۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۲

معاون سازمان محیط زیست:

حفاظت مشارکتی چالش های پارک‌های ملی را کاهش می دهد

حفاظت مشارکتی چالش های پارک‌های ملی را کاهش می دهد

گرگان- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ترسیم‌ راهبردهای مدیریتی مبتنی برمشارکت جوامع ذی نفع و پیرامونی، چالش‌های عمده اداره پارک‌های ملی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبری صبح سه‌شنبه در نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت در پارک ملی گلستان اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع و نیروی انسان در محیط زیست، تنها نسخه شفابخش و راهگشا برای صیانت مطلوب‌تر از پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده در کشور، بهره گیری از توان و ظرفیت جوامع ذی نفع و ساکنان مناطق پیرامونی این زیستگاه‌ها است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در رویکرد حفاظت مشارکتی بسیاری از مسائل و چالش‌های زیست محیطی و جانوری مرتبط با پارک‌های ملی مانند قاچاق چوب، شکار غیرمجاز و برداشت‌های غیرمجاز کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: برای حفاظت از پارک‌های ملی و حفاظت شده چاره‌ای جز استفاده از مشارکت مردم و اقتصادی کردن پارک‌ها نداریم و این راهبرد سازمان محیط زیست است.

اکبری افزود: امسال بخش‌هایی از حفاظت پارک‌های ملی با مشارکت مردم و جوامع محلی محقق خواهد شد.

گفتنی است پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب بوده که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 5788068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha