۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۰۵

رئیس دانشگاه گیلان خبر داد؛

راه اندازی گروه پژوهشی «آل بویه» در دانشگاه گیلان

راه اندازی گروه پژوهشی «آل بویه» در دانشگاه گیلان

رشت- رئیس دانشگاه گیلان از راه اندازی گروه پژوهشی «آل بویه» در پژوهشکده گیلان شناسی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید نجفی عصر چهارشنبه در همایش ملی آل بویه که در سالن حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: سلسله آل بویه از نخستین حکومت‌هایی بود که شیعه را در کشور و ایران توسعه داد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه کشور ما اسلامی و شیعی است اما تاکنون به سلسله آل بویه توجه نشده است، افزود: این خاندان ۱۲۶ سال در جهان اسلام حکومت کردند و خدمات شایانی در همین راستا ارائه دادند.

نجفی با تاکید بر اینکه خاندان آل بویه نخستین حکومتی بود که دانشگاه ایجاد کرد، ادامه داد: کتاب و کتابخانه در دوران همین سلسله شکل گرفت و گسترش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه این خاندان در ترویج اسلام شیعی نقش پر رنگی ایفا کردند، اضافه کرد: آل بویه در حوزه‌های علمی و فرهنگی از جایگاه ممتازی برخوردار بودند.

وی با تاکید بر اینکه در قرن چهارم هجری این حکومت با تکیه بر پتانسیل‌های داخلی و بدون چشم داشت به خارج از مرزها کشور را در جهان اسلام توسعه بخشید، تصریح کرد: این حکومت الگویی برای روزگار ما است.

نجفی با بیان اینکه گروه پژوهشی آل بویه در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان راه اندازی می‌شود، اضافه کرد: از همین تریبون از همه علاقمندان و پژوهشگران در این حوزه جهت تقویت گروه دعوت می‌کنم.

کد خبر 5715849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha