۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۶:۴۶

تکذیب انتقال فناوری هسته ای روسیه به ایران از سوی آژانس

تکذیب انتقال فناوری هسته ای روسیه به ایران از سوی آژانس

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقال فناوری‌های هسته‌ای روسیه به ایران را رد کرد.  

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اظهار داشته است که او معتقد نیست که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را از ایران در ازای انتقال فناوری‌های هسته‌ای دریافت می‌کند، زیرا مسکو یکی از طرف‌های این معاهده است و خودش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) را «به این صورت آشکار» نقض نمی کند.

گروسی در نشست چتم هاوس لندن در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند در ازای دریافت فناوری هسته ای، پهپادهای روسیه را تامین کند، گفت: «این فقط یک حدس و گمان است، چون روسیه در NPT است و من نمی توانم تصور کنم که آنها NPT را به این شکل آشکار نقض کنند.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان خود همچنین اعلام کرد که معتقد است انتقال فناوری هسته ای روسیه به ایران نمی‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند همه آنچه را که در زمینه فناوری‌ها و پیشرفت‌های هسته ای در ایران اتفاق می‌افتد ببیند.

این در حالی است که کشورهای غربی بارها ایران را متهم کرده اند که پهپادهای جنگی را برای استفاده در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران اما این اتهامات را رد می کنند.

هفته گذشته نیز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که برای ازسرگیری گفت‌وگوها احتمالاً ماه فوریه به ایران سفر کند. وی خطاب به کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: معتقدم برای گفت‌وگو درباره این موضوع و دیگر موضاتی که برایتان شرح دادم، احتمالاً ماه فوریه به تهران بروم؛ شاید برای گفت‌وگوهای سیاسی با ایران که بسیار لازم است. امیدوارم که پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

رافائل گروسی گفت ایران علی‌رغم انباشبت مواد هسته‌ای، اقدام به اشاعه هسته‌ای نکرده و به همین دلیل لازم است که با ایران در تعامل باشیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی با این حال برجام را «پوسته توخالی» توصیف کرد و افزود هیچ‌کس مرگ آن را اعلام نکرده است اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که در برجام وجود دارند، برای چندین بار نقض شده‌اند.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5703650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      8 2
      گروسی جاسوس امریکاواسرائیل هست
    • بابائی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 0
      برجام دیگر به درد مردم ایران و کشور ایران نمی خورد و از سال 1394 تاکنون برای همه مردم ایران ثابت شده است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 0
      صهیونیست ها و همه گروه های تروریستی 100 درصد فقط و با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی آمریکا جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.
    • بابائی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      و این در حالی است که دوستان رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 1394 تاکنون عامل اصلی مشکل برجام هستند.
    • بابائی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      آمریکا جنایتکار در سال 97 به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده اس و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون سکوت کرده است چرا؟
    • بابائی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس عامل اصلی مشکل برجام بوده است. آمریکا و کشورهای اروپایی برجام را نقض کردند و هم عامل اصلی مشکل برجام هستند
    • بابائی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست رژیم صهیونیستی برای برجام مشکل ایجاد کرده است. رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی در باره برجام متهم است، نه مدعی برجام از سال 2015 تاکنون به نفع مردم ایران و کشور ایران نبوده است.
    • بابائی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      آمریکا در سال 97 به صورت غیر قانونی با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرده است کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و هنوز هم عمل نمی کنند
    • بابائی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      مذاکره ایران با آمریکا و هم کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارند چون به خاطر که خودشان سلاح هسته ای و انواع سلاح های ممنوعه و بمب های ممنوعه در اختیار دارند.
    • بابائی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      ما به هیچ وجه نباید به آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان اعتماد کنیم. مشکل برجام هم از سال 1394 تاکنون ثابت شده که دیگر از طریق مذاکرات وین وغیره حل نخواهد شد و حل نمی شود.
    • بابائی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد، همان نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین است و هم اعتماد دولتمردان و مسئولین به آمریکا جنایتکار بوده است.
    • بابائی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران، متهم هستند، نه مدعی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از سال 2015 تاکنون توافق هسته ای و برجام را نقض کردند.
    • بابائی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 0
      کشورهای غربی در بیانیه مشترک خود از ایران خواستند به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد در پاسخ به سران بی ادب کشورهای غربی جنایتکار سگ دست نشانده رژیم کودک کش صهیونیستی
    • Amin IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      4 1
      عزیزم به اربات بگو خودش اول تعهداتشو نقض کرد قرار نیست شما هر کاری دوست داشتید انجام بدید ما فقط منتظر تحریمهای بیشتر باشیم جمهوری اسلامی تا الان هم کوتاهی کرده.با وجود این همه تحریم هنوز کلاهک هسته ای نساختند کیم جونگ حق داشت سریعا هسته ای بشه و کره شمالی رو از حمله امریکا نجات بده
    • امید IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 0
      جاسوسان اژانس هیچ کار مثبتی جز کارشکنی ندارند پدر سوخته تر از گروسی فقط خود اوست
    • بابائی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      همه گزینه‌های آمریکا و متحدانش علیه ایران شکست خورده است