۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰

رئیس انجمن تعزیه ایرانیان:

آموزش ضروری‌ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب‌های تعزیه است

آموزش ضروری‌ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب‌های تعزیه است

بجنورد- رئیس انجمن تعزیه ایرانیان با تاکید بر اینکه هیچ مرکزی برای آموزش اصولی تعزیه فعال نیست، گفت: آموزش ضروری‌ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب‌های تعزیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، داوود فتحعلی بیگی یک شنبه شب در اختتامیه سوگواره ملی هنری عاشورا که در سالن گلشن بجنورد برگزار شد، به آسیب شناسی هنر تعزیه پرداخت و اظهار داشت: فقر معلومات در سبک و سیاق تعزیه، فقر معلومات ادبی و موسیقیایی از آسیب‌های وارده به این هنر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای برون رفت از آسیب‌های تعزیه را آموزش برشمرد و خاطرنشان کرد: از آن جایی که تعزیه، هیچ تشکیلات موظفی ندارد، لذا نیازمند راه اندازی مرکز هنرهای نمایش آئینی و سنتی برای ساماندهی این هنر هستیم تا در شرح وظایفش به مقوله آموزش و پژوهش بپردازد.

این پیشکسوت هنر نمایش و مدرس دانشگاه، از ضرورت ورود اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل تبلیغات اسلامی و شهرداری برای ساماندهی و سازماندهی این هنر سخن گفت.

وی تعزیه را هنری ایرانی و اسلامی که بیش از ۳ قرن از شکل گیری آن می‌گذرد دانست و گفت: هنر تعزیه منحصر به چند مجلس نیست، بلکه ۵۳۷ عنوان مستقل شبیه خوانی وجود دارد که قسمت اعظم آنها منتشر نشده است و این امر نشان از گستردگی این هنر در بعد تاریخی و جغرافیایی دارد.

کد خبر 5883204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha