۲۵ بهمن ۱۳۸۲، ۱۴:۴۷

شب گذشته:

مراسم پاياني جشنواره موسيقي فجر برگزار شد

مراسم پاياني جشنواره موسيقي فجر برگزار شد

نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر با معرفي و تجليل از برخي فعالان عرصه موسيقي به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار هنري "مهر"،مراسم پاياني نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر،شب گذشته در تالار وحدت تهران برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور، "احمد مسجد جامعي"،" مرتضي كاظمي" ،رييس مركز موسيقي، دكتر حسن رياحي" دبير جشنواره و تني چند از سفراي كشورهاي خارجي و همچنين نمايندگان گروه هاي شركت كننده در جشواره و اساتيد و پيشكسوتان موسيقي ايران،برگزار شد،گروه كر مركز موسيقي به رهبري "بهرنگ شگرف كار" قطعاتي رااجرا كردند.

در ادامه ،  دبير جشنواره،  گزارشي ازچگونگي برگزاري جشنواره را ارائه كرد. وي در بخشي از سخنانش گفت: قبل از برگزاري جشنواره حدود 100 درخواست داشتيم كه از ميان  آنها با توجه به امكانات و محتواي اثر ، به 45 موردپاسخ مثبت داديم كه ازاين تعداد 15اثر محلي بود ، 7 اركستر بزرگ اجرا داشتند،20 گروه سنتي قطعاتي را به روي صحنه بردند،7 گروه منتخب جشنواره جوان قطعاتي را اجرا كردند و 8 گروه نيز در بخش بين الملل شركت داشتند. دكتر رياحي با اشاره به اجراي حدود 100  برنامه در5 تالار گفت:  در بخش پژوهشي جشنواره اساتيد مختلف در 6 موضوع به سخنراني پرداختند. وي در پايان سخنانش از رسانه هاي گروهي و خبرنگاران كه در بازتاب رويدادهاي جشنواره فعاليت داشتند، تشكر كرد.
سپس در بخش اهداي جوايز جشنواره، به گروه هاي آلمان ،هلند"،روسيه، روماني ،اكراين،"تاجيكستان" ، ايتاليا و آذربايجان  جوايزي اهدا شد.
در ادامه به گروه هاي برگزيده اقليت هاي مذهبي در ايران كه براي اولين بار در جشنواره موسيقي فجر به طور رسمي حضور يافته بودند،جوايزي اهدا شد. گروه كليميان به سرپرستي" نغمه عاقل" و گروه كر آشوري ها به سرپرستي "اميل ملك" اين جوايز را دريافت كردند. پس از آن هيات انتخاب سپاس ويژه اي از پيشكسوتان موسيقي ابراز كرد و از سه تن از آنها تقدير به عمل آورد. براي انسجام كار گروهي به گروه موسيقي "كامكارها" به سرپرستي "هوشنگ كامكار" لوح افتخارو چنگ زرين اهدا شد. در ادامه پس از پخش فيلمي كوتاه از زندگي "هوشنگ ظريف" و "محمد نوري" به اين دو هنرمند جوايزي اهدا شد و سپس "محمد نوري" قطعه بيگانه را با پيانو "منوچهر ميكده" اجرا كرد.

در ادامه " داريوش پير نياكان" به عنوان نماينده هيات انتخاب  برگزيدگان جشنواره و فعالان موسيقي كشور، بيانيه هيات انتخاب را ايراد كرد و گفت: موسيقي ايران در قبل از انقلاب اسلامي، شايسته نبود و در جايگاه واقعي خودش قرار نداشت. هرچند در آن زمان هم بسياري از بزرگان دراين را ه كوشش مي كردند، اما تحولات در ربع قرن گذشته باعث ايجاد فضايي مناسب تر براي موسيقي ايران شد.
پس از ايراد اين بيانيه به "آذر هاشمي" ، "مهربانو توفيق" ،"كامبيز روشن روان" ،"شاهين فرهت"،"پرويز مشكاتيان" ،"محمود شاهرخي" ،" محمد بيگلري پور" ،" داريوش طلايي"،"هومان اسعدي" و"محمد موسوي" جوايزي شامل لوح تقدير،چنگ زرين و 10 سكه بهار آزادي اهدا شد.
پس از اين مراسم گروه هاي  موسيقي فولكلور تاجيكستان،اكراين و روسيه و سپس عاشيق هاي آذربايجان غربي، اركستر موسيقي جاويدان و گروه موسيقي جنوب ايران، به اجراي برنامه پرداختند. اين مراسم ساعت 22به پايان رسيد. 

کد خبر 58815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha