایش بیشتر اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی امیدوار بود چرا که ثبت‌نام ۲۲۰ شرکت کننده در استان کرمانشاه آمار بالایی نیست.

معاون فنی و فناوری‌های نوین اداره کل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر طبق آمار ارائه شده ۷۱ هزار داوطلب در کشور برای اهدای سلول‌های بنیادی وجود دارد که تاکنون ۳۳ پیوند مغز و استخوان موفق در کل کشور انجام شده است.

اسداللهی با اشاره به هدف گذاری برای جذب ۵۰۰ هزار داوطلبان در کل کشور برای اهدای سلول‌های بنیادی، اضافه کرد: این هدف گذاری برای مدت پنج سال به منظور درمان تمام بیماران نیازمند به پیوند مغز و استخوان انجام شده است.

وی تاکید کرد: مرکز پیوند استان کرمانشاه در بیمارستان امام رضا (ع) از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد پیوندهای موفق مختلف از طریق سلول‌های بنیادی در استان کرمانشاه انجام شده است.

اسداللهی در پایان با اشاره اطلاع‌رسانی‌ها از سوی مراکز انتقال خون، افزود: از طریق نصب بنر و بروشورهای تبلیغاتی در مراکز تهیه شده که افراد اهدا کننده خون در بدو ورود آن را مطالعه و در خصوص اهدا سلول‌های بنیادی نیز آگاهی لازم را به دست آورند.

کد خبر 5631255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha