۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۳۵

گزارش مهمان؛

ایران را در رسانه‌ها و کتب درسی آذربایجان اشغالگر معرفی می‌کنند

ایران را در رسانه‌ها و کتب درسی آذربایجان اشغالگر معرفی می‌کنند

در نگاه شهروندان شستشوی مغزی داده شده جمهوری باکو، ایران یک کشور اشغالگر است که این نگاه به شدت از طریق کتاب‌های درسی، غیردرسی و رسانه‌های باکو ترویج می‌شود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: ریشه‌یابی رفتار ایران‌ستیزانه جمهوری باکو را باید از آغاز شکل‌گیری این دولت با ربودن نام آذربایجان تاریخی ایران در ۲۸ می ۱۹۱۸ جست‌وجو کرد که در طول ۱۰۳ سال، هم‌اکنون به جایی رسیده که نه‌تنها نام‌های تاریخی ایرانی بادکوبه و شوشی را، تحریف شده معرفی می‌کنند، بلکه منکر هر ارتباط تاریخی باکو با ایران هستند و حتی وقیحانه ایران را اشغالگر تبریز و امپراتوری خیالی به نام آذربایجان معرفی می‌کنند و آرزوی حمله به ایران و اشغال تبریز را در کتاب‌های رسمی درسی، به کودکان خود آموزش می‌دهند.

علی معروفی آرانی پژوهشگر در یادداشتی دیگر که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، این‌موضوع را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

مشروح این‌یادداشت در ادامه می‌آید:

زمانی از افلاطون پرسیدند: آیا مردم سخنان نادرست را باور می‌کنند؟ افلاطون پاسخ داد: یکی دو نسل زمان می‌برد؛ آنگاه چنان باور می‌کنند که اگر خلافش را بگویید، شما را خواهند کشت!

این در حالی است که در درازای ۲۰۸ سال پس از قرارداد ننگین گلستان و ۱۹۳ سال پس از قرارداد ننگین ترکمانچای و پس از آن، پیمان پاریس (۱۸۵۷ و جدایی هرات و افغانستان)، حکمیت گلد اسمیت (۱۸۷۱ و ۱۸۷۲ و جدایی بلوچستان بزرگ و کلات و سیستان بزرگ) و پیمان آخال (۱۸۸۱ و جدایی مرو و ورارود و شرق کاسپین)، ملت ایران، جدایی ۱۷ شهر قفقاز را هیچ‌گاه برنتافته و آن را چونان سمبلی از غم و حسرت و خسران ملی همچنان درحافظه‌ی جمعی خود محفوظ نگاه‌داشته است.

ریشه نام‌های پارسی ۱۷ شهر قفقاز، خود سندی است از هویت آن سامان. ازجمله شهر دربند به عنوان جنوبی‌ترین و تاریخی‌ترین و تنها شهر شیعه‌نشین روسیه بنیان‌گذاری شده به دست قباد یکم ساسانی و انوشیروان ساسانی.

جمهوری باکو در حالی منکر ایرانی بودن شهرهای قفقاز ازجمله بادکوبه شده که این نام‌ها به صراحت در فصل سوم عهدنامه‌ی گلستان، به تاریخ دوشنبه ۳ آبان ۱۱۹۲ خورشیدی، برابر با ۲۵ اکتبر ۱۸۱۳ آمده است:

«اعلیحضرت قدر قدرت، پادشاه اعظم مالک بالاستقلال ایران… ولایات قراباغ و گنجه … شکی، شیروان، قوبٌه، دربند، بادکوبه و هر جا از ولایات طالش را با خاکی که الآن در تحت تصرف دولت روسیه است و تمامی داغستان، گرجستان، محال شوره گل، آچوق باش، کورنه، مینگرلی، آبخازی و تمامی اراضی… از دریای قفقازیه الی کنار دریای خزر متصل است مخصوص و متعلق به آمپیریه روسیه می‌داند.»

افزون‌بر ۱۴ شهر جداشده در قرارداد گلستان، سه شهر (استان) دیگر شامل نخجوان، ایروان و بخشی دیگر از تالش هم در قرارداد ننگین ترکمانچای در روز پنجشنبه، یکم اسفندماه ۱۲۰۶ خورشیدی، مطابق با ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ میلادی به اشغال روسیه در آمد و حاکمیت ایران بر کاسپین محدودترشد و مردم ایران مجبور به پذیرش کاپیتولاسیون (قضاوت کنسولی) شدند.

زدودن نام ایران از شناسنامه نظامی، برای علی اف ها آن چنان مهم است که «مرکز تحقیقاتی نظامی گنجوی» در دانشگاه آکسفورد به ابتکار نرگس پاشایئوا، خواهر همسر رئیس جمهوری آذربایجان، در سال ۲۰۱۷ دست به انتشار ترجمه انگلیسی کتابی زد که «نظامی، شاعر بزرگ آذربایجانی» نام گرفته و مراسم رونمایی از آن در موزه «لیتون هاووس» لندن برگزار شد. اما افسوس که تلاش ما ایرانیان برای شناساندن شاعری که همسایگانمان او را به جعل علم هویت خود کرده اند، در آبادانی و مناسب سازی این روستا برای گردشگران داخلی و خارجی هم به گرد پای جعل کنندگان جایگاه او نمی‌رسد؛ چه رسد به اقدامات مهم دیگر.

«موسیقی عاشیقلار» در سال ٢٠٠٩ در سکوت ایران به نام دولت باکو ثبت شد و «هنر سنتی فرش‌بافی» آذربایجان و ساخت و اجرای تار نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ به نام دولت باکو وارد فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو شد.

همسایه شمال غربی ایران در سال ۲۰۱۳ نیز پرونده‌ای را با عنوان «چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره‌باغ» در فهرست میراث درخطر به نام خود ثبت کرد. علیرغم آنچه دولت باکو به ثبت رسانده در واقع کپی‌برداری از میراث اصیل ایرانی است. سرقت «موسیقی عاشیقلار»، «تار»، «هنر سنتی فرش‌بافی»، «چوگان»، «مینیاتور» و صدور هویت جعلی برای «نظامی گنجوی» تنها چند مورد از مجموعه مواردی است که باکو از میراث فرهنگی ایران به نام خود سند زده است.

جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته تلاش کرده با ساخت و نصب مجسمه‌های مختلف از نظامی گنجوی و حک کلمه «شاعر آذربایجانی» بر آن، تصویری تحریف گونه از نظامی گنجوی به دنیا معرفی کند. آنها البته پا را از این فراتر گذاشته اند. جمهوری آذربایجان در کنار اینکه مدال طلای «نظامی گنجوی» را به عالی‌ترین نشان علمی تأسیس شده توسط آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان بدل کرد، سال ۲۰۲۱ را که مصادف با هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی بود، به عنوان سال نظامی گنجوی نامگذاری کرد و الهام علی اف با امضای این فرمان نامگذاری معرفی مجعول این حکیم و شاعر ایرانی به عنوان شخصیت تاریخی و ملی کشور آذربایجان را در قابی رسمی‌تر از قبل قرار داد.

این سلسله اقدام‌ها چنان پرشمار و تبلیغات پیرامونشان آنقدر پرحجم است که گاه باور این را که کشوری مثل جمهوری آذربایجان مقابل ایران پرشکوه و باعظمت ایستاده و برای سندزدن نام بزرگان علمی، ادبی و فرهنگی ما، از نظامی گرفته تا استاد محمدحسین شهریار تلاش می‌کند، دشوار می‌سازد.

تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان درنطقی تلویزیونی در روز بیستم اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام نمود که ‎نظامی گنجوی یک شاعر آذربایجانی است و در شهر گنجه آذربایجان به دنیا آمده، زیسته و فوت کرده است. این اظهارات در حالی است که گنجه تا پیش از جدایی از ایران در جنگ با روسیه و عهدنامه گلستان جزئی از خاک ایران بوده. نظامی گنجوی در شعری می‌گوید:

همه دنیا تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل

همچنین در اعلامی دیگر از ایشان در فرمانی، سال ۲۰۲۱ را در این کشور، سال شناساندن حکیم نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی به جهانیان اعلام کرد.

غنیمت‌گیری فرهنگی و طمع داشتن به فرهیختگان و مشاهیری که هویت چند قرنه یک ملت را نمایندگی می‌کند نمی‌تواند عامل ترمیم بحران هویت باشد. آذربایجان با ارج نهادن بر دیروز می‌تواند امروز و فردای خود را نه با انکار، بلکه با پذیرش واقعیت‌ها بیمه کند.

نظامی در فاصله سال‌های ۶۰۲ تا ۶۱۲ در گنجه درگذشت و آرامگاهی به او در همان شهر منسوب است. در دهه نود خورشیدی، پس از تصمیم دولت آذربایجان اشعار گنجوی در آرامگاه او که همگی به زبان فارسی هستند، پاک و تخریب شدند. کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان که مزین به اشعار فارسی این شاعر بزرگ ایرانی است برچیده شدند و زندگی‌نامه و ترجمه اشعار وی به زبان ترکی جایگزین آن شد. اقدامی که تلاش دولت آذربایجان برای تغییر هویت مفاخر فرهنگی ایران و جعل تاریخ محسوب می‌شود.

باکو، دولت‌های همسو و جریان‌های هم منافع آن دقیقاً به این تکنیک واقفند. در همین راستا، جمهوری آذربایجان حدود یک دهه پیش، برای تحریف هویت و اصالت شاعر پرآوازه ایرانی، نظامی گنجوی، پرداخت ۱۱۰۰۰۰ یورو به شهرداری رم را به جان خرید و مجسمه نظامی را در پایتخت ایتالیا و با عنوان شاعر متعلق به جمهوری آذربایجان نصب کرد؛ همان طور که مجسمه بابک خرمدین، سردار بزرگ ایران زمین را هم با عنوان سرداری ترک، تجزیه طلب و ضد ایرانی جا زد و سال‌ها است که دولت ترکیه مولانای بزرگ را شاعری ترکیه‌ای معرفی می‌کند و کشورهای عربی، ابوعلی سینا، بیرونی، رازی و… را عرب می‌نمایانند.

نظامی در زمره گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوه او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

بی‌شک اشعار نظامی گنجوی تبلور عینی هویت سرزمینی است که زبان فارسی تا قبل از مهاجرت و تسلط قبایل ترک زبان غالب درآن بوده و تغییر کتیبه‌ها تغییری در این واقعیت تاریخی ایجاد نخواهد کرد.

باکو و علی اف زندگی نظامی گنجوی را در فیلم سینمایی تحریف کردند

جنگ رسانه‌ای باکو برای باز پس گیری خاکریز فرهنگی ایران مدت هاست که شعله ور شده و متأسفانه رسانه‌های رسمی و مطرح کشورمان جانب فرهنگی و عرق تمدنی ایران بزرگ در ازمنه گذشته و اکنون و آینده را بویژه در حوزه فرهنگ و ادب، دور از ذهن نگاه داشته اند.رسانه‌های باکو در حالی از آماده شدن فیلم سینمایی «داستان عاشقانه» (سئوگی حکایه سی) با هدف تحریف زندگی نظامی گنجوی، شاعر پارسی گوی قرن ششم هجری قمری و با هدف سو استفاده از نام این شاعر بزرگ، برای اباحه گری فساد تحت نام عشق و دوستی خبر داده اند که تولید و اکران آن فقط یکی از حلقه‌های رشته اقدامات جمهوری آذربایجان برای مصادره به مطلوب سرمایه‌های ادبی، فرهنگی و تاریخی تمدن بزرگ ایران است.

صدای توپخانه فرهنگی و ترجمه آثار نظامی تا یونسکو و سازمان ملل شنیده شد تا جایی که باکو اعلام کرد در سالی که به اسم «نظامی گنجوی» نامگذاری کرده موفق شده کتاب «هفت پیکر» را به زبان‌های اسپانیایی، روسی و انگلیسی ترجمه کرده و به اروپا بفرستد، اما در مقدمه کتاب در خصوص نظامی گنجوی، عنوان «شاعر پارسی» را برداشته و او را «شاعر ملی جمهوری آذربایجان» خوانده است، زیرا قبلاً در پیشگفتار کتاب درخصوص نظامی گنجوی نوشته شده بود: «شاعر بزرگ پارسی» و باکو این را نمی‌خواست تا با یک کلمه استیلای ادبی ایران را بر بالای سر خود ببیند. به فرمان مستقیم الهام علی اف وزارت فرهنگ آذربایجان اشعار کاشیکاری شده فارسی بر بدنه مقبره نظامی گنجوی در شهر گنجه را هم برداشت و با اشعار ترکی جایگزین کرد و کار بدانجا کشید که سفیر جمهوری آذربایجان در لندن نیز علیه معرفی نسخه خطی خمسه نظامی گنجوی به عنوان «اثر فرهنگی ایرانی» در «کتابخانه ملی انگلستان» برآشفت. اما فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر مراکز فرهنگی ایران بویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت میراث فرهنگی کشورمان در کمال خونسردی و لبخند زنان این اقدام باکو را محکوم نموده و به این محکومیت بسنده نمودند. بسنده ای که اکنون در یونسکو این اقدام برای جمهوری اسلامی ایران ناپسند شد.

عبارات و اقداماتی که در این عرصه رخ می‌دهد، نشانگر آن است که رسانه‌های باکو هم وارد میدان شده و «ایران زدایی» را به هرشیوه و با هرزبان و با بد اخلاقی فرهنگی و سیاسی از هرجا و هر قلمرو ممکن در دستورکار قرار داده اند؛ به همین منظور و گزارش‌های ساختگی از کشف برخی نسخه‌های خطی از به اصطلاح دیوان ترکی نظامی گنجوی در کتابخانه های مشهوری نظیر کتابخانه اسکندریه مصر منتشر می‌کنند و از انتقال این نسخه‌ها به کتابخانه مؤسسه نسخ خطی باکو خبر می‌دهند!

ورزش زورخانه ای و پهلوانی ایرانیان نیز دزدیده شد

تلاش باکو برای مصادره میراث معنوی ایرانیان درحالی صورت می‌گیرد که مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در واکنش به این موضوع به ایرنا گفته است: «اینکه دولت باکو پرونده‌ای نزدیک به عنوان و موضوع پرونده ایران را ثبت کرده، از منظر کنوانسیون یونسکو در حوزه میراث فرهنگی ناملموس نه تنها خللی به پرونده ایران وارد نمی‌کند، بلکه بر ترویج بیشتر این عنصر فرهنگی ناملموس تاکید دارد».

میراث ناملموس حقوق بشر یونسکو در توئیتر رسمی خود به دولت باکو تبریک گفت و دراین‌باره نوشت: فرهنگ کشتی، بازی‌های سنتی زورخانه، کشتی به تازگی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. این در حالی‌ست که آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای که قدمت باستانی در ایران داشته و پیشینه آن به دوران هخامنشی بازمی‌گردد در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۹ در فهرست میراث معنوی یونسکو توسط ایران به ثبت جهانی رسیده بود. در مهلت قانونی مرسوم نیز هیچ کشوری درخواست تشکیل پرونده مشترک و تبدیل به میراث معنوی مشترک دو دولت را مطرح نکرد.

اما باکو نه‌تنها پیوستن به پرونده‌ی پیشین که به نام ایران ثبت شده را نمی‌پذیرد بلکه به دنبال ثبت مستقل آن است. سال گذشته باکو از یونسکو خواست ورزش‌های زورخانه‌ای را به نام این دولت ثبت کنند چرا که این ورزش را متعلق به خود و ورزش اجدادی خود می‌داند. این در حالی است که در یک‌سال گذشته فدراسیون زورخانه‌ای ایران می‌توانست با رایزنی جلوی این اقدام را بگیرد.

همچنین پاویون دولت باکو در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان کتاب نفیسی را شامل مینیاتورهای ایرانی با عنوان «مینیاتور آذربایجان» به بازدیدکنندگان عرضه کرد. در این کتاب با امتناع از ذکر نام ایران، شهرهای اردبیل، تبریز، مراغه و ارومیه (در استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی ایران) تا ایروان (پایتخت جمهوری ارمنستان) و باکو، قلمرو هنر این کشور توصیف شده است.

نکته‌ی عجیب‌تر این‌که در این کتاب، تصویرهایی از کتاب‌های قدیمی خطی و نگارگری ایرانی به‌عنوان نمونه‌هایی از مینیاتور آذربایجان ارائه شده بود. آن‌ها بروشورها و هدایای تبلیغاتی هم برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود که مواردی از جمله عرضه فرش تبریز به عنوان یکی از صنایع دستی این کشور ذکر شده بود.

به جز اینها در اوایل آذرماه ۱۴۰۱ بود که خبرهایی مبنی بر حذف عنوان شاعر پارسی از دیوان شعر نظامی در دولت باکو و معرفی این شاعر ایرانی به نام شاعر ملی این کشور همسایه، در برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری انتشار یافت و بار دیگر واکنش‌های استادان زبان و ادبیات فارسی و ترکی و دلسوزان به میراث و فرهنگ اصیل ایران را برانگیخت.

دولت باکو همچنین در سال جاری اعلام کرد امسال کتاب «هفت پیکر» را برای ارسال به اروپا به زبان‌های اسپانیایی، روسی و انگلیسی ترجمه کرده است و در توضیحات مربوط به نظامی گنجوی عنوان «شاعر پارسی» را برداشته و آن را «شاعر ملی جمهوری آذربایجان» خوانده است. این در حالی است که به گفته مجتبی عالم‌خواه، پژوهشگر و استاد پیشین ادبیات دانشگاه‌های گیلان ۱۰۰ درصد اشعار نظامی به زبان فارسی است و اینکه نظامی ساکن گنجه بوده و این شهر در حال حاضر جزو قلمرو جمهوری آذربایجان است، دلیل بر ترک بودن این شاعر نیست.

طبق قوانین یونسکو با توجه به آنکه پس از ثبت نهایی، امکان درخواست برای تبدیل ثبت انحصاری به ثبت مشترک وجود ندارد، فرصت اعتراض ایران به این تصمیم از دست رفته است. در صورت اعتراض ایران، آذربایجان راهی جز پذیرش این خواسته ایران به واسطه مقررات یونسکو نداشت. بنابراین آنچه کتمان نشدنی است، سوءمدیریت داخلی و اهمال مسئولین ایرانی در این امر است و انتظار می‌رود در این زمینه شاهد پاسخگویی مسئولین مرتبط باشیم.

محمدامین رسول‌زاده، بنیان‌گذار جمهوری باکو (نخستین جمهوری دموکراتیک درشرق) در پاسخ به اعتراض‌های مکرر اندیشمندان ایرانی همچون ملک‌الشعرای بهار و دهخدا به تشکیل کشوری مستقل با نام آذربایجان در کنار استان آذربایجان ایران در سال ۱۹۱۸ میلادی، در مقاله‌ای با عنوان «مختاریت آذربایجان» در نشریه آچیق‌سوز نوشته است: «لازم است به تمام ایرانی‌ها خاطر نشان نمائیم که ما وقتی که آذربایجان می‌گوئیم مقصود ما آذربایجانی است که در قلمرو دولت روسیه است نه دولت ایران و به مقدرات آذربایجان ایران حق و حد دخالت نداریم.»

رسول‌زاده همچنین در مقاله‌ی آذربایجان و ایران می‌گوید: «از ما چرا ظنین هستید؟ باید تصور کنیم که چنین گمان کرده‌اند که از گرفتن نام آذربایجان که اسم یک ولایت ایران است به مسمای آن نیز چشم داریم. جمهوری ما قبل از جمهوریت، مکرر و به دفعات این معنی را اعلام کرد که دعوی مختاریت آذربایجان به هیچ‌وجه به جنوب ارس راجع نیست. باز بالفعل هم این را اثبات می‌کنیم».

وی در اعترافی تاریخی به ایرانی بودن مشاهیر و میراث فرهنگی شمال ارس، خطاب به همکاران ایرانی خود در روزنامه‌ها و جراید ایران می‌نویسد: «ادبیات ما، ادباء ما، شعراء ما و بالخاصه متاخرین از مکاتب قدیمه با فیض و برکت ایران پرورش یافته اند. فردوسی، سعدی، حافظ، عمر خیام، ملای روم و سایر ایرانیان سخن‌گو و سرآمد سخن عادتاً از طرف ما پیشوا و مقتدا محسوب گشته و در میانه ما اصول و عادات ایران اساس تربیت اتخاذ شده و آشنایان ما به زبان فارسی و دوستداران آن در میانه ما کم نیستند و ما می‌توانیم به شعرای نامدار دوره اخیر ایران از قبیل نظامی، خاقانی و مهستی افتخار کنیم … آذربایجان قفقاز حدالامکان باید صبر کند قرضی را که از ایران گرفته، اعاده کند. موسیقی‌دان‌های ما اگر چه خصوصیت خود را محفوظ داشته‌اند، ولی اساس اعتبار آن‌ها موسیقی ایران است که ما به توسط اپرا و اپرادان‌های خودمان تا حدی قرض خویش را به ایران اداء می‌نمائیم»

با این حال «بارتولد» با دوراندیشی نوشته است: «نام آذربایجان برای جمهوری آذربایجان از آن جهت انتخاب شد که گمان می‌رفت با برقراری جمهوری آذربایجان؛ آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان یکی شوند.»

رویدادهای ۱۰۳ سال پس از این نام‌گذاری و به‌ویژه ۳۰ سال گذشته‌ی پس از استقلال از شوروی اثبات کرده که نام‌گذاری جمهوری شمال ارس، با هدف تهدید مستقیم علیه تمامیت سرزمینی ایران درآذربایجان واقعی انجام شده است.

در سال ۱۹۹۱ دولت رفسنجانی در اقدامی شتاب‌زده و غیرآینده‌نگرانه، با تصور تشویق گسترش ایدئولوژیک مذهبی در کشور همسایه به ظاهر مسلمان، استقلال کشوری را با نام آذربایجان در کنار آذربایجان ایران و بدون کمترین الزام به تغییر نام، به رسمیت شناخت، درحالی که این جمهوری، با تکیه به همین نام، امروز به تهدید مستقیم تمامیت سرزمینی ایران تبدیل شده و در همه‌ی تبلیغات رسمی خود و در کتاب‌های درسی مدارس، به طور علنی، آذربایجان راستین تاریخی و تبریز را با نام جعلی آذربایجان ج ن و ب ی متعلق به باکو و اشغال شده توسط ایران معرفی و تبلیغ می‌کند! باشیم.

در نگاه شهروندان شستشوی مغزی داده شده جمهوری باکو، ایران یک کشور اشغالگر است!! که این نگاه از طریق کتاب‌های درسی، غیردرسی، رسانه‌های باکو و… به شدت ترویج می‌شود.

در همین راستا محتوای کتاب‌های درسی جمهوری باکو ازتحریف‌های شگفت‌آور ضد تاریخی که نمونه‌های زیر، قابل تأملند پر شده است:

‏روی جلد کتاب آتا یوردو (سرزمین پدری)،کتاب درسی تاریخ کلاس پنجم دبستان جمهوری باکو، نقشه باکو به‌علاوه شمال غرب ایران چاپ شده است!!

جمهوری باکو، در کتاب درسی آتایوردو (سرزمین پدری)، آذربایجان واقعی به مرکزیت تبریز را به طور رسمی، بخشی از خاک باکو که توسط ایران اشغال شده است معرفی و تبلیغ می‌کند!

‏ محتویات این کتاب هم پر است از نفرت‌پراکنی علیه ایران:

‏درباره‌ی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای، که هرگز متن کامل آن‌ها درکتاب‌های درسی جمهوری باکو منتشر نمی‌شود، با تحریف و جعلیات، ادعا می‌شود که این قراردادها به این دلیل منعقد شدند که ایران و روسیه برای تصاحب آذربایجان با یکدیگر جنگ کردند!؟

‏ «تمامی خاک آذربایجان در شمال ارس در امپراتوری روسیه ادغام شد و خاک وطن ما در جنوب ارس به دست ایرانی‌ها افتاد. در گلستان و سپس ترکمانچای به دارایی سلطنت آذربایجان قدرتمند خاتمه داده شد… در آذربایجان، دولت مستقل نماند.

‏دولت وملت آذربایجان با زور، به دو قسمت تقسیم شد.[!؟] دوبرادر یکی آن سوی ارس، دیگری این سوی ارس ماند» (صص :۱۴۴-۱۴۶).

‏ «اشغالگران ایرانی [!؟] درخونریزی ازجلادان تزار عقب نمی‌ماندند» (ص :۱۴۴).

‏ «بین ظلم تزار روسیه درآذربایجان شمالی باظلم ایران درآذربایجان جنوبی چه شباهت‌هایی وجوددارد» (ص :۱۹۱).

‏ «پس از نبرد سهمگین و نابرابر، فرزندان خلق قهرمان آذربایجان از سوی قاتلان ایرانی، روس و ارمنی خلع شدند» [؟!] (ص: ۱۹۳).

‏ «پس از این که جنوب کشور ما، آذربایجان ج ن و ب ی به زیر ظلم ایران افتاد» [؟!] (ص: ۲۱۴).

‏همچنین در این کتاب ادعا می‌شود که #ستارخان و #شیخ محمدخیابانی [که برای مقابله با خطر تهدید تمامیت سرزمینی ایران به دلیل دزدیدن نام آذربایجان توسط باکو پیشنهاد تغییرنام آذربایجان ایران به آزادیستان را داد]، برای رهایی از ستم حکومت ایران و تشکیل حکومت آذربایجان [!؟] جنگ می‌کردند و شهریار هم در فراق آن سوی ارس شعر می‌سرود.[؟!]

آذربایجان لطف ایران را فراموش نکند / ایروان می‌توانست تا باکو پیشروی کند

موضوع این یاداشت را می‌خواهم از نوزده و بیست ژانویه ۱۹۹۰ شروع کنم، که به ژانویه سیاه باکو معروف است. در آن زمان رئیس جمهور ترکیه که در بلوک غرب است در مورد وقایع باکو می‌گوید: مردمان باکو ترکی‌شان از جنس ترکی ما نیست. ترکی شأن متفاوت است. به ترکی ایرانی‌ها نزدیک است. باکو از نظر تاریخی حوزه تمدنی ایران است و ارتباطی به ما ندارد و موضوعی است که ایرانی‌ها می‌بایست از باکو حمایت کنند.

جمهوری اذربایجان تنها جمهوری بود که مایل به استقلال نبود. چون می‌دانست که ارتش ارمنستان مجهزتر است و روس‌ها طرف آنها هستند. وقتی استقلال رخ داد، اگر ایران کمک نمی‌کرد، این کشور هیچ حمایتی نداشت و در مقابل ارمنستان به راحتی پیش روی می‌کرد. اما بعد از آن اتفاقاتی افتاد که سیاست‌های ایران را تغییر داد. در دوره اخیر الهام علی اف زمانی که خودش را به بخشی از رؤیای توران تبدیل می‌کند، سیاست دوری از ایران را در پیش می‌گیرد. تا سال ۲۰۲۰ که هم ایران و هم روسیه از دست او غافلگیر می‌شوند. توازن قوا در قفقاز جنوبی تغییر می‌کند. این چهل کیلومتر برای ما بسیار مهم است. این راه به میزان شش کیلومتر به داخل اذربایجان می‌رود. چون ارمنستان و اذربایجان در وضعیت جنگی به استقلال رسیده اند، هیچگاه ریل گذاری نشده که این راه مربوط به کدام است. اساساً کریدور شوشا و منطقه خانکندی، به صورت مستقل پذیرفته شده و اداره اش به روسیه سپرده شده. اذربایجان در کمربندی شوشا رانندکان ایرانی را دستگیری کرده و مشخص است که باجگیری به حساب می‌آید. حسن همجواری این است که اذربایجان فراموش نکند که اگر ایران نبود ارمنی‌ها می‌توانستند تا باکو پیش بیایند.

ایران چون احساس خطر می‌کند رزمایش انجام می‌دهد. در زمان حضور ارمنی‌ها در منطقه، ما حضور اسرائیل ها و ایست‌های بازرسی اش را شاهد نبودیم. اگر ما دست روی دست بگذاریم و با گفتارهایی که توجیح گر منافع دیگران به جای ایران است، دچار خفگی ژئوپلتیکی خواهیم شد که خطر بعدی اش می‌تواند باعث تجزیه این سرزمین شود.

منابع و مآخذ:

آذربایجان در سیر تاریخ ایران از آغاز تا اسلام – نوشته رحیم رئیس نیا

آذربایجان و اران – نوشته دکتر عنایت الله رضا

باتشکر از دکترمیرمهرداد میر سنجری

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

کد خبر 5768080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      55 15
      شما از طرف رسانه های جمهوری آذربایجان نقل قول کرده اید، بهتره نظرات هر دو در یک چجا باشد تا مخاطب صاحب شعور نتیجه بگیرد،
      • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        49 12
        مخاطب صاحب شعور یک ذره سرچ کند می فهمد که این مناطق اشغال و جدا شده توسط شوروی از ایران است در زمان قاجار
      • تنها IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        6 13
        ما که این همه ضربه از روسیه خوردیم حرم امام رضا رو هم به توپ بستن پس چرا رفیق سینه چاک روس‌ها هستیم ...
      • یاوری IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        19 1
        جالبه ... اینها رو می دونید و بازم بیانیه میدید کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان؟!!! اینها رو می دانید و با کوتاه آمدن ها و بی تفاوتی ها آبرو برای ایران باقی نگذاشتید ؟!!!
    • حمید IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      باید از لحاظ رسانه فعال عمل کنیم یک شبکه مخصوص کشور آذربایجان ۲۴ ساعته جهت آگاهی مردم آنجا
      • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        41 32
        لعنت برجانوربادکوبه ای وحامیان خشک مغزش.
      • شهرانی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        45 15
        این رویکرد غیرسازنده و اظهارات غیردوستانه علی‌اف به فاصله یک سال بعد از اظهارات غیرسازنده قبلی‌اش مطرح می‌شود. او مهر ماه ۱۴۰۰ نیز در سالروز جنگ دوم قره‌باغ به برگزاری رزمایش سپاه در شمال غرب ایران واکنش نشان داد و عنوان کرد که برای ما سؤال است که چرا اکنون و چرا در مرز ما چنین رزمایشی صورت می‌گیرد.
      • شبیری IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 31
        به نظرم داره از عمد ایران رو تحریک میکنه تا یه جنگی اون سمت صورت بگیره و با حواس پرتی و یا خسته کردن نیروها و یا تلف کردن تجهیزات، از مرزهای دیگه ایران، کشور دیگری ویا نیروی دیگه ای مثل صهیونها و یا تجریه طلب ها حمله کنه به ایران و یا داخل ایران رو به آشوب بکشن
      • شفیعی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        54 28
        آذربایجان رو هم به ایران برگردونید تااستان مااردبیل هم وسعتش بیشترشود،هم ازبن بستی دربیاد.باتشکر
      • سمنان IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        57 18
        وقت ان است که مجلس شورای اسلامی قرارداد ننگین گلستان وترکمن چای را پاره وبی اعتبار اعلام کنند
      • سوری IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        47 29
        به امید بازگشت جگر گوشه ها به مام میهن .... اخیر نامه ای از اهالی نخجوان آذربایجان منتشر شده که خواستار الحاق به ایران شده اند .
      • مادر IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        45 21
        زبان درازی علی اف بیشتر بر می گردد به ترسی و وحشتی که در وجوداش افتاده ، زیرای طبق براورد ها قدرت مانور نظامی ایران در کنار ارس از اثر گذاری بالایی برخوردار بوده است . هر چند در زمان آغاز جنگ قرباغ ایران در جهت گیری دچار اشتباه محاسباتی شد
      • رضای فر IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        46 19
        زبان علی اف دراختیارخودش نیست،چون جرئت ارض واندام نداردوعددی نیست،گرداندن این زبان دردهانش،مانندلجام اسبی که دردست سوارکار است،زبان او بدست آمریکا وصهیونیستها واردوغان ریاکاروحقّه باز است
      • نماساز IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        68 47
        نخجوان داوطلبانه به ایران بازگردد و ایران فورا از این پیشنهاد استقبال و از آنها حمایت نظامی کند!
      • کیوانی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        39 32
        باشه اشکال نداره! اول سرزمین مقدس آذربایجان غیرتمند رو به استان باکو ملحق می کنیم و سپس بلافاصله تمام منطقه را یکجا، در آغوش مادرش ایران می گذاریم!
      • شیروان IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        60 44
        این آشغال را باید ادبش کرد
      • زیر دریایی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        49 19
        متاسفانه سیاست کشور ما در خصوص اشغال قره باغ بسیار غلط و تعجب برانگیز بود وگرنه کیست که نداند علی اف حتی در کشور آذربایجان نیز محبوبیت چندانی ندارد و این لفاظی او متاسفانه ناشی از اشتباهاتی است که در حق مردم شیعه و وفادار آذربایجان در این سالهای گذشته داشته ایم ، اگر ما به درستی و روشن و واضح موضع خ
      • شوراباد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        35 31
        دم الهام گرم خوب کاری میکته بارهاگفتیم نخجوان باید به ایران برگرده تا این ادب بشه
      • گمرک IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        57 16
        ۸ سال تعامل کردید و وادادید نتیجه اش شده اینه
      • شهروند IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        53 15
        ما یک کشور بزرگ هستیم. بقیه باید با ما تعامل کنند.
      • ایپر سونیک IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        53 26
        زمان آن رسیده که آذربایجان شمالی به خاک اصلی خودش بپیوندد ، الهام جون فکر کرد می‌تواند از اغتشاشات در ایران سو استفاده کرده و به اهداف شوم صهیونیستی خود برسد ، ولی مثل اینکه اراجیف اربابان خود برایش درس عبرت نشده یا اینکه حافظه اش یاریش نمیکند
      • سپیدار IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 24
        دیگه وقتشه استاندار باکو عوض بشه .الهام جون گنده تر از دهنت داره صحبت میکنی.
      • تندباد ایران IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        35 40
        هموطنان آذری زبان اول از همه جواب این یاوه گو را بدهند که این آذربایجان شمالی هست که باید به سرزمین مادری خودش برگرده، تمام اقوام ایران هم تمام قد با هموطنان عزیز آذری خواهند بود. سر ایران باید برگردد. بزودی انشالله
      • گلدسته IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        55 23
        به نظر صبر راهبردی ما دارد به حساب ضعف ما گذاشته می شود تمام گزینه ها باید برای آذربایجان روی میز باشد و شاهد اقدام عملی هم باشیم
      • محمد سلیمانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        56 43
        ایران با تجهیز ارمنستان با انواع پهبادها و موشک های نقطه زن به سادگی میتواند نسخه علی اف را بپیچد.مدارا نکنید
      • شعله خشم IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        علی اف تصور می کنه با تجهیز و تقویت به اصطلاح ارتش باکو و حمایت ترکیه و امریکا و اسراییل و پول سعودی می تونه ایران را تهدید کنه و مرز ایران و‌ارمنستان را اشغال کنه و راه ارتباطی هزار ساله ایران به اروپا را مسدود کنه. چنین چیزی غیر ممکنه و اصلا منطقی و عقلانی نیست که ایران چنین اجازه ای بدهد .
      • عقاب مغان IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        80 18
        اقدامات باکو و ترکیه قطعا بی پاسخ نمی ماند.ترکیه عردوغان خیلی وقته داره تو منطقه شرارت می کنه .با همه کشورهای همسایه هم مشکل اساسی داره.سوریه را اشغال کرده .ادلب و شمال سوریه را در اشغال گرفته.شمال عراق هم همین وضعه و با یونان هم همین طور.الان هم که داره آشکارا با حمایت از اقدامات باکو با ایران خصوم
      • شوریده IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        47 16
        اقدامات ترکیه و تحریک باکو را نمی توان رقابت ژئوپولیتیک نامید بلکه این رویه تهدید مستقیم علیه امنیت و تمامیت ارضی ایران است. صبر ایران هم اندازه داره.بهتره عردوغان و باکو این را در مغز پوکشان فرو کنند.
      • عذاب IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        42 13
        خدا عذابش رو زیاد کنه. هر خونی که در این مناطق ریخته میشه ، هر جنایتی که از مبدا این مناطق میشه به حساب اون خدانیامرزه
      • پرچم IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        45 12
        الهام جون نیاز به یه گونی داره که ۲/۵ متر طول داشته باشه عرضش مهم نیست چون با دیدن دو نفر از سربازان گمنام حجم بدنش آب میشه‌.
      • زورو IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        51 16
        یادتان هست وقتی پدر ای بابا مرحوم حیدر علی اف التماس کرد به هاشمی رفسنجانی که بیایید آذربایجان رو به ایران الحاق کنید، وی قبول نکرد!
      • قارون IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        54 18
        خیلی هیجان دارم برای پس گرفتن لنکران و ساختن ویلا در ساحل اونجا
      • روح الله IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        48 12
        خواهران و برادران عزیز آذربایجانی (جمهوری آذربایجان) به آغوش مادر (ایران پهناور) برگردید
      • نقاره IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 10
        بوی گوشت به دماغش رسیده اقای علی یف بهش بگید خر داغ میکنن اگه مایلی تشریف بیار بله وقتی آدمکش های اسرائیلی با بیتوته کردن تو کشورش و برنامه ریزی از اونجا دانشمند های ما رو به شهادت میرسونن ما هیچ واکنشی نشون نمیدیم وقیع تر میشه نباید از حمله اش به ارمنستان بی تفاوت می موندیم.
      • شهاب IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        29 40
        مردم آذربایجان مردمی خوب هستند و اصلا شبیه حاکمانشون نیستند،
      • فریادحق IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        53 7
        دو تریلی از اسرائیل و ترکیه اسلحه خریده توهم قدرت پیدا کرده، متأسفانه ایران به ترکیه در مورد تحریک ایران بابا علیه ایران هیچ هشداری نمی دهد و مرز ایران و ترکیه را نمی بندد تا ایرانی ها سرمایه کشورشان را تقدیم اردوغان و ترکیه نکنند.
      • مرتضی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        45 15
        اینا یادشون رفته که اصلا وجود خارجی نداشتن فقط بخاطر بی عرضه ای شاهان قاجار وجود پیدا کردن اینم حتما یادشون رفته که قرارداد ترکمنچای زمانش به پایان رسیده و باید برگرده به زادگاهش
      • مقتدر IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        65 8
        اتفاقا تو همون منطقه ارس مانور برگزار کردیم که عرق خورای مست لایعقل برق از کلشون بپره و یوقت غلط زیادی نکنن نوکری صهیونیستها و دائم الخمر بودن دو تا فاکتور خطرناک است که ممکنه کار دستتون بده !! اگر مخ الکلی نبود هیچوقت ایران رو تهدید نمیکردی این تهدید خنده دار مثه ویزویز پشه بیخ گوش شیره .
      • اژدر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        58 9
        بدتراز سرنوشت صدام دچار خواهدشد آن موقع ایران بادست خالی علاوه باصدام با ۴۵ کشور دیگر مبارزه میکرد کشورهای منطقه بادلارها ونیروها .خلبانها ودیگر کشورها با سلاح های مدرن وکشور آمریکا اطلاعاتی ونظامی به صدام کمک میکردند سرانجام پوزه صدام را به خاک مالیدیم علی اف که عددی نیست این مردک با ساز اردوغ
      • فروتن IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        50 8
        محبت زیادی نتیجه عکس میده.اشکال از حکومت ماست که اینها را پررو کرده مماشات بیش از حد نتیجه ای جز گستاخی علی اف نداشته /سرزمین های جدا افتاده از ایران که روزگاری توسط استعمارگران از سرزمین مادری ایران جدا شده باید به ایران برگردد.
      • وحید اسفراین IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 7
        جای این همه داستان کمپین بزارید تا باکو و نخجوان رو الحاق کنیم .رای گیری کنید این استاندار نا خلف اصلا ارزش حرف زدن نداره. اون تیکه قره سو رو هم که رضا خان به ترکیه داده اونجارم از ترکیه پس بگیریم.
      • دنا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        39 6
        به نظرم دیگه نبایدزیادبه لفاظی بپردازیم وارزشی هم نداره انرژی خودمون روصرف این لفاظی ها کنیم ؛ بهترین راه تمرکز فکری و اقدام وعمل به موقع درصورت خطا یا اشتباه طرف مقابله!
      • خوراسگان IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        46 6
        اولین اقدام باید ایجاد یک پایگاه بزرگ نظامی در جنوب ارمنستان باشد، در اسرع وقت مکان یابی این پایگاه و استقرار نیور و تجهیزات رو باید انجام بدیم حتی یک ساعت هم درنگ جایز نیست.
      • عقاب مغان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        54 12
        ارزش جواب دادن هم نداره این... میخواد خودی نشون بده ... بازیچه و دلقک نباشیم
      • حیدریان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        36 7
        منم موافقم که یه درس دست حسابی بهش داد
      • زوبین IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 10
        برگ برنده ما در این لحظات حساس قطعا اعلام هسته ای شدن ایران عزیزمون هست که میتونه سوار بر بمب های جدید بشن که بتوانند از هر سپر دفاعی براحتی رد بشن.وسلام نامه تمام.
      • مرندی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        42 5
        علی اف را باید درس درست و درمون بهش داد.این مردک خیال برش داشته که اگه سعودی و اسراییل و امریکا و ترکیه حمایتش می تونه برای ایران گردن کلفتی کنه. تنها راه ادب کردن این ابله بیرون انداختن وی از باکو است.
      • سپر IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        43 7
        الهام علی اف حسابی توسط اسرائیل و ترکیه باد شده و فکر میکنه ایران و روسیه تضعیف شدن و میتونه از آب گل آلود ماهی بگیره، باکو به اشغال ارمنستان بسنده نمیکنه و قطعا گرفتن مناطق شمالی ایران رو هم در سر داره
      • چوپان IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        50 1
        وزنامه صهیونیستی هآرتص امروز نوشت: شرکت صنایع هوافضای اسرائیل دو ماهواره به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می دهد.
    • اولدوز غلامی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      60 37
      یادداشت درستی بود. دریغ
      • طاری IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        66 17
        حضور هر چند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای‌مان را تحمل نمی‌کنیم.
      • شهرانی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        53 16
        جمهوری اسلامی ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد
      • شرافت IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        47 21
        آخه تا این حد احمق بودن، یه کم عجیبه که بخواد برای ایران انقد قد قد کنه، حسم میگه این حماقتش و لفاظیاش جزئی از بازیشونه
      • ناظمی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        60 4
        مهرعزیز چرا این مطلبو ازقسمت اصلی برداشتی؟ بذار مردم بیان بزنن تو دهن این مردک.هرنظرمردمی که اینجا منتشرمیشه تیری است درچشم رجب والهام وبازماندگان جعفرپیشه وری خائن
      • ایران ازاده IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        71 3
        متاسفانه شهر که شلوغ بشه قورباغه هفت تیر کش میشه
      • شبیری IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        51 3
        همان سیاستی که در پشت زلنسکی در اوکراین قرار گرفت تا به قیمت نابودی اوکراین پای روسیه را به جنگ در اوکراین وارد کند تا بلکه از این طریق روسیه تضعیف شود ، امروز در پشت علی اف قرار گرفته ...‌‌‌‌‌
      • سهراب IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 18
        الهام مترسک دست آویز شده غرب یادش رفته مثل اردوغان که قبلا تو گرفتاری کی نجاتش داده
      • زنده باد ایران IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        38 3
        برای ابرقدرتی مثل ایران واقعابی ارزش است که وقت خودراصرف لفاظی های الهام کند،در روزگاری که ایران صاحب فناوری هایپرسونیک پیشرفته است واقعاصحبت کردن راجع به این لفاظی هافاقدارزش واعتباراست !زنده بادایران
      • ریزبین IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 3
        یا این دو عنصر بازیچه و حقیر را گوشمالی دهد ترکیه هم در مواجه با رقیب قدرتمند میدان را خالی می کند چون اقتصاد و امنیت شیشه ای این کشور تاب یک هفته بحران را ندارد و منجر به فروپاشی دولت و اقتصاد این کشور میشود وقت آن رسیده است که ایران هم نصیحت و
      • ریزبین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 3
        و هشدار و اتلاف وقت که جز قدرت گرفتن کوتوله ماجراجو چیزی عایدش نمیشود را کنار بگذارد و عملا ومیدانی ورود کرده و اقتدار خود را در مرزهای شمالی و منطقه قفقاز به کرسی بنشاند تا ترکیه و جمهوری جعلی باکو نقشه ایران از ارس تا چابهار و از سرخس تا خرمشهر را ضمیمه نقشه خود بعنوان میثاق ملی نکرده است
      • ریزبین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 3
        و هشدار و اتلاف وقت که جز قدرت گرفتن کوتوله ماجراجو چیزی عایدش نمیشود را کنار بگذارد و عملا ومیدانی ورود کرده و اقتدار خود را در مرزهای شمالی و منطقه قفقاز به کرسی بنشاند تا ترکیه و جمهوری جعلی باکو نقشه ایران از ارس تا چابهار و از سرخس تا خرمشهر را ضمیمه نقشه خود بعنوان میثاق ملی نکرده است
      • منیع IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        38 12
        به زودی تاج ایران به سر برخواهد گشت، سحر نزدیک است
      • لام IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 13
        به زودی آران رو هم پس میگیریم، تو رو هم می کنیم تو گونی تا درس عبرت بشی برای ....
      • ضمیری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        49 7
        این مردک مثه مگس میمونه که بخواد در برابر سیمرغ عرض اندام بکنه ! ما اهل تجاوز نیستیم اما اگر این مست لایعقل بخواد روزی در برابر ما قدرت نمائی کنه فقط تکاورای نوهد ظرف 24 ساعت کت بسته تو گونی میارنش تهران آذربایجان هم به سرزمین مادریش ملحق میشه و یه استان جدید به استانهای ایران اضافه نامش رو میذار
      • ضمیری IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        226 8
        نامش رو میذاریم آذربایجان شمالی . این حرفای مفتی که میزنه خودشم خوب میدنه غلط زیادیست اما خب ارباباش بهش دیکته میکنن بگه ومجبوره بگه باور کنید موقعی که این اراجیف را میگفت ایزی لایف داشته !!!
      • برزان IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        81 16
        الهام خله
      • نعمتی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        67 14
        از خراسان بزرگ تا سواحل مدیترانه جزیی از خاک ایران عزیز است ترک ایرانی عرب ایرانی لر ایرانی بلوچ ایرانی فارس ایرانی ترکمن ایرانی کرد ایرانی فقط ایران
      • سجاد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        24 2
        هرچه زودتر اصول قانون اساسی کشور ایران مانند اصل ۱۵ و ۲۳ باید در کشور به طور کامل اجرا بشه تا دیر نشده
      • شیرین IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        13 3
        ما بی بی سی چین و هند داریم (این دو تا درگیرن) ما بی بی سی هندو و پاکستانی داریم (این دو تا درگیرن) ما بی بی سی پاکستان و افغانستان داریم (این دو تا درگیرن) ما بی بی سی فارسی و عربی داریم (این دو تا درگیرن) ما بی بی سی اذری و ترکی داریم (این دوتا با ارمنستان درگیرن) ما بی بی سی
      • جلاد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 2
        داداشی بی بی سی نگاه نکن همه چی را مهندسی معکوس می کنه و تحویلت میده مگر نمی بینی عربستان درحالی‌که از طریق میانجیگری عراق در حال حل مسائلش با ایران بود با شبکه ایران انتر ناشنالش چقدر علیه ایران فعالیت می کند علی پف هم در حالیکه کشورش را پایگاه صهیونیست ها کردهخودش را جر میده که چرا تو خاک خودتان
      • شربت دار IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 3
        همین الانم بیش از اندازه تعامل شده باهاشون، به صورت علنی کشورهای کوچک و جعلی همسایه قصد حمایت از تجزیه ایران رو دارن
      • سوزن IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        61 3
        الهام صهیونیست اف هایپر میدونی چیه ؟ مراقب کلامت باش
      • صیاد IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        71 12
        متاسفانه الهام بدجوری به ترکیه و اسرائیل تکیه کرده. هر حرفی نمیزنه یا هر حرکتی می‌کنه بدون هماهنگی و تأیید این دو نیست. فکر کرده مثلاً اگر ایران روزی مجبور به عکس العمل بشود ترکیه بذاره منافع ملی خودش با ایران رو به خاطر او زیر پا بگذارند و یا رژیم موقت عبری اصلأ جرأت بکنه حرکتی انجام بده.
      • چرخ و فلک IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        44 11
        الهام علی اف با عنایت به ارثی که از پدرش برده (تاج وتخت ) فکر می‌کند برایش همیشگی است و به نظر می رسد مثل یک احمق که از تاریخ و دنیا عقب است برخورد می‌کند که شاید همین که فکر می‌کند قدش بلند است فکرش هم بلند است عاقبت تخت وتاج خود را از دست خواهد داد هرچی گنده باشه از صدام گنده تر و گنده گو تر نیست.
      • سلمان خان IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        56 3
        این اقا فهمیده مردم کشورش ایران رو صمیمانه دوست و برادر خودشون میدونن ، این حرفها رو هم دوستای نا خلفش که دشمنان ایران هستند تو دهنش گذاشتن، مردم اذربایجان میدونن که تاریخ و فرهنگ و رسوماتشون دقیقا با ایران عزیز نزدیکه و دیر یا زود فتنه گرهایی مثل الهام رو ادب میکنن ، فقط نیاز به گذر زمان داره.
      • شادی محمدی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        36 7
        آقا سید علی حکم دهد تا باکو را به سرزمین اصلیش برگردانیم تا یاد ‌بدهیم به آنها که‌چظور با ارامنه به زیبایی می‌شود زندگی کرد.
      • تبریز قهرمان IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 4
        باید بدون درنگ بزرگ‌ترین پایگاه موشکی و پهپادی را در مرز آذربایجان ( ایران شمالی ) تاسیس کنیم و از الان هر حرف مفت هم که توسط الهام زده شد با یک موشک به سمت اطراف الهام جواب دهیم تا بداند حرف مفت هم هزینه دارد . مماشات کافی هست .
    • ناشناس IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      ما کتابهای درسی خودمان را محدود کردیم بچه های ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان از گذشته تاریخ محروم کردیم که نمی دانند بعضی از این کشورها متعلق به ایران بودن
      • امیر IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        68 23
        آذربایجان پاره ای از تن ایرانه و تنها در آغوش مادر (ایران) به آرامش خواهد رسید
      • ریزبین IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        23 4
        الهام علی اف و بارزانی دو عنصر صد در صد رژیم صهیونیستی هستند و هر رویکرد و عملکردی در ارتباط با ایران دارند نسخه پیچی رژیم صهیونیستی است رژیم ترکیه هم با پادو گری به فکر لفت و لیس مجانی تو این معرکه ها است برای رفع این معضل ایران دو راه دارد یا سرچشمه را که رژیم صهیونیستی است را بیستر در لاک دفاعی ف
      • لردگانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        49 6
        بایدجمهوری اسلامی ادبش کنه که بدونه باکی طرفه نیکی ضدحدگربگذردنادان خیال بدکند...جانم فدای ایران
      • لشکر امام حسین آذربایجان IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        22 16
        خیلی خوب میشه، فکر کن! آزربایجان شرقی، آزربایجان غربی، آزربایجان شمالی جمهوری اسلامی ایران.
      • بلا IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        123 9
        همسایه بد مثل استخون تو گلو میمونه،
    • ایرانیrf IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      درود،رسانه‌ای ما هم باید تلاش کنند واقعیت را بیان کنند تا آنها تاریخ راتحریف نکنند
      • محمدحسین IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        47 19
        ایران بایدازگروههای شعیه وازادیخواهان اذربایجان حمایت کند
      • قافیه IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        13 2
        نه، فایده نداره، شما هنوز توی چرت مرغوب هستید.
      • محرم IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        6 0
        چرت بزنید تا یک سوم ایران را جدا کنند.
      • نامی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        6 51
        خوب ما هم تو کتابهای درسی به دانش آموزان چنان القاء می کنیم که گویا یک زمانی نصف جهان ایران بود
    • علی FR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      خوب، قاجارها(ترکها) در جنگ شکست خوردن و مجبور شدن این خاکها رو از دست بدن. خوب حالا هم کم کم میخوان پس بگیرن. مالکیت اینجاها با حاکمان ترک قاجار بوده،دیگران حق مالکیت و حاکمیت رو از کجا پیدا کردن؟
      • سیامک SG ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        89 21
        قاجارها حکومت کدوم کشور بودند؟
      • امیرخسرو IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        یه مثلی هست ک میگه هر کاری هم برای حق نشناس بکنی بازهم طلبکاره حکایت پانترک ها و امثال آنهاست ازماست که برماست
      • محمد ازاراک IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        60 24
        این علیف سگ کیست که داره واق واق زیادی میکنه
      • علی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        28 7
        اولا که قاجارها از نوادگان مغول ها بودن دوما شما از مرکز عملیات روانی باکو کامنت مینویسی اذیت نمیشی؟ حقوقش چطوره؟
      • کوروش مازندرانی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        54 22
        ایران هفت هزار سال براین مناطق حاکمیت داشت قبل از قاجار
      • رحمتی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 8
        الان دوباره جنگ بین اذربایجان و ارمنستان صورت گرفته ایران باید نیابتی از ارمنستان حمایت کنه تا مناطق قبلی قرباغ به ارمنستان برگرده و تحت نفوذ ایران قرار بگیره و دنبال رو روسیه هم در این مورد نباشه ...اگر اینکار صورت نگیره فردا روز کردستان عراق افقانستان گشور های عربی هم برای ایران موعدی میشن به هیچ
      • سوده IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        56 6
        انگلیس وقتی میخواد یک کشور تجزیه کنه ابتدا با رسانه بی بی سی برای مردم اون مناطق برنامه جذاب پخش میکنه تا جذب بشن بعد کم کم طی 5-15 سال میره به سمت موضوعات قومیتی و درگیر کردن مردم (تفرقه بینداز حکومت کن) تا کشورهای مد نظرش ضعیف و درگیر خودشان و همسایگانشان کند تا تجزیه بشوند و در عرصه جهانی عرض اند
      • سلطان IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        39 6
        سلام بر مدافعان ایران زمین و اکنون سخنی با الهام جان : ترس بجا نشانه عقل است پس طبیعی است که شما نترسی.
      • مشکین شهر IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        35 5
        آفرین به شما زدین توی خال الهام بچه گربه ای است که برای شیر ایران زمین خط و نشان می کشد بی آنکه بداند شیر یعنی چه.
      • Mka IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        17 1
        این حرفت نشان میده چقد احمق هستی!!
      • ممیز IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        55 8
        آذربایجان شمالی که پاره تن ایران هست جناب علیف خیالت راحت. به ارباب های متوهم و جنایتکارت ( اسرائیل و ترکیه) بگو به حول و قوه الهی بزودی و با همین دهه هشتادی ها ایران بزرگ را خواهید دید.
      • دکتر ناصر امینیان AE ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        31 5
        دوست گرامی ، خاندان قاجار ، پادشاهان ایران زمین بوده اند،این را هزار بار بنویس، در ذهنت حک شوذ،
    • محمدی (جانباز) GB ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      42 3
      ضعف سیاست خارجی ایران موجب همه این مسائل شده است، متاسفانه دولت و حاکمیت قدرت خود را در داخل کشور برای سرکوب خواسته های مردم به نمایش می گذارد و در عرصه بین اللملی و سیاست خارجی در جهت حفظ منافع تاریخی، فرهنگی و اقتصادی کشور هیچ حرفی برای گفتن ندارد و تلاشی در این راستا نمی کند.
    • جمشید IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      32 4
      رفتار مسیولان جمهوری آذربایجان.. نشانه..سی سال حماقت در سیاست خارجی.. است..چرا باید مسیولان بجهت مسلمان بودن مردم یک کشور..رفتار مسیولان آنرا نادیده بگیرند ؟!!.. حماقت کاشتیم..حالا بایدفاجعه درو کنیم
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      99 54
      بهترین کار اینه که این کشور جعلی رو به رسمیت نشناسیم تا اسم کشورشو عوض کنه
      • شمس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        آذربایجان به آغوش ایران برخواهد گشت فقط موضو زمان آن است
      • فروزش IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        14 1
        مگر اگر انگلیس تجزیه بشه و یا اقتصادش خیلی خیلی ضعیف بشه و یا بی بی سی حذف بشه یا جمیع اینها اتفاق بیفته تا این درگیری ها و کشت کشتارهای این سمت دنیا به پایان برسه پس فکر میکنید چرا انگلیس با مالیات مردم کشورش خرج بی بی سی رو میده تا بیاد برای مردم کشورهای مختلف مجانی برنامه و خبر پخش کنه ؟ ا
    • سیامک IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      89 39
      با علی اف خیلی داره مسامحه میشه.یه جایی خودش و دار و دسته اش باید بفهمند در حد درگیری با ایران هم نیستند.چه برسه به خاک گرفتن.به خاطر قاجارهای احمق بی عرضه نبود الان علی اف حداکثر شهردار یکی از شهرهای آذربایجان شمالی بود.
      • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        43 2
        اقای عزیزمسامحه نمیکنیم.بلکه دارودسته این مرتیکه به داخل نظام ایران نفوذکرده.هم داخل نظام دولتی وهم صنایع.هیچ راهی جزءشناسایی مزدوران علیف بادکوبه ای توکشورنیست
      • سیدمرتضی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        32 6
        آذربایجان عزیز پاره تن ایران است که با جنگ و اشغال جدا شده و باید به ایران باز گردد. ترکیه برای بدست اوردن منافع خودش با جعل تاریخ و دروغ پردازی هموطنان آذری ما را تحریک میکند.
      • مومن به ایران IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        24 5
        انور کلامی علی اف پیرامون کشورهای ترک زبان بیشتر جنبه نمادین و حرف مفت دارد زیرا اختلاف در بین این کشور ها بیشتر از اتحاد خودنمایی می کند . گر چه نظام اسلامی برای قدرت نمایی و حضور در کشورک.هایی همچون آذربایجان و بحرین ، زمان را از دست داده است ، اما فرصت تودهانی زدن به علی اف و حمد بن عیسی همچنان
    • امیرعباس IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 5
      بعد از سالها الان خوشحالیم که با حضور صهیونیستها،لااقل مجبور شدین واقعیات رو علنی کنیدو بهش بپردازید ،اینا رو ملت میدونن ،جمهوری اسلامی باید قاطعیت داشته باشه ،اول در داخل همون تبریز و وطن فروشهای مفتخور و دزد بعد هم در بادکوبه،تا انشااله استاندار عوض بشه.
    • سیامک IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      28 3
      با علی اف داره خیلی مسامحه میشه.خودش و دار و دسته اش باید بفهمند در حد درگیری با ایران نیستند.چه برسه به خاک گرفتن.به خاطر بی عرضگی قاجارها نبود الان علی اف حداکثر شهردار یکی از شهرهای آذربایجان بود.حالا خیال کشورگشایی به سرش زده.
    • محمد IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 24
      باید واقعیت را بپذیرید که با رفتارهای نژاد پرستانه خود ایران را در لبه تجزیه قرار دادید وتاریخ بازم تکرار خواهد شد وتورک ها بازم ظفرمند،
      • سیامک IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
        24 7
        هم خودت بفهم هم به اربابهای بی اصل و نسبت بفهمون.آرزوی نابودی ایران رو به گور می برید.
    • افشین IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      48 13
      سازش کاری با آذربایجان را کنار بگذارید یک شبکه به زبان آذری راه اندازی کنید و تمام حقایق تاریخی و دروغ های پانترک ها را بر ملا کنید
    • سهراب IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      81 29
      خود کرده را تدبیر نیست.وقتی خودتون میرید باهاشون دست میدید و هیچ ایرادی از اونها نمی گیرید یعنی حرفش ن رو قبول دارید.
      • محمد ازاراک IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        48 16
        خود کرده را تدبیر نیست تقصیر ایرانه که نذاشت توجنگ اول ارمنستان تا باکو پیش بره والا ال آن نه علیفی نبود که بخواد گنده تراز دهنش حرف بزنه
      • مونس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        40 12
        به وقتش برادر الان وقتش نیست
      • جبار سینگ IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        33 12
        وقتی حکمران یک کشور ساده لوح و بی منطق باشه، کشور بزرگ و دوستی مثل ایران رو کم کم از دست میده ...
      • یاری IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 2
        کار درست همینه
      • ضارب IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        41 9
        اردوغان و علی‌اف اغتشاشات ۴تا جوجه تروریست رو دیدن هار شدن. رابطه با رژیم پوشالی صهیونیستی باعث سقوط اینها میشه.
    • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      20 38
      اینای که گفتید در اصل برای ترکهای بوده و هست .اگه حق ترکها نبود بی شک ثبت نمیشد و ایرانی که شما الان میگید زمانی ترکها بهش حکومت میکردن .اصلا قدیم چیزی بنام مرز وجود نداشت همه عشایر و کوچ نشین بودن قبیله ای زندگی میکردن واسه همین چون ترکها جنگجو بودن بیشترها جاهارو تصرف کردن وبعد ها مرزها تشکیل شد
      • ضابطی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        5 15
        مقصر خودماییم چون نتونستیم خاک وطن رو پس بگیریم
    • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 6
      چرا زمانیکه قرار دادشون دهه ۶۰ بپایان رسید،درصدد پس گیری خاک کشور کاری انجام ندادین؟؟چرا در زمان هاشمی وقتی پدرش اومد گفت ک ما تسلیم ایرانیم و تکلیف ما چیه؟و چند روزی در ایران انتظار کشید و گفت ما آماده ی الحاق ب خاک کشوریم،چرا هاشمی بیسواد گفت برین خودتون استقلال بگیرین..آدم دردشو ب کی بگه..
    • پ A IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      18 37
      پارسی کولای عزیز تو کی توان کشورداری و کشورگشایی داشتی که حالا مدعی خاک دیگرانی
    • ا FR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      18 25
      دشمن تراشی در روابط ملل بخصوص همسایه ها جز ضرر چیزی نصیب نمیشود. بخصوص آذربایجان که در خود ایران نیز میلیونها آذربایجانی وجود دارد . پانفارسیسم و پانترک افراطی حماقت محض در همزیستی در یک کشور کثیرالملل است
      • SI ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 10
        آذری ایرانیم وجان فدای ایران میکنیم.جانوران بی هویت پان ترک هم ازطرف دیگران زرمفت نزنند.
    • US ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 5
      نظر افراطی نمیدم. اگر ایران باکو را ضمیمه نکند در آینده نزدیک مشکلات امنیتی و فرهنگی بسیار زیادی از اون سمت خواهد داشت. باکو در صدد هویت سازی هست و در ایران راه مجبور هست از ایران بکند هرچه بخواهد. انفعال باعث باج دهی بیشتر خواهد شد
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      16 5
      واقعیت را حتما بیان بشود تا نسل با با واقعیت اصلی آشنا بشود ودروغهای که در کتاب ها نوشته شود بر ملا شود
    • ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      21 2
      نمی شود و نمیتوان بصورت ابدی و همیشگی مردمان یک منطقه را که در ترکیب یک امپراتوری و یا یک کشور می باشد بصورت ابدی مقید نمود در حیطه و دایره جغرافیایی آن کشور و یا امپراتوری زندگی کرد بلکه این مسئله منوط به رضایت و تفاهم و توافق ولایات مختلف با حکومت مرکزی می‌تواند میسر باشد ، حکومت های بیشماری در طو
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      29 27
      نویسنده محترم هر چیزی وقتی دارد. فعلا بگذارید الهام خانم با ساز صهیونیستها برقصد. فعلا باید صبر کرد تاشرایط بهتر گردد طولی نمیکشد. این مزدور صهیونیستها الهام خانم تاوان خیره سری خودرا پس میدهد.به قطع یقین سرخودرا بباد خواهدداد وآذربایجان شمالی به آغوش ایران بر میگردد
    • ایرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      11 3
      ادامه ی نوشته قبل چرا تاحالا هیچی نمیگفتین اگه اذربایجان از کارهاش پشیمان بشه و بیاد سمت ایران باز هم تبدیل به کشور دوست میشه و هنه اینها یادتون میره
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      29 21
      خب مام نقشه هخامنشیان رو میکشیم ک بیش از ۱۰ کشور متعلق ب ایران ترسیم میشه
      • دیده بان IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        11 1
        تا زمانی که انگلیس باشه این مشکلات هست و بهش دامن زده میشه (البته امریکا و اسرائیل هم در این بازی هستند و هر کدوم نقش دیگه ای ایفا میکنند یکی پول یکی خرابکاری یکی فروش سلاح به کشورهای درگیر شده)
    • مجید IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 20
      جمهوری باکو کجاست؟؟ نکنه یکی از کشورهای حاشیه خلیج عربی باشه؟
      • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 18
        لجن زارپانترکیسم بایدخشکانده شود.
    • ... IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      48 18
      اینها نتیجه رفتارهای اشتباه خودمان است.مگر دانش آموزان ایرانی در مورد تاریخ کشورشان چقدر می‌خوانند که توقع داریم دانش آموزان در جمهوری جعلی!؟اسیر تفکرات دیکته شده علیف.متاسفانه هنوز هم سیاست آگاهانه یی در مواجهه با رفتارهای فاشیستی حاکم باکو نداریم.
      • دوان دوان IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        34 4
        هرچه امنیت داخل کشور (توسط مغزهایی که توسط ماهواره و فضای مجازی شستشو و ضد شده اند) بیشتر تضعیف شود امثال علی اف که دنبال تجزیه هستند بیشتر گستاخ می شوند
    • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      54 15
      اون موقع که باید پشت ارمنستان در میومدیم خواب بودیم، هی گفتن اینا مسلمون شیعه هستن چنین و چنان، حالا جمشون کنید، ادعای آذربایجان جنوبی هم دارن، چطور شما تازه فهمیدین که تو کتاباشون به ما میگن اشغالگر، چون تا حالا نمی‌خواستیم ببینین
      • فرهاد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        27 4
        جالبه تازگیا تلویزیونهاشون هم دارن رجز میخونن و ادعای مالکیت بر آذربایجان ما رو میکنن! در حالی که من مطالعه کردم اسم جمهوری باکو اصلا آذربایجان نیست و شوروی برای همچین ادعاهایی اسمش رو گذاشت جمهوری آذربایجان! مثل اینه که فرزندی به مادرش بگه تو پاره تن منی! باکو قبلا متعلق به ایران بوده.
      • خاکریز IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        38 6
        آخه یکی نیست به این پشمک بگه بابا جان رفتی با کمک ترکیه، رژیم آشغالی و تکفیری‌ها دوتا روستا رو آزاد کردی هوا ورت داشته؟ خدا خیر نده اون رئیس جمهوری که باعث شد کشور آذربایجان ضمیمه این آب و خاک نشه.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      41 2
      خیلی بی عرضه اید که از پس کشور اران برنمی آیید
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      22 1
      این ضعف دولت مرکزی ایران هست وگرنه ابتدا باید نخجوان را ضمیمه خاک کشور کنند اگر علیف آدم نشد بعد باکو تا عبرتی برای یاوه گویان باشد این مردک قمار باز اگر تعصب داره زنشو تو قمار نمیباخت
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 2
      نویسنده محترم هر چیزی وقتی دارد. فعلا بگذارید الهام خانم با ساز صهیونیستها برقصد. فعلا باید صبر کرد تاشرایط بهتر گردد طولی نمیکشد. این مزدور صهیونیستها الهام تاوان خیره سری خودرا پس میدهد.به قطع یقین سرخودرا بباد خواهدداد وآذربایجان شمالی به آغوش ایران بر میگردد
    • ناشناس IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      42 10
      خب این کشورهای کوچک که به اسرائیل و امریکا پناه میبرند وفک میکنند که این کشورها ابرقدرت هستن فقط از تحریم کردن فرار میکنند ازترس تحریم پناه میبرند. اما اگر روزی اذربایجان وارد جنگ باایران شود. انوقت قدرت پوشالی ابرقدرتها معلوم میشود. فعلان تمام کشورهای ابرقدرت دنیا از پهباد شاهد ایران هراس دارند.
      • رادان IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        41 3
        🙌به کوری چشم علی اف ،سلام بر آذربایجان شمالی و گنجه و نخجوان. زمان برگشت آذربایجان شمالی و نخجوان و گنجه به آغوش مادرشان ،ایران بزرگ و مقتدررسیده است.انشالله
    • علیرضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 11
      چرا‌‌ باید کشور ما اینقدر در مقابل این حکومت پان ترک ضد ایرانی هیچ کاری انجام نده!و دست رو دست بزاره!.ما هم باید این کشور‌ جعلی رو به رسمیت نشناسیم.این منطقه اسمش اران بوده.چرا پانترکهای ضد ایرانی که مزدور ترکیه و علیف هستند.همه جا راست راست میگردن.مخصوصا تو فضای مجازی.و علیه کشورمون نفرت پراکنی میک
    • حیدریان IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      51 15
      ایران هرگز اشغالگر نبوده و نخواهد بود. الهام علی اف با کمک ترکیه و اسرائیل و ستون پنجم خودش یعنی موساد به ارمنستان حمله کرد .علی اف قرار ما دیدار رو در رو. برو به جهنم
    • بیابانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      42 12
      «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در حالی این روزها به گزافه‌گویی درباره همسایه جنوبی خود روی آورده که جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها رسم همسایگی را به خوبی به جا آورده است.
      • سورتمه IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        41 2
        خيلی طول نمی‌کشد این مردک هم ساقط خواهدشد ولی ملت ایران باید مسئولان جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا سرزمین های جدا شده از جمله آزربايجان شمالی را به سرزمین مادری ایران کبير برگردانند
    • محمدحسین IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 7
      انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این روند پایان داده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به عمل آید.
    • گوهری IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      50 8
      حضور هر چند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای‌مان را تحمل نمی‌کنیم.
      • تیرگوش IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        32 2
        من نمیدونم سازمان های اطلاعاتی ایران چقدر در جریان هستند ولی پس از چند سال که رژیم صهیونیستی در جمهوری باکو لانه کرد طبق مشاهدات موساد کنترل همه رادیوهای جنهوری باکو رو در دستش گرفته ، البته قبلاً اجازه داشت ساعت 12 شب تا 7 صبح فعالیت کنه ولی الان روی همه موج ها 24 ساعته فعال است .
      • تیرگوش IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 11
        سیستم پدافندی باراک-8 و موشک های اسپایک و پهپاد به باکو داده و وعده تحویل سامانه سپر موشکی پیکان-3 رو هم در صورت جنگ با ایران به باکو داده . اگر آمریکا جلو اسرائیل رو بگیره نیز صهیونیست ها این سامانه رو به دست باکو خواهند رساند . ( آمریکا اجازه صدور سامانه پیکان-3 به آلمان رو نداد ) و در صورت حمله ب
      • تیرگوش IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        11 23
        چون قراره ایران رو بزنه .احداث استحکاماتی که از سال 2018 در جمهوری آذربایجان شروع شده دیده شده . خندق ها و چند کیلومتر به سمت داخل اتاقک های بتنی برای استقرار سامانه موشک های ضد زره و شاید فرماندهی . فقط دیوارهاش 1.7 متر ضخامت داره ولی سقفش رونمیشه فهمید . مانع پشت مانع ، استتار پشت استتار ، از بان
      • تیرگوش IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        10 2
        ترکیه میگه بدون حمایت روسیه باکو عمق خوبی برای جنگ با ایران داره مخصوصاً اگه خاک ارمنستان هم بهش علاوه بشه . این کارها و کاشتن توهمات در سر باکو همش کار صهیونیست هاست . من خیلی روزنامه هاشون رو بررسی کردم ، حتی ستون های کوچیک صفحه های آخر ، یه سرگرد یا سرهنگی 2 ماه پیش گفته بود از بین بردند حدود 400
      • تیرگوش IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 1
        حدود 4000 تانک ایران برای باکو مقدور است و بدون تانک هیچ کشور امکان پیشروی و توان عملیات ندارد. این ها همش که موجوده ، میشه یه شفاف سازی بین موجودی طرفین کنید ؟ یه نگرانی است که جنگ مشابه روسیه و اکراین تکرار بشه و با وجود وسعت کشوری ، جمعیت ، اون کشور زمین گیر بشه .
      • تیزگوش IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 29
        مثلاً اطلاعات جدید حاکی از این است که خبره ترین نیروهای روسیه در خرسون هستند و اکراین خودش این رو اعلام کرد ولی در همین حال مشاور زلنسکی گفته اولویت کیف قطع ارتباط زمینی کریمه با خاک اکراین است . روی کاغذ ممکن نیست ولی جای نگرانی داره که مرحله بعدی همین کار باشه . جمیع این ها رومیشه توضیح بدین ؟
      • گرداب IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        54 5
        دوست من راجع به اسرائیلی صحبت می کنید که از دست نیروهای مقاومت به لاک دفاعی فرو رفته. وقتی سپر دفاع موشکی اسرائیل قادر به جلوگیری از نفوذ موشکهای مقاومت فلسطین نیست پس در مقابل موشکهای پیشرفته ایران گنبدی آبکشین خواهد بود.
      • گرداب IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        36 8
        نتیجه : پناه بردن به اسرائیل پناه بردن به تار عنکبوت است. عندالزوم پایگاه های اسرائیل در آذربایجان رو شخم می زنیم و به جاشون سیبزمینی می کاریم. روسیه قصد پیشروی داشت و خودش را گیر انداخت ولی ما فقط می کوبیم تا بگن غلط کردن.
      • سوران IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        35 3
        همه اینائی که شما گفتی ظرف یه روز فقط یه روز ااز بین میره ! یه روز که میگم سقوط باکوست و ضمیمه شدن به ایران است ! نخجوان هم خودکار ضمیمه میشه .
      • کلانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        20 1
        نویسنده محترم،انکه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است .اگه ضعیف باشی ترکمنستان هم گاز را به روت میبنده.کاری به الهام و بایدن نداره باید تلاش کرد و قوی شدباعلم وتدبیر تا کسی فکر بد به ذهنش خطور نکنه.
      • علی افصحی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 2
        مخاطب اصلی ما دیگر بایست ملت جمهوری آذربایجان باشد و نه علی‌اف جاهل و دارودسته صهیونیست او. بهتر است انگیزهای تلفیق و ارتباطات ملل جمهوری آذربايجان و ایران را بطور همه جانبه گسترش دهیم.
    • کیوان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 10
      لهام جون عاقل باش و به حرف دیگران گوش نکن چون مرد عمل نیستی به قول حضرت سعدی که می فرماید: سعدیا گر چه سخندان و مصالح گویی به عمل کار بر آید به سخندانی نیست عاقل باش و به ملت خود متکی نه صهیونیست کودک کش و نه به دیگران مثل اردوغان و....
      • سیبری IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        37 3
        به الهام صهیونیستی دو تا کتاب تاریخی هدیه بدید البته اگر سواد خواندن داشته باشه! بعدم بهش بگید در جنگهای ایران و تزار، تزارها بخشهایی از مملکت ایران رو در عهد نامه گلستان و ترکمنچای بعد از نبردهای قهرمانانه ملت ایران در دفاع از مردم باکو و نخجوان و شهادت عده زیادی از ایرانیان غیرتمند،
      • سیبری IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        12 3
        نه اینکه تزارها با باکو جنگیده باشند و سپس ایران رو به عنوان غرامت از باکو گرفته باشند که حالا بخاد برگرده! ضمنا فرزند از مادر زاده شده نه مادر از فرزند! البته شاید مطلب فلسفی و غامض باشه فهمش برای اینها سخت باشه! بقول قدما؛ اگر عقل نباشه جان در عذابه...
    • عادل IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      15 4
      واقعا حقتونه،هرچی بلا سرتون میاد حقتونه،سرتون کردین تو برف وقتی دارن تاریخمون میدوزدن،اگه اذربایجان بخشی از ایران عزیز نبود چرا جسن باستانی نوروز برگزار میکند و از این جشن با نام nowrooz bayrami یاد میکنند من اذری هستم و مرندی،ولی متنفرم از جماعت باکو.تو ایران هیچکس دنبال تاریخ کهن نیست فقط مذهبو
    • سه راه شهادت .هامون IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      12 4
      احسنت .دم شما گرم . خیلی حالم خوب کردید . زنده باشید
    • دولت IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      38 3
      ان شالله فرزند ایران به اغوش وطن باز خواهد گشت،الهام غلط زیادی میکنه،استان باکو،استان نخجوان استانهای جدید ایران.دمت گرم آقای معروفی
    • امین هاشمی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      37 3
      علی اف تمام پلهای پشت سر خود با ایران را دارد از بین میبرد و تمام زنجیره های همزیستی و برادری با یک کشور شیعه همسایه فراموش کرده است در زمان بحران تنها پشتیبان واقعی جمهوری آذربایجان ایران است و این امر به همه از جمله خاندان علی اف ثابت شده اما متاسفانه زرق و برق غربی و صهیونیسم و تحریکات و فرمایشات
    • امین هاشمی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      28 4
      از علی اف یک چهره متوهم تحول طلبانه مغرور و با اعتماد به نفس کاذب ساخته که هر مقام و چهره ای در این شرایط قرار بگیرد فاتحه همه چیزش را باید خواند حده اقل در بیست سال گذشته این بلا بر سر خیلی از رهبران خودبزرگ بین متکی به خارجی آمده است و عاقبت خوبی در انتظار این شخصیت ها وجود ندارد
    • اکبری IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 5
      خوب اگر رسم همسایگی را بلد نیست وقتی تهدید بشه برای پس گرفتن مناطقی که متعلق به ایران میباشد و اهالی این مناطق راضی به بازگشت به ایران هستند خیلی سریع رسم همسایگی را یاد خواهد گرفت شک نکنید.
    • علی رضا IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      24 4
      از قدیم .مزدوران وخودفروختگانی هم در راس دولتها و همچنین دولت جمهوری اسلامی بوده و هستند که مملکت و سرزمین ما را جهت خوش خدمتی به بیگانگان به بهای نوکری فروخته اند والان هم دست ور دار نیستند و با چراغ سبز و سکوت وخفه شده اند تا دشمن امثال علیف وغیره به این وطن زخم خورده از خودیها.سپاه وارتش عزیز به
    • تب سرد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 10
      در جنگ پارسال اذربایجان و ارمنستان تمام کشورهای درگیر منفعت خودشونو بردن ترکیه آذربایجان و روسیه و حتی ریس جمهور غربگرا ارمنستان ولی متاسفانه ایران در موضوع ضعف قرار گرفت فقط ناظر بود البته در روزهای ابتدایی جنگ ایران به ارمنستان کمک نظامی انجام داد ولی جلوی این کار گرفته شد به نظر میاد نفوذی ها
    • تبریزی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 15
      ما در جنگ پارسال باید طرف ارمنستان می‌گرفتیم و از طریق ارمنستان نفوذ خود را در قفقاز بیشتر میکردیم ...الان هم دیر نشده امیدوارم اشتباه پارسال صورت نگیره کلا قربان و نخجوان باید تحت نفوذ ایران باشه به فکر منفعت خودمون باشیم وصلام
      • دشت مرغاب IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        35 5
        رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا از طریق جمهوری آذربایجان جای پایی در کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه باز کند؛ امری که تحلیلگران نسبت به عواقب و پیامدهای آن برای این منطقه و خطر آن برای صلح و ثبات آن هشدار می دهند.
      • کوروش IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        11 29
        تبریزی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      • US ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
        38 0
        کوروش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • مسجدی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      34 4
      صدام جدید!
    • مرادی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      33 3
      صدام خخخخ !!! این یارو یه تار سبیل اون ملعون هم نیست . مال این حرفا نیست بهش میگن غلط زیادی بخور مجبوره ارباب گفته باید بخوره ! ما بدمون نمیاد اشتباهی بکنه و آذربایجان به ایران ملحق بشه !
    • محمد IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      34 5
      الهام جا پای صدام می گذارد الهام یکم تاریخ بخون
    • وانیل IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      39 4
      چرا با این آدم مماشات میکنید؟ چرا ادبش نمی کنید که به تمامیت ارضی ما چشم نداشته باشه؟ بنده به عنوان یک شهروند ایرانی دوستدار انقلاب، ولایت و نظام از سپاه و ارتش تقاضا دارم که الهام علی اف را ادب کنند.
    • کردان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      43 5
      دیگه سکوت بس است. آذربایجان جولان گاه نیروهای تروریست ، صهیونیست های بزدل و نیروهای افراطی شده. خواهش میکنم جواب اینا رو بدین
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      15 3
      دوست گرامی گفتار شما ثبت شده تاریخ است ولی متاسفانه قدرتهای استعمارگر غالب بر قضیه هستند برای صلح در مناقشه آذربایجان ارمنستان هر دو کشور به آمریکا دعوت شده اند
    • علی رضا شلتوکی جانباز دفاع مقدس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      29 3
      مرگ بر علیف مرگ بر نوکران ومسولین خود فروش جمهوری اسلامی که از او حمایت می‌کنند.ای رهبر عزیز چرا در خصوص مسا له آذربایجان سکوت کرده آید به ملت ووطن ما تعرضمی شود .ارتش و سپاه پاسداران به داد ایران وایرانی برسید.از مسولین دو تابعیتی بوی امید جز خیانت نیست
    • حسن IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      27 4
      طرف می خواهد به اوکراین ایران تبدیل شود .
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      23 8
      ترک و فارس برادران یکدیگرند دشمن اصلی آنهایی هستند که از آنسوی دنیا به قصد غارت و تسلط می آیند اشتباه جنگ ایران وعراق را نکنیم ما باهم جنگیدیم ماهی را استعمار گرفت
    • شهروندی از شوشا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      13 2
      دمت خیلی خیلی خیلی گرم آقای معروفی آرانی حال می کنم با یادداشت هات. چوخ ممنون
    • حسین IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      72 3
      ابن کارهایی که کرگدن اران انجام میدهدازضعف وزارت امورخارجه مااست اگروزارت امورخارجه قدری داشتیم اران به خودش اجازه نمیدادکه دست به همچین حرکاتی بزند وضعف حکومت باعث ناراحتی ملت است که جمهوری تازه به دوران رسیده باکشوری چندین هزارساله اجازه بخودش میدهدکه هرکاری خواست انجام بدهد
    • US ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      40 2
      وقتی سیستم تبلیغاتی کشور را عده‌ای آماتور اداره می‌کنند، وضع ما از این بهتر نیست. در دهۀ 1950 میلادی آکادمی علوم آذربایجان شوروی، کتاب تاریخ ماد را منتشر کرد که کلا آب پاک روی دست الهام جون می‌ریزد و زنده‌یاد کریم کشاورز آن را بلافاصله ترجمه کرد. اما آیا مقام‌های تبلیغاتی کشورمان این قدر آگاهی دارند
    • حسین IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 3
      بایدرسانه های برون مرزی راقوی کردبه زبان خودشان ازطریق تلویزیون برون مرزی قراردادهای ترکمنچای رانشان داده شود که روسها ازماجداکردند رسانه های قوی وپرمحتوا بیست وچهارساعته بایدبمب باران خبری شوند بطوریکه ببیننده ویاشنونده اران بیشترتمایل به برنامه های ایران داشته باشد
    • US ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 2
      چقدر کتاب و مجله با خط و زبان و آذربایجانی دربارۀ تاریخ گذشته منتشر کردیم و به شکل مجازی روانۀ آن خطه کرده‌ایم؟ مورخان آذری کهنسالی که گاهی در تلویزیون باکو دربارۀ گذشته صحبت می‌کنند، با حیرت مجریان رو به رو می‌شوند. فقط دروغ‌های خان باکو منتشر می‌شود. آن جا کرۀ شمالی دیگری است، فقط شیک و پیک!
    • محمد IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 13
      تاریخ جمهوری آذربایجان فقط یه جوک خنده داره،. اینا تاریخشون کجا بود آخه ، هر چی از گذشته دارن واسه ایران بوده ،اشعار نظامی گنجوی هم که همش فارسیه ، نمیدونم با چه رویی مدعی اون هستن 😊🤣
    • RNA IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      29 14
      چیزی از خودشون ندارند مگر اینکه تاریخ و فرهنگ ما رو برای خودشون بدزدند جمهوری سوسیالیستی شوروی باکو
    • 4500 IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      34 3
      نادانی این مردک علی اف همان بس که می خواهد خودرا قربانی رژیم صهیونیستی .یا اردوغان کند .برفرض اگر درگیری بین آذربایجان وبا ایران رخ بدهد رژیم صهیونیستی ویا ترکیه نمیتوانند مستقیما به آذربایجان کمک .کنند اگراین کار رابکنند .
    • اسب سوار IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      23 7
      الهام جون پر رو شده وقتشه یه سیلی بخوره
      • قباد IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 3
        ایران بایستی در یک توافق حتی اگر صوری هم شده ، از ارمنستان تمام یا بخشی از این باریکه که همجوار ایران است را بسمت عمق ارمنستان اجاره کند تا آذربایجان و ترکیه جسارت ورود به محل حضور ایران را پیدا نکنند بدین ترتیب هم حاکمیت ارمنستان پابرجاست و هم منظور ایران حاصل می شود.
      • مهندس IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        23 3
        خیلی دوست دارم یه گوشمالی حسابی به این الهام جون بدیم::دیگه خسته شدیم از این حرفا نسنجیده اش ::فکر کنم بهترین پاسخ نابودی اسرائیل توجمهوری آذربایجان هست
      • ساکت IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 10
        تنها راهش اینه که عهدنامه گلستان و ترکمانچای رو پاره کنیم و به آغوش وطن برشون گردونیم
      • شهیدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        34 3
        متاسفانه علی یف هم مانند بسیاری از رهبران کشورهایی که خود را وابسته به سیستم مالی - سیاسی - فرهنگی غربی-صهیونیستی کرده اند اختیارات زیادی ندارد مگر یک سری حرکات نمادین و بیشتر آنچه به او از بالا توسط غربی ها-صهیونیستها فرمان داده میشود. در صورت مخالفت با اوامر آنها بلافاصله سرمایه های ملی و حتی از آ
      • شهیدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        11 2
        شامل همسر-فرزندان و ... که پولهای خود را در بانکهای غربی مجبورند نگه دارند - بسته و یا مصادره خواهد شد. البته در صورتی که کشورهای مقتدر جهان از جمله روسیه - چین - ایران ... موفق شوند که یک نظام مالی جدیدی را در اوراسیا راه اندازی نمایند - این کشورهای تحت سلطه به سرعت تغییر مسیر داده و به نظام جدید م
      • شوکران IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        27 3
        اتفاقا اگر این روزها علی اف را در تلویزیون ببینید، داره لق میزنه و کج راه میره، اردوغان هم مثل موش آب کشیده شده و هر دو دلسرد هستند. علی اف رئیس چمهور موجهی نیست و از این بابت نگران هست. بهتر بجای در افتادن با او روابط را با بقیه کشورهای مرکزی تقویت کنیم. هم آذربایجان و هم ارمنستان کشورهای قفل شده ا
      • رهروان ولایت IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        26 7
        نظر مردم آذربایجان با نظر مردم سراسر ایران یکی است؛ ایران قوی و یکپارچه!
    • فاضل کوهانی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 2
      الهام غلط زیادی میکنه. هنوز متوجه ضرب شصت قدرت ایران نشده. پاسخ به علی اف باید در جای دیگری مثلا بلندی های جولان داده شود.ایشان هم سرنوشت صدام را خواهد داشت
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      28 2
      متاسفانه ما بیشترین ضربه را از ستون پنجم خائن علیف در ایران می خوریم. بسیاری از مسئولین ستون پنجم او هستند
    • ننن IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      27 3
      الهام بزرگ تر از دهانش حرف میزند. نه الهام جان نترس، درست مثل زلنسکی که نترسید.
    • انار شوشا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      25 3
      کم کم پاسپورت ایرانی ایشونو صادر کنید.
    • مولود‌ IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 3
      چقدر بی عورزه‌هست‌ایران‌‌بابا‌نخجوان‌مال‌ایران‌هست‌چرا فس‌فس‌میکنید‌
    • انوشیروان IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 3
      اخخخخخ،،،، یعنی بجون خودم دم دستم میبود این،،اعصابمو بد جوری مرغی کرده،، چنتا عباسی بهش بزنم دلم اروم بگیره،، مثل این گاگول دور برمون زیاد هستن ک چوچک یکی دیگه هستن و گنده ور میدارن
    • US ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 47
      اتفاقات بعد ملحق شدن آزربایجان ب ایران: دخترا حق ندارن هر لباسی بپوشن دخترا حق استادیوم رفتن ندارن ملت حق ندارن ب زبان ترکی مدرسه داشته باشن ارزش پولتون میشه پشگل و...‌‌ ببینید کسی راضی میشه برگرده با زور ک نمیشه
      • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
        24 2
        آزرباییجان نه عاضربایجان جعلی درسته.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      34 3
      با الحاق نخجوان به سرزمین مادری یعنی ایران تمام آرزوهای ترکیه وجمهوری باکو نقش برآب می‌شود زیرا بااین کارارتباط باکو وترکیه به کل‌ قطع می‌گردد و از دسیسه های بعدی نيز جلوگیری می شود. به عمل کار برآید به سخنوری نیست
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      27 3
      تمام تمدن و هویت و بزرگان ایران رو به تاراج بردند ننگ بر شما مسئولین چرا سوکت مرگ گرفتین.
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      31 3
      مسئولین چرا سکوت مرگ گرفتین.تمام هویتمان به یغما رفت
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      36 3
      و ما کتابهای درسی خودمان را محدود کردیم بچه های ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان از تاریخ باشکوه گذشته محروم کردیم .خیانت تا کجا ننگ برشما
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      38 3
      و ما کتابهای درسی خودمان را محدود کردیم بچه های ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان از تاریخ باشکوه گذشته محروم کردیم .خیانت تا کجا ننگ برشما
    • محمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      21 43
      به نظرم افغانستان ،بلوچستان ولحربن وگرجستان و ارمنستان باید به ایران برگردند مردم ازربایجان دررفاه کامل ودولت دمکراتیک هستند
    • علی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      26 3
      فعلا مسئولین ما مشغول کارهای دیگه هستن و چیزهای دیگه ای براشون مهمه ..
    • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      27 5
      قطعا تودهنی سختی خاهندخرد
    • بهرام تسلیمی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 3
      باسلام بله دروست هست کاملا راست واقعیت داره به ایران میگن اشغالگر چون من یه نوازنده هستم وقتی چندسال پیش به شهر میانه برای عروسی رفته بودم ازباکویه نوازنده تاراومده بودبمن گفت ایران قبلامال مابودبهش گفتم اقای بیسوادبرودوتاکتاب تاریخ بگیر بخون می فهمی که چی به چیه خخخخخخخ
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 6
      بمیرد آنکه ذره ای بخواهد به خاک ایران تعدی کند ایران بر تمامیت ارضی خود استوار میماند خط قرمز جمهوری اسلامی تمامیت ارضی می‌باشد
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      28 10
      ترکیه و آذربایجان هیچ کاری نمی توانند بکنند ایران ظرف 1 هفته نابود شأن می کنه
    • سعید دوستی نژاد US ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      28 3
      متاسفانه در سکوت تلخ سردمداران ایران حاکمان باکو از هرگونه توهین و تهدید و همکاری با دشمنان ما همچون اسرائیل کوتاه نیامده اند و در نهایت پررویی به کشور مادر خود دهن کجی می‌کنند. له نظر من در این اوضاع باید ایران نفوذ خود را به سرزمین های تاریخی خود بیشتر کند تا ابطال عهدنامه های ترکمانچای و گلستان.
    • محمد حسین NL ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      30 5
      حقیقت نفوذ پانترک ها در جا جای دستگاه های ج-اسلامی غیر قابل انکار است. سیای بنا همه آنها هم در پوستین تند روی و سوپر انقلابی خزیده اند. در وجود پانترک حزب‌اللهی یک حقیقت است که باید بدان توجه جدی کرد. انها در بخش‌های کلیدی چون سازمان تدوین کتب درسی هم نفوذ کرده اند.
    • محسن IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      40 2
      سیاست خارجه کشور ما در بیشتر موارد ضعیف عمل می کند
    • نجفی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      16 19
      جمهوری باکو کجاست هر چی بین کشورها نگاه کردم ندیدمش
    • بابک ش IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      27 4
      شک نکنید علی اف سیلی خواهد خورد.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      16 19
      تاریخ مدرسه ما هم تحریف شده
    • عباس IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
      22 3
      متن جامع و عالی بود،با وجود طولانی بودن تا آخر مطالعه کردم،نتیجه اینکه الهام علیف یه نوکر فاسده و دشمن ما،از دشمن جز دشمنی انتظار نمیره،در نهایت باید از خودمون خرده بگیریم که این همه سال نشستیم و دست روی دست گذاشتیم تا این خاندان علیف فاسد ذهن مردمشون رو شستشو بدن و در عصر رسانه ما فقط نگاه کردیم
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      28 9
      وقت آن است که ایران واکنش نشان دهد وبه دادگاههای بین المللی شکایت کند ودر رسانه ها نیز به شورا بگذارد تا واقعیات گفته شود
    • آفتاب IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      20 5
      در قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان ایالاتی که از ایران جدا شدند به مدت صد سال به روسیهٔ تزاری اجاره داده شدند.طبق قرارداد بعد ازصد سال حاکمان و دولتهای وقت ایران تا کنون،باید شهرهای ما را پس می گرفتند.الان توهمات و حرفهای مفت علی اف به جایی رسیده که طلب تبریز را میکند!!یعنی این ابله نمی داند(اد
    • آفتاب IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      27 5
      یعنی این ابله نمی داند که باکو‌ را به همراه شهرهای دیگر قفقاز، از ایران جدا کردند آنهم نه هزار سال پیش ،بلکه همین صد و چند سال پیش؟! باید باکو‌به ایران برگردد تا دهان این مردک وقیحی که پشتش به حمایتهای اسرائیل و ترکیه و ضعف و اشتباهات حکومت ایران،گرم است،بسته شود..حالا گرجستان و ایروان و...هیچ(ادامه
    • آفتاب IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      27 5
      وقت ان است که مجلس شورای اسلامی قراردادهای ننگین گلستان وترکمن چای را پاره وبی اعتبار اعلام کنند.هر چند که اعتبار آنهم بیش از صد سال نبوده...بسه اینهمه دروغ و وقاحت و‌قلدری علی اف دوزاری و موش دوانی های ترکیه....
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      25 5
      علیف و علیف ها اگر گستاخ هستند تمام مربوط میشه به خائنین و خیانتکاران داخل ایران . همان هایی که تمام منابع دریای کاسپین رو دودستی واگذار کردن به این کشور ساختگی تا پول لازم رو برای حذف و نابودی ایران داشته باشه. خواهشا ی مقاله از چپاول و دستبرد که باکو در منابع نفت و گاز ایران در خزر داره بنویسید.
    • بهروزی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      28 5
      به نظر من ایران به همه کشورها با گفتن مماشات همسایگی باج میدهد باعث میشود آنها بعدا به روی ایران شمشیربکشن باید حمله کند و تمام شهرها رابازگرداند
    • محمود US ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      17 20
      براساس نقشه های قدیمی .دوکناره ارس آذربایجان بوده
      • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
        16 7
        البته نقشه های خیالی ونوظهورپان تورک ها.😂
    • حسن IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      12 32
      من‌ آذربایجانی‌ هستم‌ و ایران‌پرستم‌ اما‌ جدا از‌ پانترک ها‌ یه موجودات خبیثی هم هستن‌ (پانفارسا)که باعث تحریک قومیت ها میشن
      • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
        25 1
        از عوامل صهیونیسم و ترفند جنگ خروس آنها غافل نشوید.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      4 24
      مگر مقامات ایران به فکر منافع خودشان نیستند آنها هم همینطور
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      21 2
      آذربایجان باید به مام وطن برگردد. زمانی از روی ناتوانی قرارداد هایی را امضا کردیم. که البته رای مردم ایران نبوده و نیست. امروز ما ملت ایران خواستار بازگشت خاک جدا شده از مام میهن هستیم.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      21 2
      سلام علیکم، باید از پیرمردها و پیرزنهای باکو بخواهیم حقایق را به نسل جدیدشان منتقل کنند تا نسل جدید متوجه شود در کتاب‌های درسی مطالب غلط به خوردشان داده می شود و نیز نکات گفته شده در بالا را بطور مفصل و همراه با مستندات از طریق سایت های اینترنتی برای جمعیت باکو روشنگری کنیم.
    • هشتم شکاری IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      7 19
      ، هر جور دوست دارند بزار فکر کنند . من تو زندگی یاد گرفتم که هیچ وقت به کسی در مورد چیزی اسرار نکنم ، اگر طرف مقابل نخواد قبول کنه اسرار من میشه اجبار .
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      26 1
      دیدن نادون زیاد داریم گفتن یه سنگ هم ما بندازیم شاید باور کردن
    • ب پاپ IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      77 4
      وقتی پدر این الهام جان التماس می‌کرد که مارا بپذیرید به آغوش مادر خویش برگردیم.... آنها که مخالفت کردند حالا جواب بدهند یا اینکه اینقدر مدارا...... که چنان گستاخی.. اری ایران اشغال گر است باید تمام سرزمین های چند عهدنامه ننگین 200ساله گذشته را طلب کند آنوقت چنین غلطی نمیکنن. به پشت گرمی...
    • حسن IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      27 2
      مردم ادربایجان اول بروند تاریخ کشورشان را بخوانند که پاره تن ایران وخاک ایران است نه دروغ هاییکه علیف ودار دسته او میگوید
    • حسن IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      45 0
      مردم ادربایجان اول بروند تاریخ کشورشان را بخوانند که پاره تن ایران وخاک ایران است نه دروغ هاییکه علیف ودار دسته او میگوید
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      25 0
      این موارد که فرمودید آذربایجان به نام خودش ثبت کرده کشورهای همسایه دیگر هم با مفاخر ایران زمین و آداب رسوم فرهنگی ایران همین کار را کردن پس وزارت فرهنگ و ارشاد که چهل سال بودجه گرفته در ایران چه کرده؟ !!
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      26 2
      مبارزه ما با علی اف باید روشنگری نسل جدید آنها و مبارزه ای فرهنگی باشد البته شلیک دقیق به مکان های حضور اسرائیل در باکو همانطور که به مواضع کومله و منافقین در عراق حمله شد به موقع لازم کار درستی خواهد بود.
    • ایرانی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      27 2
      ظامی گنجوی در شعری می‌گوید: همه دنیا تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل همین شعر در جواب بس
    • وحید IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      2 15
      و در تمامی شهرها و استانهای ایران دیده میشود و میراث فرهنگی کشور بر مبنای تمدن تورکی میچرخد و اگر این میراث را حذف کنیم چیزی باقی نخواهد ماند.حال از تمامی خوانندگان که خواستار اخراج یا تنبیه رئیس جمهور کشور آذربایجان هستند از خود سوال کرده اند که در جنگهای امپراطوری قاجار و روس که نزدیک به سه دهه طو
    • وحید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      4 52
      نزدیک به سه دهه طول کشید کدام یک از هموطنان فارس زبان ما در منطقه شوشا، شیروان، دربند، ایروان، بورچالی وغیره شهید شدند؟ این در حالی است که عباس میرزای شهید با سربازان تورک با قدرت اول جهان بیست سال جنگید ولی رضا پالانی در عرض کمتر از دو ساعت کشور را دو دستی تحویل روس و انگلیس داد.
    • وحید IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      7 28
      انتقاد و وطن پرستی خوب و عالی است اما بهتر است از روی احساس نباشد. صد سال است تاریخ اصلی آذربایجان و ایران توسط سلطنت طلبان وابسته به غرب تحریف می شود و این واقعیت تلخ است که باید قبول کنیم و تاریخ واقعی را بفهمیم و بدانیم که چه کسی تحریف گر است و این را می توان از امتیازات منفی این مقاله و نظراتی ک
      • US ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
        31 1
        ننگ برهرچی بی هویت وطن فروش. زنده بادایران وایرانی🇮🇷🇮🇷🇮🇷
    • تقی IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      13 0
      قراردادهای ننگین تاریخش تمام شده باکو سقوط کنه و ضمیمه خاک ایران شود
    • حسین US ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      13 1
      بی تفاوتی و عدم برخورد قاطع و متناسب مسئولین با رفتارها و عملکرد الهام باکو سبب گستاخی و ادامه روند ایران ستیزی این مردک شده ،با توجه به عدم پایبندی رژیم الهام باکو به رعایت حد و حدود همجواری با ایران بزرگ باید در اسرع وقت با برنامه ای صحیح و قابل استناد یکبار برای همیشه جمهوری جعلی باکو به ایران با
    • 765 IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      18 0
      شرم باد بر قرارداد نگین ترکمنچای وگلستان آثار ننگش پس از ۲۰۸ سال باز رهایمان نمی کند امان از تصمیم اشتباه امان از مسولین بی غیرت امان از خیانت
      • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
        13 0
        ازسال۱۸۲۸محاسبه کن. درضمن تااوایل۱۹۰۰همچنان حدودمرزی به طور قطعی مشخص نبودومیشدتاحدودلنکران رادرقلمروایران عزیزنگاه داشت.
    • لکزایی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 5
      بخشی از مشکلات ایران با آذربایجان به ایدئولوزهای مذهبی ایران برمی گرده که دولت آذربایجان همیشه احساس خطر کرده،نه تنها آذربایجان شمالی به خاک ایران بزرگ تاریخی تعلق دارد بلکه بسیاری از شهرهای شمال آذربایجان تا روسیه حوزه تمدنی ایران بزرگ بوده است