۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۷

روسیه: مسکو و پکن در تبادلات انرژی از دلار استفاده نمی‌کنند

روسیه: مسکو و پکن در تبادلات انرژی از دلار استفاده نمی‌کنند

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر افزایش حجم تبادلات تجاری بین چین و روسیه تأکید کرد این دو کشور درتلاشند در تبادلات انرژی از ارزهای ملی یکدیگر استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «الکساندر نواک»، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد چین و روسیه در حال آماده‌سازی و امضا قراردادی درباره صادرات گاز به بازارهای چین هستند و در تلاشند مبادلات تجاری خود در بخش انرژی را بر پایه ارزهای ملی یکدیگر و بدون دلار انجام دهند.

نواک این اظهارات را امروز جمعه در گفت‌وگو با کانال «روسیه ۲۴» و پس از دیدار هیئت‌های روسیه و چین درباره همکاری‌های انرژی بیان کرد.

وی با تأکید بر اینکه دو کشور در حوزه تجارت انرژی در حال چرخش به سمت استفاده از ارزهای ملی «روبل» و «یوان» هستند در این‌باره افزود: چین شریک راهبردی ما در منطقه آسیا-پاسفیک و در حوزه تجارت است. حجم تجارت بین دو کشور در بخش انرژی به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اواسط شهریور در نشست «مجمع اقتصادی شرق» با انتقاد از سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا در عرصه بین‌المللی گفت: آمریکا پایه‌های نظم اقتصادی جهان را تضعیف کرده و در پیگیری منافعش، خود را به هیچ چیزی محدود نمی‌کند و برای رسیدن به اهدافش از هیچ چیزی هم شرم ندارد.

هفتمین مجمع اقتصادی شرق با موضوع «به سوی دنیای چند قطبی» و با مشارکت ۴۰ کشور در شهر «ولادی وستوک» در جنوب‌شرقی روسیه برگزار شد.

پوتین با بیان اینکه پس از بیماری کرونا هم‌اکنون تب تحریم جهان را فراگرفته افزود: تغییرات زیادی در نظام بین‌الملل رخ داده، نقش کشورهای آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته است. این کشورها به مراکز اصلی رشد و جذب فناوری تبدیل شده‌اند، اما غرب تلاش می‌کند نظم جهانی را که فقط برای آنها مطلوب است حفظ کند.وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روسیه و چین در مراودات تجاری از ارزهای ملی روبل و یوان استفاده می‌کنند گفت: حتی متحدان آمریکا هم استفاده از دلار را کاهش داده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه دراین‌باره افزود: اعتماد به دلار آمریکا از دست رفته، حتی متحدان آمریکا هم در حال کاهش دارایی‌های خود به در قالب دلار هستند.

کد خبر 5634977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کیا GB ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      0 0
      کنار گذاشتن دلار به معنای اعلان جنگ با آمریکاست. سالهاست که مردم جهان بدینوسیله در جهت منافع آمریکا کار میکردند.