۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۵:۱۰

یک کشته و ۵ زخمی در نا آرامی های پرو

یک کشته و ۵ زخمی در نا آرامی های پرو

پلیس پرو از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن شماری دیگر در درگیری های روز یکشنبه بین نیروهای امنیتی و معترضان در شهر آنداهوایلاس در جنوب این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، پلیس پرو از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن شماری دیگر در ناآرامی‌های روز یکشنبه در شهر آنداهوایلاس در جنوب این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، پلیس پرو اعلام کرد که در درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و معترضان در شهر آنداهوایلاس در جنوب این کشور یک نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

در بیانیه پلیس پرو آمده است: از مرگ یک نفر در این درگیری‌ها متاسفیم و به خانواده وی تسلیت می‌گوئیم.

معترضان در تظاهرات یکشنبه خود برگزاری انتخابات جدید، اعتصاب سراسری، استعفای دینا بلوارته رئیس جمهوری تازه پرو و آزادی پدرو کاستیلو رئیس جمهوری برکنارشده این کشور را خواستار شدند.

تحولات و نا آرامی‌های پرو پس از آن روی داد که «پدرو کاستیلو»، رئیس جمهور پرو ساعاتی پس از اعلام انحلال کنگره، بازداشت شد. کاستیو پیش از دستگیری در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تصویب قانون اساسی جدید است. اعلامیه انحلال کنگره ساعاتی قبل از آغاز نشست استیضاح او در کنگره اعلام شد.

ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد کاستیلو در خیابان توسط پلیس بازداشت شده است. اعضای دادگاه قانون اساسی پرو اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس جمهور نیست.

در همین حال، قانونگذاران به رغم اعلام کاستیلو با موفقیت به استیضاح او رأی دادند.

انحلال کنگره توسط رئیس جمهور پرو، با استعفای برخی نیروهای سیاسی از جمله اعضای حزب متحد رئیس جمهور محکوم شد و یک سری استعفاها در کابینه را به همراه آورد.

پرو از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج رئیس جمهور داشته است، از جمله کاستیلو، که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ انتخاب شد. در سال ۲۰۱۸ نیز، پدرو پابلو کوچینسکی با طرح استیضاح روبرو شد اما قبل از رأی گیری از سمت خود استعفا داد.

کد خبر 5652744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha