۱۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱

فنلاند از دلیل اصلی خود برای پیوستن به ناتو پرده برداشت

فنلاند از دلیل اصلی خود برای پیوستن به ناتو پرده برداشت

وزیر خارجه فنلاند مدعی شد که «تهدیدهای هسته‌ای» روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، عمده دلیل این کشور برای ارائه درخواست پیوستن به ناتو بوده است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پِکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند با تکرار ادعاهای غرب درباره استفاده احتمالی روسیه از سلاح اتمی در جنگ اوکراین، مدعی شد که «تهدید هسته‌ای» مسکو، عمده دلیل این کشور برای ارائه درخواست پیوستن به ناتو بوده است!

هاویستو که در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا(OSCE) صحبت می‌کرد، گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین بدین معنا است که «واقعیت‌های امنیتی در اروپا دستخوش تغییر شده است.»

وی مدعی شد که گفتمان هسته‌ای روسیه، فنلاند را بر آن داشته تا به منظور واکنش به تهدیدهای احتمالی، به فکر افتاده و در جستجو برای جلب حمایت خارجی، به این نتیجه رسیده که به ناتو ملحق شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواخر سپتامبر گفت که در صورت تهدید شدن تمامیت ارضی روسیه، از «تمام ابزار» برای دفاع از این کشور استفاده خواهد کرد؛ اظهاراتی که غربی‌ها آن را به اشاره ضمنی مسکو به استفاده از سلاح اتمی تعبیر کردند.

مقامات ارشد روسیه بارها تاکید کرده‌اند که مسکو هرگز کسی را با سلاح اتمی تهدید نکرده و علاوه بر این، دکترین دفاعی فعلی روسیه، تنها زمانی استفاده از حمله اتمی را مجاز می‌داند که «موجودیت روسیه» در معرض خطر قرار بگیرد.

فنلاند به همراه همسایه نوردیک خود یعنی سوئد، در ماه مه درخواست خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند. گرچه ناتو این درخواست‌ها را پذیرفته اما تمامی ۳۰ عضو این ائتلاف باید این درخواست را تایید کنند و تاکنون مجارستان و ترکیه موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.

هاویستو همچنین مدعی شد که مجارستان اوایل فوریه موافقت خود را اعلام و ابراز امیدواری کرد که «در طول بهار سال آینده، همه مسائل حل و فصل شده» و آنکارا نیز موافقت خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه اکتبر گفت که دولت آنکارا با پیوستن فنلاند به ناتو مشکلی ندارد اما به سوئد چراغ سبز نشان نداد و دلیل خود را نیز «تروریسم افسارگسیخته» در این کشور اعلام کرد. مقصود اردوغان از این حرف، حضور گروهک‌های تروریستی کُرد در سوئد است. خبرگزاری آناتولی دیروز (شنبه) اعلام کرد که استکهلم شخصی که در این کشور به عضویت در گروهک تروریستی «پ.ک.ک» متهم شده بود را به ترکیه مسترد کرده است.

کد خبر 5646699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha