۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۲۹

روسیه:جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای عادی سازی روابط اقدام کنند

روسیه:جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای عادی سازی روابط اقدام کنند

دولت روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا اقدامات خود را برای عادی سازی روابط دو جانبه از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینتل ریبابلیک، روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواست تا در مسیر عادی سازی روابط گام بردارند.

در حالی که امروز ارمنستان و جمهوری آذربایجان همدیگر را به نقض آتش بس در قره باغ متهم کردند، روسیه از دو طرف خواست تا اقدامات خود را برای بازگرداندن روابط به حالت عادی ازسر بگیرند.

روسیه همچنین اعلام کرد که طرف روسی تلاش می کند تا بحران کنونی در اطراف گذرگاه لاچین که منطقه مورد مناقشه در قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، را حل و فصل نماید.

قره باغ کوهستانی پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده بود که ارتش جمهوری آذربایجان در ۲۱ فوریه اقدام به نقض آتش بس در قره باغ کوهستانی کرده است. بنا بر این بیانیه این اقدام با شلیک سلاح های سبک در مسیر شمال و شرق خط تماس آتش بس در این منطقه رخ داده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز پیشتر اعلام کرد که گزارش‌های منتشره از سوی باکو مبنی بر اینکه در بخش‌های شمال شرقی و غربی مرز دو طرف، نیروهای ارمنستان اقدام به نقض آتش بس کرده اند، صحت ندارد.

تنش اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» بوده است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.

در ۱۲ دسامبر، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، گذرگاه لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده‌اند، مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نیست و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

کد خبر 5715842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • LU ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      9 62
      به امیدنابودی اشرار منطقه بخصوص پان تورچ ها.
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      13 78
      الهامه منطقه را آلوده کرده.