۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۴۷

بولتون: ایران مشغول تقویت روابط بوده؛ اما آمریکا بیکار نشسته است

بولتون: ایران مشغول تقویت روابط بوده؛ اما آمریکا بیکار نشسته است

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا امروز در سخنانی اذعان کرد: ایران، روسیه و چین مشغول تقویت روابط هستند و آمریکا بیکار نشسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه هیل (پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا)، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا امروز یکشنبه به زمامداران کشورش در خصوص گسترش نقش چین در جهان و نزدیک‌تر شدن پکن به روسیه هشدار داد و گفت: این در حالیست که آمریکا بی‌کار نشسته است.

بر اساس اعلام این وبگاه، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به «جان کاتسیماتیدیس» مجری در شبکه WABC در این ارتباط گفت: ما بیکار نشسته‌ ایم و چینی‌ ها، روس‌ ها، ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگر در حال تحرک هستند تا روابط خود را تقویت کرده و ما را در موقعیت های مختلف تهدید کنند.

«جان بولتون» در این باره ادامه داد: چینی‌ ها یک راهبرد دارند که از آن پیروی می‌ کنند؛ اما ما مرتباً از این شاخه به آن شاخه می‌ پریم. یکی از بزرگ ترین برندگان جنگ بین روسیه و اوکراین، چین است. اگر روسیه پیروز شود، این یک پیروزی برای متحد چین خواهد بود که آن را نیز تقویت و تحکیم می‌ کند.

وی در ادامه با اشاره به ازسرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران افزود: این موضوع نشان می‌ دهد که سعودی‌ ها و دیگران تلاش می‌ کنند تا از رقابت های خود با چین و روسیه جلوگیری کنند؛ زیرا آنها فکر نمی‌ کنند که ایالات متحده عزم و اراده لازم برای انجام آنچه لازم است در راستای محافظت از جهان در برابر ایران و نیات و مقاصد آن انجام دهد، دارد.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: چینی‌ ها یک راهبرد دارند که از آن پیروی می‌ کنند. ما روز به روز به نوعی سرگردان هستیم.

روز جمعه بیانیه سه جانبه‌ ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر ۲ ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

اعلام توافق غیرمنتظره ایران و عربستان و احیای روابط دیپلماتیک پس از ۷ سال، با واکنش گسترده منطقه‌ای و بین‌اللملی روبرو شد.

کد خبر 5731454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • بابائی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.
    • بابائی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.
    • مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند افرادی که می‌گویند شاید با مذاکره با آمریکا مشکلی حل شود، آیات خدا را بشنوند. این مذاکره مشکلی را حل نخواهد کرد. دشمنان به رهبری آمریکا علیه ایران دست به دست هم دادند. آنها می‌خواهند این انقلاب را نابود کنند؛ لذا باید آنها را بهتر بشناسیم.