۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۲

معاون سازمان انرژی اتمی:

پرتودهی در بخش کشاورزی جلوی خسارت ۱۵ میلیارد تومانی را می‌گیرد

پرتودهی در بخش کشاورزی جلوی خسارت ۱۵ میلیارد تومانی را می‌گیرد

اردبیل- معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: پرتودهی در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های هسته‌ای می‌تواند تا ۱۵ میلیارد تومان جلوی خسارت و تلفات بخش کشاورزی را بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان شیرمردی عصر سه‌شنبه در نشست محققان و پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در بخش غیر برقی فناوری‌های هسته‌ای ما شاهد کاربرد پرتوها در بخش کشاورزی با هدف کمک به تأمین امنیت غذایی هستیم تا زمینه تقویت نظام اقتصادی در این بخش فراهم آید.

وی تصریح کرد: در حالی که ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا از سوءتغذیه رنج می‌برند باید به فکر تولید با کیفیت محصولات کشاورزی باشیم تا از سموم و سایر امکانات شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی کمتر استفاده شود.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور گفت: در کشورمان ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی را شاهد هستیم که از این میزان ۳۰ درصد تلفات بخش کشاورزی است.

شیرمردی افزود: ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان سرمایه ملی به خاطر تلفات بخش کشاورزی از دست می‌رود که در این زمینه انتظار می‌رود با استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای، بخش کشاورزی در تولید کیفی محصولات موفق عمل کند.

وی مهمترین کاربرد پرتوها را در حوزه برداشت محصولات و حذف آفات یادآور شد و خاطرنشان کرد: به راحتی می‌توان آفات محصولات کشاورزی را در ابعاد مختلف با استفاده از پرتودهی کاهش داده و حتی کیفی‌ترین حبوبات، سیب‌زمینی، پیاز، سیر و سایر غلات و محصولات را تولید کرد.

شیرمردی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل جایگاه دوم را در تولید سیب‌زمینی دارد، ضروری است تا در تولید این محصول و انبارمانی آن به همراه جلوگیری از جوانه‌زنی زودرس سیب‌زمینی از این روش علمی و مؤثر استفاده کرد.

وی بیان کرد: با تأخیری که در جوانه‌زنی و برداشت محصول انجام می‌شود در حال حاضر بسیاری از کشورها زمینه صادرات خوبی را فراهم کردند که نمونه‌هایی از این روش را می‌توان در صادرات انبه و موز مشاهده کرد.

شیرمردی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قبل و حین کشت نیز می‌توان از این روش‌های مؤثر استفاده کرد به طوری که تولید ارقام مقاوم با استفاده از روش‌های پرتودهی آغاز شده که در تولید بذر برنج، گل‌های زینتی و پنبه اقدامات مؤثری نیز در کشور آغاز شده است.

وی استفاده از این روش را در آفت‌کش‌ها و رفع مواد سمی یادآور شد و تصریح کرد: تکنیک‌های عقیم‌سازی حشرات مورد توجه بوده و در این زمینه سعی شده تا جلوی آفات در باغات و اراضی گرفته شود.

شیرمردی گفت: در حوزه سلامت رادیوداروها و پرتودرمانی در بهبود سرطان‌های با تشخیص زودهنگام مورد توجه است به طوری که در درمان بسیاری از بیماری‌ها از این روش استفاده می‌شود.

وی نمونه آن را تولید داروی یود ۱۳۱ اعلام کرد و افزود: این دارو در کنترل تروئید بسیار مؤثر است.

شیرمردی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با استفاده از پرتوها می‌توان استریل‌سازی تجهیزات پزشکی را با کیفیت و در کمترین زمان انجام داده و در این باب ما آماده همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی هستیم.

وی نقش پرتودهی را در محصولات نفتی و تولید محصولات پلیمری یادآور شد و اضافه کرد: در این زمینه نیز اقدامات مؤثری در صنعت نفت و پرتودهی مواد نفتی آغاز شده و حتی در تولید لاستیک نیز از این توان استفاده می‌کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور بیان کرد: در صنعت ساختمان، سنگ‌های قیمتی و ساختمانی و تولید کاغذ نیز به راحتی می‌توان از ظرفیت پرتودهی استفاده کرد.

کد خبر 5827644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha