۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

مشاهده شدن یک قلاده سیاه گوش در چهارمحال و بختیاری

مشاهده شدن یک قلاده سیاه گوش در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت سیاه گوش در مناطق آزاد استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید یوسف پور ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک قلاده سیاه گوش در مناطق آزاد استان مشاهده و ثبت شده است.

وی تصریح کرد: این گونه در مناطق حفاظت شده در سال ۹۵ ثبت شده بود و هم‌اکنون توسط جوامع محلی در مناطق آزاد و زیستگاه طبیعی استان مشاهده و ثبت شده است.

یوسف پور با اشاره به اینکه حیوانات گوشخوار مخفی‌کار هستند و بیشتر در شب شکار می‌کنند بیان داشت: ثبت و مشاهده آن‌ها در روز به سختی ممکن است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل اینکه ظرفیت اکولوژیکی مناطق بالاست و زیستگاه مطلوب دارد حضور حیات وحش و پرندگان افزایش دارد گفت: تخریب زیستگاه، تغییر کاربری اراضی و سد سازی از موارد تهدید برای حیات وحش و گونه‌های گیاهی از جمله گوشتخواران است.

یوسف پور از ثبت و تصویربرداری یک گونه گربه سان 'سیاه گوش' (Lynx Lynx) برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا در این استان در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این گونه جانوری در منطقه حفاظت شده شیدا برای نخستین بار مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه این گربه‌سان با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود، گفت: مشاهده و ثبت این گونه به دلیل مخفی کار بودن و ساعات فعالیتش بسیار مشکل است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه این گونه جانوری تا ۱۰۰ کیلومتر از محل زندگی مهاجرت دارد اذعان داشت: امکان مشاهده و زندگی این گونه در مناطق دیگر استان نیز امکان پذیر است.

وی با اذعان بر اینکه سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگ‌تر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند بیان داشت: وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جز «گونه‌های حمایت شده» و براساس سایتیس (CITES) از گونه‌های در معرض نابودی است.

کد خبر 5836753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha