۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰

گام نخست امارات برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای

گام نخست امارات برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای

امارات امروز نخستین گام برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای را برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دولتی امارات (WAM) گزارش داد که کشور امارات رسماً وضعیت شریک گفتگو در سازمان همکاری شانگهای را دریافت کرده است.

وضعیت شریک گفتگو، نخستین قدم قبل از اعطای عضویت کامل به امارات متحده عربی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در میان مدت خواهد بود.

شورای وزیران عربستان سعودی فروردین ماه سال جاری تفاهمنامه اعطای وضعیت «شریک گفتگو» به این کشور در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.

شورای وزیران عربستان در نشست خود که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شده بود، با تفاهمنامه پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای به عنوان شریک گفتگو موافقت کرد.

خبرگزاری واس توضیحات بیشتری درباره این تصمیم نداده بود و فقط یک بند صورت جلسه پایانی جلسه شورای وزیران را به آن اختصاص داد. اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که الحاق عربستان به سازمان همکاری شانگهای طی سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر گذشته بررسی شده بود.

شورای وزیران عربستان همچنین به وزیر انرژی و رئیس هیأت مدیره شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر این کشور به نام شهرک ملک عبدالله، مأموریت داده بود تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیش‌نویس یک توافقنامه فیمابین مذاکره کند.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین‌المللی و اوراسیایی است که در قالب یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی در شهر شانگهای چین در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ توسط ۶ کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد. پس از آن، هند و پاکستان نیز در ۹ ژوئن ۲۰۱۷ در نشست آستانه به عنوان اعضای کامل به این سازمان پیوستند.

کد خبر 5772873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha