۲ دی ۱۴۰۱، ۶:۱۱

مهر گزارش می دهد؛

زنگ خطر افزایش نرخ بهره بانکی/ واحدهای تولیدی و بورس در خطر جدی

زنگ خطر افزایش نرخ بهره بانکی/ واحدهای تولیدی و بورس در خطر جدی

این روزها اقتصاد ایران با خطر جدی افزایش نرخ بهره مواجه هستند و این در حالی است که با توجه به وضع فعلی اقتصاد، بنگاه های تولیدی و بورسی دیگر تحمل بالارفتن نرخ بهره را ندارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه اقتصادی _ وحید بلالی: نرخ بهره یکی از موضوعات چالشی اقتصاد ایران است، تورم علل مختلفی از جمله افزایش نقدینگی، نرخ ارز، کاهش درآمدهای نفتی، کسری بودجه، ناترازی شرکت‌های بزرگ به ویژه بانک‌ها دارد. اما یکی از عواملی که بسیاری از طرفداران افزایش نرخ بهره از آن دفاع می‌کنند تأثیر افزایش نرخ بهره بر تورم است. البته همه بر این نکته اذعان دارند که با افزایش نرخ بهره تورم برای دوران کوتاهی کاسته خواهد شد اما در میان مدت و بلند مدت آثار و تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته و یک بار برای همیشه این دور باطل از اقتصاد ایران باید حذف شود.

وقتی سالانه ۲۰ درصد نرخ بهره بانکی داریم یعنی حداقل سالی ۲۰ درصد رشد نقدینگی در کشور وجود دارد و با توجه به فرمول سود یا زیان مرکب وقتی رشد نقدینگی را از سال‌های قبل افزوده کنیم شاهد اعداد عجیب و غریبی هستیم که این روزها شاهد هستیم و افزایش نرخ بهره، تنها وضعیت را به شدت سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

یکی از مهمترین عوامل رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی، نرخ بهره بانکی است و اقتصاد ایران از این سمت به گروگان گرفته شده است.

در روزهای اخیر اظهاراتی را مبنی بر افزایش نرخ بهره شاهد هستیم، در این گزارش به صورت مختصر آثار ویران کننده افزایش نرخ بهره را بررسی خواهیم کرد؛

افزودن گره کور به اقتصاد ایران
حسین عبدی کارشناس اقتصادی درباره افزایش نرخ بهره و تأثیر آن در اقتصاد کلان، به مهر گفت: متأسفانه از آنجایی که ساختار اقتصاد ایران دچار پیچیدگی‌ها و مشکلات جدی است می‌توان گفت افزایش نرخ بهره گره‌ای را به گره‌های قبلی اضافه خواهد کرد. به لحاظ سیستمی افزایش هزینه تأمین مالی برای اقتصاد شکننده و شرکتهایی که هر روز موانع بیشتری را در جهت زنده ماندن تجربه می‌کنند فقط و فقط می‌تواند به سرعت رکود تورمی و کاهش میزان فروش و تعدیل احتمالی نیروی کار و تضعیف بیشتر منجر شود. اقتصاد ما مانند اقتصاد ای بزرگ دنیا نیست که بتوان با پیچ نرخ بهره سیاستهای کلان را در آن تنظیم نمود.

عبدی با بیان اینکه در شرایطی که تحریم‌ها فروش نفت را سخت کرده است، افزود: توقف کار در برخی از شرکتهای کوچک و متوسط به علل مختلف ادامه دارد و شرکتهای بزرگ نیز به دلیل توقعات دولتی به مانند قبل نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و قطع گاز شرکت‌های نیروگاهی و فلزی و پتروشیمی و برخی از سیمانی‌ها نیز مزید بر علت شده است و افزایش نرخ بهره باعث افزایش نرخ بهای تمام شده پول در شرکت‌ها شده و سرمایه در گردش آنها کاهش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به کاهش درآمدهای دولتی و عدم توان افزایش نرخ مالیات در صورت عدم افزایش فروش نفت منجر به چاپ پول خواهد شد. یعنی تورم بیشتر با وجود نرخ بهره و هزینه تأمین مالی بالا که در نهایت منجر به افزایش نرخ ارز و مشکلات بیشتر خواهد شد.

عبدی درباره تأثیر افزایش نرخ بهره بر بورس گفت: بازار سرمایه طبیعتاً در این وضعیت نسبت قیمت به درآمدی شرکتها را تعدیل خواهد کرد و به اصطلاح پی بر ای پایین‌تری را به شرکتها خواهد داد. به بیان دیگر سرمایه گذاران انتظار نسبت قیمت به درآمد پایین‌تری را از شرکتها خواهند داشت که در شرایط فعلی ممکن نیست مگر اینکه قیمت ارز از این هم بالاتر برود

وی در پایان گفت: باید دید گزارشات میان دوره‌ای شرکتها و گزارشات ماهانه صنایع چگونه خواهند بود. با بالا رفتن احتمالی نرخ ارز سرمایه گذاران منتظر انعکاس اعداد در صورتهای مالی خواهند بود. هرگونه کاهش سود عملیاتی یا حاشیه سود و یا احتمال آن در گزارشات میان دوره‌ای باعث توقف رشد بازار خواهد شد چرا که در حال حاضر سرمایه گذاران انتظارات بالاتری را با توجه به این نرخ بهره دارند. نتیجه اینکه نقطه امید بورس در شرایط فعلی بازار ارز است و رشدهای فعلی از محل جبران افت قیمت دارایی ناشی از کاهش نرخ ارز است.

افزایش سود بانکی، کشاورز را به سپرده گذاری ترغیب می‌کند
فاتح رضایی، کارشناس اقتصادی حوزه کشاورزی درباره تأثیر افزایش سود سپرده‌ها در نظام بانکی بر بخش کشاورزی به مهر گفت: هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید نیاز به مدیریت درست و برنامه ریزی منسجم دارد. در این باره ضروری است از کشورهای موفق الگوگیری شود.

وی افزود: در سطح بین الملل مسئله‌ای به نام سود بانکی با ارقام دو رقمی وجود ندارد. بسیاری از کشورها سودی که به سپرده گذران می‌پردازند کمتر از یک درصد است زیرا این پول باید در بخش مولد سرمایه گذاری شود تا در نهایت منجر به رفاه اجتماعی شود.

او ادامه داد: سودهای یک و نیم درصدی در واقع همان کارمزد روند سپرده گذاری بوده و حرکت به سوی نرخ بهره بالا عملاً راه به خطا رفتن است.

رضایی با اشاره به سودهای ۲۱ درصدی بانک‌ها در سال‌های قبل عنوان کرد: این امر منجر به خروج سرمایه از بخش تولید شده و افراد را ترغیب به سرمایه گذاری برای دریافت سود بیشتر می‌کرد. از این رو سود سپرده بانکی به ۱۸ درصد تقلیل یافت.

این کارشناس اقتصادی حوزه کشاورزی یادآور شد: هنگامی که سود سپرده بالا باشد به طور قطع نرخ بهره تسهیلات افزایش یافته و کشاورز یا هر تولیدکننده‌ای تشویق می‌شود تا بدون دغدغه و دردسرهای تولید سرمایه خود را از بخش مولد و کشاورزی بیرون آورده و نزد بانک‌ها سپرده گذاری کرده و سود خود را دریافت کند.

افزایش رکود
نیما میرزایی کارشناس اقتصادی نیز در اینباره به مهر گفت: افزایش نرخ بهره با توجه به سیاست انقباضی بوده و باعث جمع شدن پول در بازارهای موازی بانکی شده و باعث ایجاد رکود و کاهش قیمت مقطعی را به دنبال خواهد داشت، سیاست نرخ بهره در اقتصادهای مختلف تنها به عنوان یک مسکن استفاده شده و راه حل کاستن تورم نبوده و هر دولتی که این سیاست اقتصادی را اجرا می‌کند در کنار آن باید سیاست‌های دیگری را برای کاهش نرخ تورم اعمال کند، افزایش نرخ بهره خود عامل ایجاد تورم در آینده است، در ایران نرخ بالای بهره ۲۰ درصدی اولین دلیل تولید نقدینگی در کشور و افزایش نرخ‌ها است.

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی باعث از بین رفتن بیشتر ارزش ریال و بحران‌های اقتصادی را در آینده دوچندان کرده و روش صحیحی نیست و ضمن اینکه بازار سرمایه را با چالش مجدد و رکود مواجه می‌کند و اثرات تورمی

نیما میرزایی در پایان گفت: تجربه بازی با نرخ بهره را در سال‌های قبل داشته که با کاهش نرخ بهره، شاخص کل به شدت افزایش یافته و با افزایش، شاخص به صورت زجرآوری ریزش کرد، اکنون نیز افزایش نرخ بهره می‌تواند اثرات بسیار مخربی را برای تولید کشور و بازار سرمایه داشته باشد.

آیا افزایش نرخ بهره در ایران را می‌توان با افزایش نرخ بهره در کشورهای دیگر مقایسه کرد؟

سال‌های سال اقتصاد ایران با نرخ سود در محدوده ۲۰ درصد روبرو بوده و اساساً ابزار کنترلی تورم از طریق نرخ بهره در ایران از بین رفته است، در علم اقتصاد نیز ابزار کنترلی نرخ بهره در نرخ‌های تورم زیر ۱۰ درصد معنا پیدا می‌کند و از این رو نمی‌توان نسخه افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم را در ایران پیچید، افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو در چند ماه بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی نرخ بهره از ۲ درصد به بیشتر از ۴.۵ درصد رسید و لذا این سیاست می‌تواند در آمریکا مؤثر واقع شود، اما در اقتصاد ایران برای اینکه بتوان سیاست انقباضی به صورت تمام عیار را در پیش گرفت باید نرخ بهره به نزدیک ۵۰ درصد برسد که به هیچ وجه عملیاتی نیست.

در ضمن در این روزها بسیاری از بانک‌ها نرخ بهره در حدود ۲۵ درصد را برای حساب‌های میلیاردی انجام می‌دهند و از این رو اعلام رسمی افزایش نرخ بهره تنها می‌تواند بازارهای موازی و تولید را اقتصاد ایران را سرکوب کرده و پول‌ها را در بانک‌ها و مسکن بلوکه کرده و سرمایه در گردش شرکت‌ها را به شدت با مشکل مواجه کند.

طرفداران افزایش نرخ بهره از عواقب بلوکه کردن پول در سپرده‌های بانکی در دولت یازدهم و افزایش ۱۰ برابری نرخ ارز درس نگرفته و اکنون نیز برای کنترل نرخ ارز، راه افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته‌اند که باید در این موضوع با تأمل ویژه ای عمل کرد.

کد خبر 5658963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      5 0
      من نمید‌ونم این کارشناسان اقتصادی شما تو کدوم دانشگاه وتا چه سطحی اقتصاد خوندن ولی هرکی بااقتصادایران آشنا باشه میدپنه میشه سرمایه های بانک را به سمت تولیدهدایت کرد ولی هیچ فردی درایران اینکاررانمیکنه و میره به سمت دلال بازی پس بهتره باافزایش سود پولها بیاد دربانک و از اونجا هدایت بشه سمت تولید
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      درصورت تداوم کاهش ارزش پول ملی و عدم افزایش نرخ بهره بانکی متناسب با نرخ تورم دچار ابر تورم ۸۰ درصد تا پایان سال و ورشکستگی طبقات متوسط و ضعیف تا حد ترحم برای نیازهای اولیه خواهیم بود کارشناسان نظری خارج از گو ساکت باشند
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      هیج کجای دنیا نرخ بهره پایین تراز نرخ تورم نیست،افزایش سود بانکی کمک میکند،تورم کاهش یابد ،مردم ما از جان خود سیر شده اند اگر تورم مهار نشود اموال این شرکتهای بورسی زیانده که تاب کنترل تورم را ندارند غارت شده و نهایتا بر اثر غارت و تخریب ابنیه تولیدی با آتش زنبورک،فعالیتشان متوقف خواهد شد
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      آقای صالح آبادی نالایق و بی کفایت، با این سوء مدیریت و ندانم کاری هایت ، بورس را به فنا خواهی داد. بجای اینکه سود سپرده ها را کم کنید تا سرمایه ها از بانک خارج و به بازار سرمایه ( که در حقیقت موتور محرکه ی کشور محسوب میشه )سرازیر شوند ، داری وارونه کار میکنی؟!!!!!!!!!!!!
    • شریفی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      اگر سود بانکی متناسب با تورم بالا نرود باعث قرار سرمایه از بانک ها می شود و این هم انتظار ات که از بانک ها هست باد هوا می شود همین گونه که شده است
    • مهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      دیگر هر کودکی می داند که تورم در این مملکت بالای ۵۰ درصد است شما هر چی بخرید از سوزن گرفته تا ماشین در صرف دوماه تا ۵۰ درصد سود نصیب سرمایه گذار می کند در عرض یک هفته ۱۰ هزارتومان روی نرخ ارز رفته بعد فکر می کنید با این تورم نرخ سود ۲۰ درصد مردم را ترقیب به سرمایه گذاری در بانک می کند
    • rad IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      نمیدنم چرا سودی که بانکها بابت وام میگیرن رو کسی نقد نمیکنه همیشه به نفع بانکداری بوده
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      سال ۹۶آمدند به بهانه بورس نرخ بهره را کاهش دادند و دلار گران شد و تورم شد و با آن تورم و گرانی دلار فرصتی در اختیار ترامپ قرار گرفت تا سال ۹۷ از برجام خارج شود و تحریمها مجددا اعمال شد،الان هم بورس را بهانه میکنند تا روند رو به رشد قیمت دلار کشور را به آشوب و جنگ داخلی بکشاند،مخالفان اصلی افزایش سود
    • Ska IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      جای هیچ نظری نیست . همه چی واضح
    • محمدرضامحمدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      بورس چندین سال است که روبه خطر ونابودی است واین تازگی ندارد وتاسرمایه مردم رانابود نکنند دست ازسر بورس برنمی دارندمسولین بی عرضه ونالایق بورس
    • کاظم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      اگرسودبانکی به همون روال قبل ادامه پیدا کنه همین اندک سپرده هم ازبانکها خارج میشه مردم تا کی باید شاهد سوخت شدن وازبین رفتن پولشون توبانک باشن به اندازه کافی تواین چندسال سپرده گذاران ضرر دادن
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      زنگ خطر تورم و فروپاشی اقتصادی به نفع اعراب و اسرائیل :نرخ بهره باید واقعی شود تا حباب بورس تخلیه شده و مردم بتوانند وارد بورس شوند مرگ بر مفسد اقتصادی ،سود بانکی را بالا ببرید، تا واقعی شود اقتصاد دستوری نیست که با دستور بورسی ها بچرخد
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      روز شمار شود با همین نرخ
    • علی AE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      از موقعی که روحانی نرخ بهره پایین اورد مردم پولها از بانک کشیدن بیرون وحفظ ارزش پول به خرید دلار وسکه روی اوردن
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 1
      سال ۹۶هم با استدلال همین بورسیها نرخ بهره را کاهش دادند و دلار را گران کردند و ترامپ سال ۹۷توانست از برجام خارج شود الان هم اگر بورس یا هرکس دیگری مانع افزایش سودبانکی شود و تورم افزایش یابد اینبار امریکا و اسرائیل واعراب فرصتی جهت حمله نظامی به ایران بهدست خواهند آورد،سود بانکی باید زیاد شود
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      واحد تولیدی که با تورم سرپا باشه همون بهتر که تعطیل شه مردم با واردات گذران کنن
    • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 0
      چرخاندن اقتصاد کشور نیاز به دانایی دارد در مسولان سراغ ندارم
    • S d IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      به دلیل تورم شدیدی که در کشور حاکم هست افزایش نرخ سود بانکی باعث رونق نشده و ارزش آنچنانی نداره قیمت اجناس هر روز گران‌تر از روز دیگه جای برای نرخ سود بانکی نداره!
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      چندین سال قبل از حقوق من هر ماه مبلغی را کم کردند و هزار سهم از بانک کوثر دادند، سال قبل رفتم بانک جهت گرفتن وجه که یک پروسه اداری برای من تعریف کرد که اگر قيد این پول را بزنم سود میکنم. دولت‌ها بر اساس منافع خود پول مردم را هدایت می‌کنند که همه به دولت وصل می‌شود و مردم ضرر میدهند
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      کسانی که به تورم توجه ندارند از این حرفها می زنند بورس مهمتره یا مردم که زیر فشار تورم ونقدینگی وپول پاشیژدولت ریسی برای آرام کردن مردم از تورم انجام میشه ودولت به حای وامهای دستوری ‌بلا وجه به مردم وام. ا با آسوده کنونی به تولید کننده بدهد آنهم تولید کننده واقعی نه اینکه شامل تولیده کندهایی که با
    • hojjat IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      تمامی عوامل یک طیف خاص سیاسی دو سال تمام نرخ بهره بانکی را بهانه ریزش های بورس اعلام کردند . تا اینکه چند ماه پیش بانک مرکزی سود بانکی را کاهش داد . درست از فردای انروز همه آنها اعلام کردند که هیچ صند علمی دال بر تاثیر سود بانکی بر بورس وجود ندارد . شما با چه سند علمی این زنگ خطر را اعلام میکنید .
    • نادر IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      مخالفت با سود بانکی بیشتر بعنوان یک راهکار برون رفت از بسیاری از مشکلات سیاسی واجتماعی واقتصادی باید خواسته نماینده گان مردم ودلتها باشد،متشکرم از هشدار یک هموطن.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      خیز بازار سرمایه برای جبران عقب ماندگی خودش نسبت به بازارهای موازی . با توجه به تورم، قیمت ارز، سکه‌، طلا، خودرو، ملک و..شاخص کل بورس درحال حاضر باید بالای۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باشه .نه زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزا !!!سال ۹۹ دلار حدود ۳۰ هزارتومان شاخص کل بالای۲میلیون . اکنون دلار ۳۹هزارشاخص زیر یک میل
    • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      بورس یعنی کوره پولسوزی به نفع دولت و رفقای دولت . و خیلی وقته زنگ خطرش به صدا در آمده . لعنت بر هر چی دزد بی شرف.
    • معین IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      مقایسه کردن نرخ بهره ایران با اروپا و آمریکا و جهان اقدامی کاملا غیر کارشناسانه است، در حالی که تورم در ایران ۵۰ درصد است و نرخ سود پایین مردم رو به سمت بازار های موازی مانند مسکن خودرو طلا و ... میکنه چیزی جز گسترش دلال بازی و افزایش سیستماتیک قیمت ها نخواهد داشت، افزایش نرخ سود بانکی بدیهی است.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      3 0
      دولت برای کنترل تورم هیچ غلطی غیر این بلد نیست
    • مجید IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      واحدهای تولیدی تمام تهسیلات با بهره کم گرفتن وهیچ کاری برای اقتصاد نکردن روز به روز هم بی کیفت تر دادن دست مردم
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      سلام به عنوان یک فعال بخش تولیدی کشور از مهر می خوام این موضوع رو پیگیری کنه واقعا دیگه تحمل افزایش نرخ بهره رو نداریم
    • امیر IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      قیمتها ده ها برابر شده چه سودی کر دند این بورس و تولید کنند چرا کسی از متضرر شدن کسانی که به پولی ملی این کشور احترام گذاشتند و اعتماد کردند حرفی نزد چند صد درصد قیمتها رفته بالا حالا با چند درصد که سپرده کذار می‌خواهد نسیبش بشود همه اه و ناله میکنند چرا موقعی که سودهای چند برابری بردند کسی حرفی نزد
    • AE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      هر چی بدبختی تو این اقتصاده زیر سر بانکهاست
    • علی پاکی RO ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      1 0
      در قران امده هر کسی بهره چه بدهد چه بگیرد گناه کبیره است همه ما هم بهره دادیم هم گرفتیم حتی یک نفر بهشت نمرود
    • JP ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      شجاعت، آزادگی و کلی سواد می خواد که در این شرایطی که همه رسانه های دولتی میگن باید نرخ بهره زیاد بشه، مهر داره یک حرف متفاوت و علمی میزنه
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      از سال ۹۵ نرخ ثابت بوده تا حالا چه سودی واسه اقتصاد داشته یه مشت احمق شدن کارشناس
    • میلاد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 0
      افزایش سود بانکی . یعنی یه ترمز کوتاه . و دوباره ایجاد نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر در ایران . راه حل فقط یه چیزه . اونم چرخش پول بین بازار و بانک هست که اونم فقط از اعتماد سازی اقتصادی به وجود میاد . در ضمن یه راهنمایی بکنم این مسئولا رو . برای شروع یه رکود تو‌مسکن و سکه و طلا . و دلار ایجاد کنید
    • علی IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 0
      مملکتی که توش ربا و بهره سازمانی شده باشه وضعیت بهتر از این فلاکت نخواهد داشت سید مظلومان کجایی دستور بدی خخخخخ
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 0
      بهره بانک باید از نصف هم بیشتر شود یعنی ۷۰ درصد بانک باید سود بدهد وگرنه همه پولشان را بیرون میکنند