۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۱۱

در کنفرانس خبری مشترک با «پکا هاویستو»؛

بائربوک: درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو باید تصویب شود

بائربوک: درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو باید تصویب شود

وزیر امور خارجه آلمان امروز در کنفرانس خبری مشترک با همتای فنلاندی خود در هلسینکی گفت: درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو باید تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «آ نیوز»، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی خود در شهر هلسینکی در سخنانی اعلام کرد: درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو باید بدون تأخیر بیشتر تصویب شود.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه ادعا کرد که الحاق دو کشور باعث تقویت این اتحادیه در مجموع خواهد شد.

«آنالنا بائربوک» پیش از سفر به فنلاند و سوئد اعلام کرده بود که پس از ۸۰ سال بی طرفی فنلاند و پس از گذشت ۲۰۰ سال از وارد نشدن سوئد به یک پیمان، حالا این دو کشور مصمم هستند که وارد ناتو شوند و برلین روی این موضوع تمرکز خواهد کرد.

این در حالیست که ۴ بهمن ماه اعلام شد که مذاکرات میان کشورهای ترکیه، سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به تعویق افتاده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، مذاکرات مذکور به درخواست آنکارا تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

اسپوتنیک ادامه داد که تعویق این رایزنی‌ها به مدت نامعلومی رخ داده است.

پِکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند هم با اشاره به مشکلات و دشواری‌های اخیر سوئد در جلب رضایت و تأیید ترکیه برای پیوستن استکهلم به ناتو، گفت که شاید فنلاند وادار به اقدام انفرادی شود.

هاویستو گفت که هلسینکی و استکهلم سال گذشته درخواست خود را برای پیوستن به ناتو مطرح کردند و ترجیح می‌دادند تا این فرآیند را در کنار یکدیگر کامل کنند؛ اما با توجه به روابط رو به وخامت سوئد با ترکیه، شاید هلسینکی راهش را از استکهلم جدا کند.

وی همچنین اضافه کرد که در صورت طولانی شدن پذیرش سوئد از سوی آنکارا، دولت فنلاند «شرایط را دوباره ارزیابی» خواهد کرد. به گفته وی، دولت فنلاند تا پیش از انتخابات عمومی ترکیه که ماه می برگزار می‌شود، انتظار هیچگونه پیشرفتی در روند الحاق سوئد به ناتو را ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرد که پس از آنکه استکهلم به اعتراضات ضدترکیه که با به آتش کشیدن قرآن همراه شد، دولت وی از پیشنهاد پیوستن سوئد به ناتو حمایت نخواهد کرد.

کد خبر 5708830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha