۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۸

نظرسنجی فیگارو؛

اکثر فرانسوی‌ها قوانین «مهاجرتی» را دلیل ناآرامی‌های اخیر میدانند

اکثر فرانسوی‌ها قوانین «مهاجرتی» را دلیل ناآرامی‌های اخیر میدانند

حدود ۶۰درصد مردم فرانسه از دولت پاریس خواسته‌اند تا در واکنش به ناآرامی‌های اخیر در این کشور، لایحه مهاجرتی آتی را سختگیرانه تدوین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه لوفیگارو در نظرسنجی اعلام کرد که ۵۹ درصد مردم فرانسه در واکنش به اعتراضات خشونت‌آمیز اخیر در این کشور، از دولت پاریس خواسته‌اند تا لایحه مهاجرتی بعدی را با قوانین سختگیرانه تدوین و تصویب کند.

فیگارو نوشته است که گرچه دولت فرانسه مصرانه تاکید دارد که معترضان «۹۰درصد فرانسوی» بودند اما سیاستمداران اپوزیسیون ناآرامی‌های اخیر را سرآغاز «جنگ نژادی» توصیف کرده‌اند.

دولت فرانسه از اواخر پارسال کار روی اصلاحات جامع در لایحه مهاجرتی این کشور را آغاز کرده و انتظار می‌رود قانونگذاران نسخه نهایی این لایحه را پاییز امسال به رای بگذارند. در لایحه جدید گرچه روند اخذ مجوز کار برای مهاجران قانونی تسهیل شده اما دولت برای اخراج خارجی‌ها از کشور اختیارات و قدرت به مراتب بیشتری دارد.

با این حال، ۵۹ درصد فرانسوی‌ها در پی اعتراضات سراسری هفته گذشته، بر این باورند که این لایحه باید سختگیرانه‌تر شود. به نوشته فیگارو، تقریبا از هر ۱۰ فرانسوی، ۶ نفر این اعتراضات را «نتیجه ناکامی سیاست مهاجرتی فرانسه می‌دانند.»

اعتراضات خشونت‌آمیز در فرانسه پس از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری به دست پلیس در یک ایست بازرسی در ۲۷ ژوئن آغاز شد و بلافاصله از پاریس به سایر شهرهای فرانسه تسری پیدا کرد. هرچند افسر پلیسی که در این حادثه دخالت داشت، به قتل غیر عمد متهم و بازداشت شد اما اعتراضات شروع شده و کار از کار گذشته بود. آتش‌افروزی و تخریب اموال دولتی و غیردولتی فراگیر شد و معترضان با کوکتل مولوتوف و مواد محترقه به جنگ خیابانی با پلیس مشغول شدند.

هسته اولیه اعتراضات به دست جوانانی شکل گرفت که اصالتی غیرفرانسوی داشتند. دولت فرانسه تلاش کرده تا ماهیت نژادی خشونت‌ها و اعتراضات را کم اهمیت جلوه دهد به طوری که ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه چهارشنبه هفته گذشته مدعی شد که از ۳هزار و ۵۰۰ نفر بازداشتی در طول اعتراضات، تنها ۱۰ درصد خارجی بودند!

دارمانین با اشاره به اینکه ۹۰درصد معترضان فرانسوی بودند، مدعی شد: مساله امروز، خاطیان جوان است نه خارجی‌ها.

فرانسوا ژاویر بلامی، نماینده پارلمان اروپا در نشریه فیکارو نوشت: این متخلفان به‌رغم مالکیت پاسپورت فرانسوی، تنفر خود از فرانسه را فریاد زده و پرچمش را به آتش کشیدند. عادی‌سازی لزوما به معنای ادغام و همگن‌سازی نیست.

نیکلاس دوپان آنیان، نماینده مجلس فرانسه نیز در واکنش به اعتراضات گفت: این شورش نیست. جنگ پارتیزانی است. چالشی برای فرانسه علیه تشکیلات و نظام قضایی ما به دست جماعتی که به‌دنبال تجزیه‌طلبی هستند.

براساس نظرسنجی فیگارو، مردم فرانسه چنین تدابیر سفت و سختی را ترجیح می‌دهند. در واکنش به این ناآرامی‌ها، حدود ۷۱ درصد خواستار «کاهش جریان ورود مهاجرین» شده، ۷۵ درصد درخواست کرده‌اند که دوتابعیتی‌های متهم به شورش از شهروندی فرانسه خلع شوند و ۹۰ درصد خواستار حضور شدید و گسترده‌تر پلیس در محله‌های آسیب‌پذیر شده‌اند.

کد خبر 5830701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha