۲ دی ۱۴۰۱، ۰:۱۲

حذف دلار از ۷۰ درصد مبادلات روسیه و تاجیکستان

حذف دلار از ۷۰ درصد مبادلات  روسیه و تاجیکستان

روابط تجاری روسیه و تاجیکستان علیرغم پیش بینی های غرب تقویت می شود و همزمان سفیر روسیه اعلام کرده که دلار از ۷۰ درصد مبادلات دو کشور حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سمیون گریگوریف» سفیر روسیه در تاجیکستان از افزایش گردش تجاری بین روسیه و تاجیکستان خبر داد و افزود برخلاف پیش بینی کارشناسان غربی در مورد تأثیر تحریم‌ها، روابط اقتصادی روسیه و تاجیکستان با شیب قابل قبولی افزایش یافته است.

براساس این گزارش، گردش مالی تجاری روسیه و تاجیکستان در یازده ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۵۲۱ میلیارد دلار بود که نشان دهنده افزایش ۳۴.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. گریگوریف در مصاحبه با آسیا پلاس که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت: «کارشناسان غربی درباره تأثیر مخرب تحریم‌های ضد روسیه بر اقتصاد تاجیکستان تحلیل‌های اشتباه و نادرستی داشتند و این تحریم‌ها بر روابط دو کشور تأثیر نداشته است.»

به گفته گریگوریف، تا حدی، تحریم‌ها حتی به توسعه تجارت ما کمک کرد. در ماه مارس، روسیه و تاجیکستان توافق کردند که روابط تجاری خود را از دلار آمریکا به روبل روسیه تغییر دهند. این اقدام واردات از روسیه را ساده کرد و اکنون برای خرید کالاها و محصولات در کشور ما نیازی به تبدیل حواله‌های پولی به دلار نیست.

سفیر روسیه تاکید کرد که حداقل ۷۰ درصد از قراردادهای تأمین کنندگان کالا و محصولات تاجیکستان از روسیه به روبل تغییر کرده است.

کد خبر 5662673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha