۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱

در حاشیه بریکس رخ داد؛

توافق چین و هند در خصوص کاهش تنش‌های مرزی

توافق چین و هند در خصوص کاهش تنش‌های مرزی

نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور چین در حاشیه نشست بریکس در آفریقای جنوبی بر روی کاهش تنش‌های مرزی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی بر روی کاهش تنش در مرزهای مورد مناقشه میان ۲ کشور توافق کردند.

یکی از مسئولان بلندپایه هندی اعلام کرد که هند و چین پس از گفتگو میان رهبران ۲ کشور به این توافق دست پیدا کرده‌اند.

پکن اعلام کرده که نشست روز چهارشنبه میان مودی و پینگ در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی به درخواست مودی برگزار شده است.

وینی کواترا وزیر خارجه هند تاکید کرد که ۲ طرف روی افزایش تلاش‌ها جهت فیصله‌دادن به درگیری‌های نیروها در خطوط مرزی فعلی تحت کنترل ۲ کشور توافق کرده‌اند.

کواترا افزود: مودی در این گفتگو تاکید کرد که صلح و آرامش در مناطق مرزی برای عادی‌سازی روابط میان چین و هند امری ضروری به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در این رابطه، رهبران ۲ کشور توافق کردند که به مسئولان مربوطه دستور دهند تلاش‌ها جهت تسریع در فیصله‌دادن به درگیرهای مرزی و توقف تنش را افزایش دهند.

از سوی دیگر وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران ۲ کشور به تبادل نظر صریح و ژرف در رابطه با روابط کنونی میان چین و هند و دیگر مسائل مورد توجه ۲ طرف پرداختند.

در ادامه این بیانیه آمده است: شی جین پینگ تاکید کرد که بهبود روابط میان چین و هند در راستای منافع مشترک ۲ کشور و ۲ ملت است و به صلح، ثبات و توسعه در جهان و منطقه می‌انجامد.

وزارت خارجه چین افزود: ۲ طرف باید برای حمایت مشترک از صلح و آرامش در مناطق مرزی، منافع عمومی روابط ۲ سویه میان چین و هند را در نظر بگیرند و به شکل درست با مسائل مرزی برخورد کنند.

کد خبر 5870116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha