معاون علمی و فناوری مطرح کرد:

صنایع بزرگ باید فناور محور شوند

صنایع بزرگ باید فناور محور شوند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: لازم است یک جریان جدی در زمینه فناورشدن صنایع بزرگ ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی که با یک هلدینگ حوزه پتروشیمی در محل معاونت علمی برگزار شد گفت: امسال سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شد و این یک حرکت جدی را در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: اگر منصفانه فکر کنیم جهش تولید دانش بنیان از امسال شتاب گرفت به طوری که قانون جهش تولید دانش بنیان در خردادماه به تصویب رسید که قطعا تصویب این قانون نتیجه توجه به موضوع دانش بنیان ها بوده است. بیش از ۱۰ کشور مترقی دنیا از چنین قانونی برخوردار هستند زیرا این یک قانون بزرگ است.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: اگر صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر را ایجاد می کنیم پشتوانه ایجاد چنین صندوق هایی همین قانون جهش تولید دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه این قانون باعث شده همه دستگاههای اجرایی به حوزه دانش بنیان ها ورود کنند گفت: همه دستگاهها آیین نامه هایی دارند که با همکاری معاونت علمی تدوین شده و به تصویب رسیده اند که در حال اجرا هستند. این یک دستاورد بزرگی است که به واسطه قانون جهش تولید دانش بنیان محقق شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه امسال حرکت های بزرگی در کشور انجام می شود گفت: آثار این حرکت ها در عرصه علم و فناوری ۵ سال آینده و پیامدهای آن ۱۰ سال آینده مشخص می شود.

به گفته دهقانی فیروزآبادی افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان صد هزار میلیارد تومان نیز از جمله مواردی بوده که به واسطه قانون جهش تولید دانش بنیان به تصویب رسیده است.

وی افزود: امیدواریم امسال اقتصاد دانش بنیان را در شعار سال محقق کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: معتقدیم که فراز و نشیب هایی در حوزه دانش بنیان ها وجود دارد اما شرکت های موفقی هم بوده اند که توانسته اند محصولات خوبی به تولید برسانند.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال از اجرای قانون حمایت از دانش بنیان ها می گذرد تصریح کرد: از همان موقع حوزه علم و فناوری مسیر متفاوتی در پیش گرفته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه اکنون در موقعیتی هستیم که نظام نوآوری عرضه محور است، خاطرنشان کرد: اما باید این رویه را تغییر دهیم به طوری که این نظام تقاضامحور باشد زیرا توجه به تقاضا می تواند بازار بزرگی را برای دانش بنیان ها فراهم کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یک درصد از GDP توسط دانش بنیانها طی یک سال اخیر محقق شده است، ادامه داد: با فرض اینکه GDP حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری باشد، اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به اقتصاد دانش بنیان دور از ذهن نخواهد بود.

وی گفت: دور از ذهن نیست که این رویکرد تقاضا محور باشد زیرا بازار واقعی در صنایع است؛ صنایع می توانند به واسطه دانش بنیان ها، نیازهای خود را برطرف کنند و این یکی از بهترین حمایت ها از مجموعه دانش بنیان های واقعی خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اینکه ضروری است دانش بنیان شدن را در همه صنایع و دستگاه های بزرگ نفوذ دهیم، افزود: قطعا صنایع نوآور یا فناوری بنیان می توانند تاثیری بر اقتصاد دانش بنیان داشته باشند؛ صنایع می توانند با فناوری های به روز، نوآوری تولید کنند و این افزایش کیفیت و بهره وری را به دنبال خواهد داشت. لازم است در این زمینه جریان های جدی صورت گیرد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر فناوری شدن صنایع بزرگ گفت: صنایع می توانند به واسطه فناوری نیازهای خود را برطرف کنند و این مستقیما در اقتصاد دانش بنیان تاثیر می گذارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به حمایت معاونت علمی از راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در حوزه پتروشیمی گفت: امروز موافقتنامه ایجاد چنین صندوقی را با یک هلدینگ بزرگ منعقد می کنیم که این می تواند برای جامعه علمی اتفاقات خوبی را رقم بزند و به واسطه آن فناوری کارآمد با کیفیت بالا تولید شود.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه قرار است این صندوق با یک سرمایه دو هزار میلیارد تومانی کار خود را آغاز کند ادامه داد: ۴۰ درصد این سرمایه را معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می کند.

به گفته وی این اعتبار می تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند زیرا این یک سرمایه گذاری هوشمند و هدفمند است. گفتمان دانش بنیان شدن اقتصاد باید در همه دستگاه‌ها حاکم شود از این رو همه دستگاه‌های کشور یک آیین نامه فعالیت در حوزه دانش بنیان دارند.

کد خبر 5685088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha