۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۹:۰۲

دو خبر از موسیقی؛

از خواندن احوالات زندگی یک هنرمند تا تصویرسازی موسیقایی یک زندگی

از خواندن احوالات زندگی یک هنرمند تا تصویرسازی موسیقایی یک زندگی

کتاب «حسینعلی نکیسا» مشتمل بر شرح احوالات هنری یکی از هنرمندان پیشگام آواز ایرانی و پروژه «پهنای گیتی» شامل ریتم‌ها و اواهای ساز دف، در قالب دو اثر مجزا پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حسینعلی نکیسا – مختصر احوال و آثار آوازی» یکی از آثار پژوهشی – موسیقایی تازه منتشرشده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی کشورمان است که طی روزهای اخیر به قلم و پژوهشی وهرز پوراحمد در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیحات تکمیلی این کتاب آمده است: «حسینعلی نکیسا از استادان برجسته آواز و هم‌نسل با خوانندگانی چون جناب دماوندی، ابوالحسن اقبال‌آذر، سیدحسین طاهرزاده، سلیمان امیرقاسمی، حسن لحنی و سیدعلی‌اصغر کردستانی است که در آواز صاحب لحن و شیوه‌ای خاص و منحصر به فرد بوده است.

متن حاضر که با اشاره‌ای کوتاه پیرامون جغرافیای تفرش در حدود سال‌های ۱۳۰۰ قمری یعنی زمان و محل تولد حسینعلی نکیسا آغاز شده، با مطالبی در ارتباط با هنر شبیه‌خوانی یعنی خاستگاه و پایه و مایه‌ی آوازی و آموزش موسیقی بسیاری از استادان آواز دوران قاجار، ادامه یافته است.

وقایع دوران زندگانی نکیسا مانند تولد، دوران کودکی و تعلم آواز و ورود به شبیه‌خوانی، کنسرت‌های برگزار شده و ضبط صفحات، آشنایی و مراوده با ادیبان و شعرا، ارتباط و همکاری با رادیو، تعلیم شاگردان، شرکت در جشن‌های انجمن اخوت و نهایتاً دوران بازنشستگی و بازگشت به تفرش از دیگر مباحث کتاب است که با بررسی و شرح مختصر مختصات آوازی آثار به جا مانده از نکیسا خاتمه یافته است و بیش و پیش از این همه و پس و کم از صد سال از ضبط صفحات آوازی او، دعوتی است به شنیدن این آثار که ما را به سکوت و تأمل فرا می‌خوانند.

محتوای لوح فشرده ضمیمه کتاب، فایل صوتی تمامی آثاری است که از آواز حسینعلی نکیسا بر روی صفحات ۷۸ دور ضبط شده است.»

از خواندن احوالات زندگی یک هنرمند تا تصویرسازی موسیقایی یک زندگی

یک تصویرسازی موسیقیایی از سرگذشت انسان

«به پهنای گیتی» با هنرمندی و پژوهش مهدی سیروس هم عنوان اثر موسیقایی دیگری است که به تازگی در اختیار علاقه مندان موسیقی قرار گرفته شده است.

در توضیح این اثر پژوهشی – موسیقایی آمده است: «به پهنای گیتی» تصویر سازی موسیقیایی از سرگذشت انسان است. از عدم، وجود و رفتن حکایت می‌کند. البته برای ساخت این اثر از اصوات، نغمات و نواهای سرتاسر جهان هستی در کنار دف به عنوان سازی کهن که قدمتی به درازای تاریخ بشریت دارد، بهره جسته شده است.

به دلیل نوع موسیقی و میکس و همچنین تنوع صدایی موجود در قطعات، برای دریافت کیفیت مطلوب، استفاده از سیستم پخش استریو و یا هدفون ضرورتی بسیار دارد.

«سرآغاز»، «این سو و آن سو»، «هبوط» و «مرگ» قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار داده شده است.

مهدی سیروس از جمله هنرمندانی است که در عرصه سازهای کوبه ای فعالیت می‌کند.

این هنرمند که تحصیلات خود را در درشته موسیقی گذرانده است، طی سالهای گذشته در حوزه نوازندگی ساز گارمون، ساز دف، ساز قوپوژ و موسیقی عاشیقی نزد هنرمندانی چون مسعود حبیبی، عاشیق ایمران حیدری، به فراگیری موسیقی پرداخته است.

آشنایی با ساز کمانچه و ردیف میرزا عبدالله نزد استاد علی‌اکبر شکارچی و اجرای موسیقی در شهرهای مختلف ایران و کشورهای آذربایجان و ترکیه از دیگر فعالیت‌های سیروس در عرصه موسیقی است.

کد خبر 5832384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha