۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱

«مجله مهر» بررسی می‌کند؛

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟

افغان، افغانی، افاغنه، یا افغانستانی؟ کدام صحیح است؟ مردم و رسانه‌ها باید از کدام‌یک از این واژه‌ها برای خطاب قرار دادن مردم افغانستان استفاده کنند؟ محمدکاظم کاظمی و مهدی صالحی پاسخ می‌دهند.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – جواد شیخ الاسلامی: مدتی است دوباره موجی از مهاجرستیزی و افغانستانی‌ستیزی به راه انداخته‌اند. آنها در این مسیر هر از چند گاهی با انتشار گزارش‌های ضد و نقیض، بدون منبع و ارائه اطلاعات مخدوش و غیرواقع به مخاطبان، سعی می‌کنند میان جامعه ایرانی و جامعه مهاجران، شکاف ایجاد کنند.

از گزارش‌های جعلی درباره حضور ۱۰ میلیون افغانستانی در ایران بگیرید تا ایجاد این واهمه که «افغانستانی‌ها قصد دارند در مجلس شورای اسلامی صندلی‌ها و نمایندگان مخصوص خود را داشته باشند و به مرور این ارگان سیاسی کشور را فتح کنند!». از اعلام این خبر که «از ۳۰۰ نوزاد به دنیا آمده در یک بیمارستان در فارس تولد ۲۹۷ مورد متعلق به افاغنه بوده» بگیرید تا آمار دیگری که می‌گفت: «از ۳۰ زایمان انجام شده در بیمارستان فرقانی قم، تولد ۲۸ فرزند مربوط به خانواده مهاجران بوده است!».

اما فارغ از انتشار این اخبارِ بدون استناد و منبع که به صورت جدی رویکرد مهاجرستیزی و ایجاد موج منفی نسبت به این گروه را دنبال می‌کند، یکی از کلماتی که در اغلب این گزارش‌ها حضور مشترک دارد کلمه «افاغنه» است که به جای واژه «افغانستانی‌ها» به کار می‌رود. «افاغنه» واژه‌ای است که در میان مردم افغانستان یک اصطلاح تقریباً بیگانه است، اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها، با نیت تحقیر یک ملت، اصرار جدی به استفاده از آن دارند.

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟

رسانه‌هایی که فراموش می‌کنند عبارتی که به کار می‌برند یک ملت را خطاب قرار می‌دهد؛ ملتی که با ایران نیز پیوند دیرینه تاریخی، دینی، زبانی و فرهنگی دارند. صرف نظر از اینکه درباره حضور مهاجران افغانستانی و فرصت‌ها و چالش‌های آنچه جهت‌گیری و کدام خط فکری را دنبال می‌کنیم، به نظر می‌رسد توقع زیادی نیست که به عنوان یک «رسانه» مردم یک کشور را بدون توهین و با نام و عبارت صحیح خطاب قرار دهیم.

مجله مهر با توجه به همه آنچه گفته شد، سراغ «محمدکاظم‬ کاظمی» شاعر و پژوهشگر شاخص افغانستانی و «مهدی صالحی»، فعال حوزه زبان فارسی رفته تا واژه «افاغنه» را به لحاظ زبانی مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهد. برای پاسخ دادن به این سوال که آیا استفاده از این واژه، منطق زبانی و تخصصی دارد یا خیر؟ متن این گفتگو به شرح زیر است:

واژه «افغانستانی» و «افغانستانی‌ها» بهترین واژه‌ها برای خطاب مردم افغانستان است

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟ بالاخره کدام یک از اینها را باید به کار ببریم؟ محمدکاظم کاظمی شاعر و ادیب افغانستانی ساکن ایران که آثار متعددی درباره زبان و ادبیات فارسی خلق کرده و حق بزرگی بر ادبیات معاصر دارد، در پاسخ به این سوال پاسخ می‌دهد: «خیلی از دوستان ایرانی گاهی در معرض این چهار راهی قرار می‌گیرند و نگران این هستند که کلمه‌ای که استفاده می‌کنند دقیق و درست باشد یا برای مردم افغانستان آزاردهنده نباشد. اسم کشور افغانستان از روی قوم افغان ایجاد شده است. این خودش جای بحث دارد که این اسم‌گذاری درست بود یا نه؟ افراد زیادی عقیده دارند که این نام‌گذاری بر اساس اسم یک قوم برای کشوری که اقوام متعددی دارد، از اول اشتباه بوده است. ولی به هر حال، در حال حاضر ما با نام «افغانستان» که بر اساس قوم «افغان» یا «پشتون» بر کشور نهاده شده، روبرو هستیم.

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟

طبق قانون اساسی افغانستان تمام اتباع این کشور «افغان» دانسته می‌شوند. اما کاظمی همین نام را نیز به تمامی نشان‌دهنده هویت و اقوام مختلف مردم افغانستان نمی‌داند و می‌گوید: «برخی از این نام‌گذاری ناراضی هستند. استدلال آنها این است که ما از قوم افغان یا پشتون نیستیم، بنابراین شاید این نام از لحاظ قانونی درست باشد اما از نظر تنوع قومی در این کشور صحیح نیست. با توجه به اینها، این نام برای بسیاری از مردم این کشور پذیرفته و دل‌پذیر نیست.»

نویسنده «هم‌زبانی و بی‌زبانی» با در نظر گرفتن این پیشینه و اعتراضاتی که به انتخاب نام افغانستان بر این کشور وارد است، واژه «افغانستانی» را بهترین واژه برای معرفی مردم افغانستان می‌داند و ادامه می‌دهد: «واژه «افغانستانی» یعنی کسانی که به کشور افغانستان منسوب هستند؛ چه افغان یا پشتون، چه از اقوام دیگر باشند. به نظر می‌رسد بهترین انتخاب موجود در بین اسامی کنونی، همین عبارت «افغانستانی» است.»

تحقیر یک ملت با یک کلمه!

کاظمی درباره دیگر کلماتی که برای خطاب قرار دادن مردم افغانستان استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: «در این بین شاهد هستیم که برخی از کلمه «افغانی» استفاده می‌کنند اما نسبت دادن این واژه به افراد و اتباع صحیح نیست و برای مواردی مثل آداب و رسوم، غذا و غیره استفاده می‌شود. مثلاً می‌گوئیم «غذای افغانی». گذشته از اینها، افغانی واحد پول در کشور افغانستان است. پس شایسته است که از این کلمه برای مردم افغانستان استفاده نشود.»

این شاعر و پژوهشگر کلمه «افاغنه» را دارای بار تحقیری می‌داند و درباره این کلمه توضیح می‌دهد: «تعبیر دیگری رایج است که بار تحقیری دارد و آن تعبیر «افاغنه» است. این واژه در قدیم، به صورت مکسر برای جمع واژه به کار می‌رفته، همچنان که در مورد اقوام دیگر اینچنین بوده و برای مثال به ترک‌ها، اتراک گفته می‌شد یا به ترکمن‌ها، تراکمه می‌گفتند. این اسامی گرچه در قدیم رایج بوده اما امروز شکل نامطلوبی گرفته و امروز لحن این واژه، با تخفیف دادن و تحقیر کردن همراه است و کسانی که می‌خواهند مردم این کشور را تحقیر کنند، از این واژه استفاده می‌کنند. بنا بر آنچه گفته شد بهتر است از کاربرد این واژه پرهیز شود؛ هم از این جهت که به لحاظ دستوری، جمع بستن مکسر عربی در مورد اسمی که عربی نیست غلط است، هم از این جهت که این واژه نزد مردم این کشور برخورنده و ناپسند است؛ به خصوص که غالباً برای تحقیر استفاده می‌شود.»

واژه «افاغنه» منطق زبان‌شناسنانه ندارد

مهدی صالحی فعال حوزه زبان فارسی سابقه استفاده از کلمه «افاغنه» را به دوره صفوی می‌داند که اسم‌های غیر عربی و اغلب کلمات فارسی به شیوه جمع مکسر عربی جمع بسته می‌شد: «این کار تبدیل به عادت بدی شده بود که حتی اسم قوم‌ها و گروه‌های نژادی را هم شبیه عرب‌ها با جمع مکسر می‌آوردند. مثلاً واژه «ارامنه» که جمع ارمنی‌ها و «اَتراک» که جمع واژه ترک‌ها است، از این قبیل هستند. یا مثلاً «الوار» که جمع لر است. بر اساس همین شیوه، سر و کله واژه «افاغنه» در زبان فارسی پیدا شد و از آن به عنوان جمع کلمه «افغانستانی‌ها» استفاده کردند.»

افغان، افغانی، افغانستانی یا افاغنه؟

او می‌گوید با گذر زمان بعضی از این کلمه‌ها به مرور رایج شده‌اند و قوم‌ها نیز آن‌ها پذیرفته‌اند: «مثلاً واژه ارامنه را خود ارمنی‌ها پذیرفته‌اند و به صورت رسمی «انجمن ارامنه ایران» را هم ثبت کرده‌اند. هرچند این کلمه به لحاظ زبان‌شناسی درست نیست، ولی دیگر ثبت شده و خود آنها هم با آن مشکلی ندارند. اما با این وجود باید بدانیم در واقع درست آن است که بگوییم ارمنیان یا ارمنی‌ها، ترکان یا ترک‌ها، افغان‌ها یا افغانستانی‌ها.»

صالحی کلمه «افغان» را دارای پیشینه طولانی می‌داند که البته مختص قوم پشتون افغانستان است، نه تمام مردم و اقوام آن: «درباره واژه «افغان» نیز تاریخ استفاده از آن به زمانی برمی‌گردد که در کشور افغانستان دولت ملی شکل گرفت و بعد از آن در قانون اساسی، اسم هر شهروند را «افغان» گذاشتند. در فرهنگ لغت‌ها منابع متعددی درباره کلمه افغان وجود دارد، اما همان‌طور که همه می‌دانیم کلمه افغان به قوم پشتون برمی‌گردد.»

او درباره کلمه «افاغنه» نیز می‌گوید: «اما واژه «افاغنه» که به عنوان جمع مکسر «افغانستانی‌ها» استفاده می‌شود، نام سلسله‌ای در دهلی بوده است و از قرن ده به کار می‌رفته است. اینها سلاطین افغان یا پشتون بودند که در دهلی ساکن بودند. همچنین «اوغان» و «افغان» از واژه‌هایی است که در تاریخ سابقه دارد و به قوم پشتون اشاره می‌کند. ریشه این واژه، «ابگان» است و در دوره ساسانی به کار می‌رفته و متعلق به قومی در افغانستان است که اسب‌سوار بودند و به آنها ابگان می‌گفتند.»

رسانه‌ها به مردم افغانستان احترام بگذارند و از واژه درست برای آنها استفاده کنند

صالحی ساخت واژه «افاغنه» را به لحاظ تاریخی، توهین‌آمیز نمی‌داند، اما معتقد است: «این‌طور نیست که این واژه برای تحقیر ساخته شده باشد یا نژادپرستانه باشد، اما به مرور معنایی پیدا کرده که بعضی جریانات و گروه‌ها از آن برای تحقیر و توهین استفاده می‌کنند. ضمن اینکه کلمه «افاغنه» نه ساخت زبان‌شناسانه و سالم و درستی دارد، نه به لحاظ معنایی، امروز دلخواه این ملت است و به وضوح می‌بینیم وقتی از این کلمه استفاده می‌شود، خوششان نمی‌آید. کما اینکه اگر کسی برای ایرانی‌ها از جمع مکسر عربی مثل «ارائنه» استفاده کند، ما خوش‌مان نمی‌آید!»

این فعال حوزه زبان فارسی استفاده از واژه «افاغنه» برای مردم افغانستان را در زمان حاضر پیشنهاد نمی‌کند و از رسانه می‌خواهد توجه بیشتری به این جزئیات داشته باشند: «متأسفانه این واژه امروز یک ریشه سیاسی پیدا کرده و بعضی جریانات برای اینکه با مهاجران افغانستانی مقابله کنند، از این کلمه استفاده می‌کنند. باید افراد را به نامی که دوست دارند و از آن احساس خوبی پیدا می‌کنند، خطاب کنیم. این کمترین حق یک انسان و یک ملت است. اگر آنها دوست دارند افغانی یا افغانستانی خطاب شوند، باید از همین واژه‌ها استفاده کرد و اگر واژه افاغنه را توهین‌آمیز و اشتباه می‌دانند، نباید از آن استفاده کنیم.»

کد خبر 5895625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      بابا بیا شهر ما ببین چقدر زیاد شدن این موجودات
      • سید احمد موسوی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
        این موجوداتی که به قصد اهانت )موجودات( خطاب کردید ۴۰۰۰ شهید برای در امان ماندن شما از داعش و ۳۰۰۰ شهید در مقابل صدام دارند
      • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        متاسفم که اسم یه انسان روی تو گذاشتن
      • NP AE ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        باید به جای افغانستانی شما رو می‌فرستادند به جنگ داعش لطفا مراقب نظرات خودتون باشید همه به خوبی می دونیم که دشمن با استفاده از نظرات مردم در فضای مجازی و رسانه های داخلی سعی به خرابکاری سوء استفاده دشمنی در افکار عمومی ملت ایران و ملت های دیگر رو داره پس مراقبت کنید لطفا که هدف ایجاد اختلافه
      • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        حرف مفت نزن ایران که اصلاداعش نبودعراق وافغانستان وسوریه بودن اگه امثال مرحوم سلیمانی نبودالان داعش خونه هاتون بودن البته طالبان هم دست کمی نداره اگه زرنگ هستیدبری جلوی طالبان روبگیریدبدون ایران وایرانی شماهیچی نیستیداین ودنیامی دونه
      • LT ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        متاسفانه ام برای شما ادب آریایی کجا رفته
      • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        89 68
        ببین علی گفتی داعش توی عراق نبود گفتی همه عراق رو ژنرال سلیمانی نجات داد اول از همه عراق را خداوند بلند مرتبه نجات داد دوما به شما توصیه میکنم برید زندگی نامه ژنرال توسلی را بخوانید سوما به شما توصیه میکنم کمی مطالعه کنید چون بعضی از آشنایان ما هم در جنگ با داعش شرکت کردند و چندتا هم شهید شدند.
      • منصور IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما افغانی ها اگر خیلی مرد هستید و هنر دارید برید کشور خودتون رو آباد کنید ما نون خور اضافه نمیخواهیم برید بیرون که واقعا ازتون خسته شدیم دیگه
      • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        افغانهایی که درسوریه شهید شدن مگه برای مردم ایران بوده که مِنتشو سره مامیزاری برای مردم سوریه بوده چرا شماافغانیا ازما طلبکارید برای سوری ها شهید دادید نه ایران پس بهتره به کشوره سوریه مهاجرت کنید ودست از سره کشور ما بردارید برید مزدتون رو از بشار اسد ومردم سوریه بگیرید مگه داعش تو ایران بوده؟؟؟!!!!
      • قره باغی نیشابور IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        من به عنوان یه شهروند ایرانی از شما عزیزان عذرخوام ،این ادبیات جای تأسف داره...
      • نسل سوخته IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        30 4
        درجواب سید احمد موسوی درسته افغانیها در حنگ بودن و یک تعداد شهید هم دادند ولی چرا نمیرن برای خودشون بجنگن و برای خودشون شهید بشن؟چرا کشور خودشون را اباد نمیکنن؟
      • ایرانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        5 6
        در جواب ساعت11:51 درسته عراق رو خدا از دست داعش ازاد کرد ولی بعد از خدا ایران و سردار دلها بودند یادمون نمیره که همه جا قتل و جنایت و پیشروی سریع داعش شده بود و وقتی ایران و سردار جلو رفتن همه داعشی ها درهم پیچیده شدند یادمون نره وقتی ایران وارد جنگ یمن شد یک گروه کوجک پیروز جنک شد همچنین جنگ روس
      • کیارش IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        11 18
        اینا از ما بودن بی لیاقتی شاهان قاجارباعث شد از ما جدا بشن نگو موجودات همه جا خوب وبد داره
      • کیارش IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        5 13
        اینا از ما بودن بی لیاقتی شاهان قاجارباعث شد از ما جدا بشن نگو موجودات همه جا خوب وبد داره
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      باید این عزیزان از ایران بروند. حالا اسمشان افاغنه نباشه و افغانستانی باشه .مهم اینه باید بروند. خواهشا مسولین وزارت کشور بیدار شوند
      • محمد IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        برادران ایران راست مگه افغانستانی‌ها باید برن از ایران از دولت می‌خواهم باید اعلام کند که مهاجرین افغان تا یک سال فرصت دارد که ایران را ترکنند و مرزها را باز کنند تا این ملت بدبخت به هر کجا که خواست بروند. ملت ایران باید ببخشند که در طول چند سال خیلی اذیت شدند و نان شان را با ما تقسیم کردند.
      • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        برو دوست عزیز معلومه شما از اون دسته تنبلاشی من نمیبرمت سرکار پس جوش الکی نزن
      • ناشناس IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        8 3
        درسته اون هایی که غیر قانونی هستند باید برن
    • irani IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      افغانی باید از ایران شوت بشه بیرون.... فساد فقط
      • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
        کلام شما کاملا درسته
      • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        افرین
      • احمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        سلام چراهمه روجمع میبندین کمی تحقیق کنیدچندشرکت فعال بانیروی انسانی ایرانی وبیمه دراین شرکتهافعالن چقدرصادرات دارن چقدرتراتزیت انجام میدن چقدرمالیات میدن این بی انصافیه که همه رویک جوروبایک چشم ببینید
      • اگر افغان نباشه تو از کوشنگی میمیری IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        اگر افغانی نباشه تو از کوشنگی میمیری بدبخت
      • ع.ش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        جالبه که همه خبرگزاری های داخلی نظرات توهین آمیز را سانسور میکنند الا درباره این مردمان شریف و بی آزار...انصافا آیا ما حاضریم مشاغل سخت اینها را قبول کنیم آنهم با دستمزد ناچیز...الان هفتاد هشتاددرصد کارگران شهرداری همین افغانستانیها هستند...گدوم یک از شما حاضرین کار اینهارا انجام بدید؟
      • مهدی ناصری IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        تمام ایرانیان هم باید از آمریکا آلمان و کانادا شوت بشوند بیرون
      • حسن US ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        22 6
        داداش واقعا افاغنه ها که کلا نفهم و پرو شدن .که دولت نمیتونه مردم آزاد بزاره خودمون بندازیم بیرون .یه عده ایرانی نفهم هم از اونا حمایت می‌کنند. اصلا نمیفهمن چی میگن .افغان کلی ارز از کشور خارج می‌کنند. افغان از سهمیه آرد و حمل و نقل و گازو برق و تمام وسایل مورد نیاز مفت استفاده می‌کنند. اینها باید ب
    • ارسلان IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      انصاف داشته باشیم. اینها هم فرهنگ ما هستند و کمتر از 200 ساله از ایران جدا شدن. توی کار اجرایی همه جوره عالی هستند . با کیفیت و زحمتکش و بسیار سالم و صادق. حالا تک و توک شاید توشون مشکل دار باشه ولی اکثریت مطلقشون خیلی خوبن.
      • اکبر GB ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        آقا اینها بهتر قوم دنیا هم باشند ، بهتر است از ایران بروند کشور خودشون را آباد کنند.اینها دیگر مزاحم ما هستند.
      • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما بگو که یک روز خبر دار بشی کل خانواده خواهرت رو سرایدار افغانی سر بریده و با پولها و طلاهاشون فرار کرده یا بچه خودت رو تو پار یا راه مدرسه یک افغانی دزدیده و بعد آزار و اذیت کشته یا ......... چه حالی بهت دست میده بعد بیا اینجا فاز انسان دوستی بردار
      • اصغر GB ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما احتمالا از کنار اینها داری نون میخوری ، که اینطوری میگی.
      • وی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        اینا که به قول شما اینقدر کارگرای خوبی هستن چرا نمیرن برای کشورای عربی حاشیه خلیج فارس کار کنن جای هندیا پاکستانی‌ها بنگلادشیهاو... همشون ریسه شدن اومدن ایران اونم تنها نه با کل جد و آبادشون
      • علی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        تمام زمینها وخانهای ماراتصاحب کردندنمی دانم ایرانی هستی یاافغان ودرکدام محلی که خبرازهیچ نداری محل ما۴۰۰۰هزارجمعیت ۲۰۰۰هزارافغانی داردوتمام گلخانه هاوکارگاهای آرای فروشی دست افغانیهای وچنان پروشده اندوه بابچه های مادعواوکتک کاری می کنند
      • سید IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        توکه میگی اینها خوبن پس چند وقت دیگه انتخابات در ایران میری وبه یک افغانی رای،میدی تا رئیس،جمهوری بشه.و برات تصمیم بگیره.به کجا چنین شتابان.....وای به حال ما...
      • ۱۲۳ IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        اگه خیلی دوست شون داری ببرشون خونتون
      • ایرانبانو IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        31 2
        این بزرگواران با این همه ویژگی خوب تشریف ببرند کشور خودشون رو آزاد و آباد کنند این بزرگواران که ادعای ایستادن در برابر دانش رو دارند چرا جلوی طالبان نمی ایستندو ادعای آباد کردن ایران رو دارند چرا کشور خودشون رو آباد نمی کنند ضرب المثل ما ایرانی ها میگه چ اغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
      • هم وطن IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        21 4
        ارواح عمه ات خیلی کارین ؟؟؟!! سه دوره کارگر افغانی عوض کردم برای باغ کل میوه های باغ و خوردن ۶ ماه طول دادن یه راه پله بسازن ، آخرش هم تمام میوه های باغ و غارت کردن رفتم ۴ تا کارگر از سیستان و ایرانی آوردم یک هفته ای کار و جمع کردن ، اینقدر تو سر خودمون زدیم که این افاغنه پررو شدن
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      در برخی شهرها تعداد این مهاجرین به حدی زیاد شده که ما به عنوان ایرانی واقعا احساس غریبی داریم! در محله‌‌های جنوب تهران این مهاجرین اغلب صاحبخانه شدند و ما در همین کوچه‌ها همسایگان بی‌شماری از افغانستانی‌ها داریم طوری که انگار ما مهاجریم و غریب! به هرحال این وضعیت مهاجرپذیری باید سامان بگیرد.
    • محمدمهدی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      ممنون از خبرگزاری مهر که درباره این موضوع مطلب کار کرد. چه حرف خوبی زدن: باید هر ملتی رو با اسمی که دوست دارند خطاب کنیم نه چیزی که خودمان می‌خوایم. برادران افغانستانی هم‌نژاد ما هستند. تمسخر آنها، تمسخر خودمان است.
      • اکبر IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        بیایددرمنطقه شهرستان فلاورجان درروستاهای شهرستان فلاورجان استان اصفهان انگاردرکابل راه می روی وماایرانهارابه چشم مهاجرنگاه می کنند
      • aa IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        خواهش شما از طرف یه ملت نظر نده اونا با شما شاید هم کیش باشند اونا باید100 سال بگذره تا بتونن آداب حداقل رفتار با همسایه و....را یاد بگیرن یا شایدم خودت افغانی هستی..
      • خسرو IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        9 2
        خیلی به نژادت افتخارنکن... شاید باتو هم نژاد باشن ولی با ما نه... اهل کجایی تا بگم نژادت چیه؟؟؟
      • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        19 1
        کسی قصد تمسخرنداره، شما میدونید ده میلیون مهاجر حالا ازهرملیتی که باشه دریه کشوربحرانی مانندایران چه فشاری به منابع تولید و اشتغال میزنه، میگی در جنگ با عراق ازما دفاع کردند اما نگفتی که از همین قوم چه تعداد با عراق همراهی میکردند؟
      • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
        8 0
        فکرکنم افغانی هستی
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      سوال : چرا به مردم کشور آذربایجان اجازه ورود به کشور را نمیدهند؟ باید پاسپورت داشته باشند و این در صورتی است که افغانستانی ها آزادند چند هزار نفر هر روز بدون پاسپورت وارد کشور بشوند.مگر مردم آذربایجان مسلمان نیستند؟
      • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        کي گفته بدون پاسپورت میان؟اول در مورد حرفت تحقیق کن دوما آذربايجان الان دشمن ایران شده چطوره برای اسراییل هم پاسپورت بدیم
    • ازین IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      در آینده نه چندان دور یا داماد شما افغان است یا عروس شما افغانها افزایش جمعیت ایران کنترات برداشتن در یک شب در یک بیمارستان از ۲۴ زایمان ۱۹ افغانی هستن الحدیث مفصل بخوان از مجمل
      • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        همش چرته منبعش چیه بگو تا تحقیق کنیم یکم سواد رسانه ایی داشته باشیم بد نیست
      • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        آمار چرت نده همچنین چیزی امکان ندارن.اون اسکول دیگه می‌گفت 80درصد مدارس ایران بخاطر ایران دوشیفته شده .از28 استان ایران تو 8تا استان افغانی هست چطور 80درصد میگه
    • آرمان IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      امروز مشکل ما ایرانی ها این نیست که اتباع بیگانه رو چی صدا بزنیم مشکل ما تعداد بالای این اتباع هست که با هر عقل سلیمی بهش فکر میکنیم ،مشکل بزرگسیت.این دوستان اگه ناراحت هستن از نوع برخورد ایرانی ها میتونن با رفتنشون از کشورمون هم خودشون راحت بشن هم ما... اخراجشون خواست اکثر ایرانی هاست.تمام
      • قانون IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        11 1
        درود آقای آرمان بهترین حرف ونظر را شما گفتید وقطعا این نظر اکثر ایرانیان است .
    • ناشناس US ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      برای یک عدای نادان بگم همه کشورها دنیا مهاجر پذیر هستن ولی تو ایران متاسفانه حرف ستيزي زده میشه اگر بدونی کشورهای مهاجر پذیر هستن پیشرفت کردن مثل آمریکا بزرگترین کشور مهاجر پذیر دنیا هستن حالا تو ایران هم بدونی اگر مهاجر نباش کشور ایران خراب میشه چون همین مهاجرین هست در بازسازی کشور سهم دار
      • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما از ایران برو غصه ابادی ایران رو نخور برو کشور خودت رو اباد کن اگر ابدی ایران نتیجه کار افغانها هست اونه همه افغانی تو افغانستان چرا اونجا خرابه هست
      • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        جایی از خارج نیروی کار و مهاجر میارن که زیر ساخت هاش اماده باشه و کار زیاد باشه جوان ایرانی خودش کار پیدا نمیکنه مسکن پیدا نمیکنه اون موقع ما بزرگترین کشور مهاجر پذیر هستیم. تو کشورهای خارجی اگه سرمایه برای سرمایه گذاری نداشته باشی بهت اقامت نمیدن
      • NP AE ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        به جای کلمه نادان بهتره بگید عده ای فریب خورده از معاندین خارج نشین غرب که در تلاش بهم ریختن افکار دو ملت هستند نقشه های قدیمشون قراردادن ملت ایران در مقابل ملت ایران شکست خورد حالا رسیدن به دو ملت از دو کشور بهتره معاندین فارس زبان غرب رو زیر سوال جواب ببرید که هدفشان از این دو به هم ریختن هاچیست
      • ایرانی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        داداش ماهم میدونیم مهاجر پذیر بودن خوبه شما اگه میتونی بدون هیج مدرکی برو آمریکا ،،،مهاجراداب ورسوم و مقررات خاص خودش را داره ایران پر شده از مهاجرین افغان ولی کمتراز۵درصدشون قانونی وارد شدن آیا آمریکا هم اینجوریه؟؟؟؟؟
      • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
        5 1
        ما دوست داریم کشور خودمون رو خودمون بسازیم بعد کشور های دیگه رو حساب کتاب مهاجر میپذیرند اینا اگه بیل زن بودند باغچه خودشون رو بیل میزدند.
    • دیاکو AE ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      این افغانیها از ایران بیرون کنید تا مردم دست به کار نشدن مردم تا کی صبر کنن
    • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      هر اسمی دارند به خودشان مربوطه فقط از ایران گورشان را گم کنند و بروند و هیچ اثری ازشان نماند،و اگر دولت ما دولت باشد مرزها را هم دیوار کشی کند تا حتی پشه هم از طرف افغان نتواند به ایران بیاید
    • رضا IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      بیا پایین بابا سرمون درد گرفت. به احتمال خیلی خیلی زیاد خودت هم افغانی هستی که اینهمه وسواس داری به مردم افغانستان چی میگن. خودتحقیری هم حدی داره اگر واقعا ایرانی هستی
    • بهزاد IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      سلام در اصفهان خیلی زیاد شدن
    • افغان ی م IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      23 84
      ولا من بچگیم گاهی آفتاب در آمده و گاهی هم هوا تاریک بود از روستا فیاد میرفتم شهر ک ضایعات پلاستیک جم می کردم و یکم بو زورگ شدم شب ها نهضت می خواندم و روز ها اینه بیل مکانیکی کارمی کنم
      • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        12 1
        این همه فعالیت رو توی کشور خودت ادامه بده و در سازندگی کشور خودت سهیم باش ما ایرانی ها هم قول می دیم خودمون کشورمون رو آباد کنیم فقط خیلی زوووود تشریف ببرید
    • افغان ی م IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      ببینم شما ایرانی؟ اینقدر زحمت کشیدید اگر کشیدید ایرانی من افغان افغانی افغانستانی هستم
    • احمد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      57 17
      خداوند بهت فهم شعور بده
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      چرا کشوربی دروپیکر شده این همه افغان برای چه باید ایران باشندچه کسی پاسخگوبایدباشد وقتی درایران ریشه میکنند اگرواقعادلسوز افغان هستید پس طالبان راکناربزنید اسم افغانستان راحذف کنید کشورکشایی کنید نام ایران رابرخاک افغانیتان بگذاریدطالبان آب رابه سوی ایران بسنتد این سکوت دولت برای چیست
    • حسینی GB ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      مامردم افغانستان خودرا مدیون رهبرجمهوری اسلامی ودولت ومردم ایران میدانیم امابکارگیری جملات نامناسب نسبت به مهاجرین آب ریختن در آسیاب دشمن است این افراد مغرض بایدبدانند که کشور ایران دارای یک حکومت مقتدردرمنطقه ودنیا شناخته میشودلطفادرامورات دولت مداخله نکنید ونظرخودرابه اندازه حق خودبیان کنید.ممنون
      • خون ستیز IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        خیلی پرو شدین ادب میشید به وقتش
      • NP AE ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما به دل نگیرید همه ملت چنین افکاری ندارند این هم به احتمال زیاد هدف دشمن معاندین فارس زبان خارج نشین غرب است که هدف درگیر کردن ملت ایران با ملت حاکمیت ایران را داشتند موفق نشدند تیرشون به هدف نخورد حالا هدف رو تغییر دادن به احتمال زیاد سعی دارند ملت رو با ملت های دیگر در داخل به جان هم . شک نکنید
      • NP AE ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        22 88
        بهتره از اون غرب آمریکا که حامی معاندین فارس زبان غرب نشینه بپرسی که چرا به دنبال اختلاف افکنی بین دو ملت در ایران هستند چون این حرف ستیزی دلیل داره پشت پرده که برید به دنبال جوابش بله مداخله معاندین فارس زبان ، فضای مجازی بیگانه در ایران توسط حمایت خود غرب در افکار ملت ها طراحی اجرا میشه .
      • @ IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        شما تشریف ببرید کشور خودتون اونجا اظهار نظر بکنید افعانی
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      هزار ساله کشور های عربی ما را فارس صدا می زنند اگه ما واحد پولمون از ریال به فارس تغییر بدیم نمی تونیم که از عربها ناراحت بشیم که چرا مارا با واحد پولمون صدا می زنن . ما هم همین طور به ما چه واحد پولتون رو گذاشتین افغانی .
    • دهقان IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      درست هست بعضی نشریات سو استفاده میکنند ولی اگر از روی صداقت و وجدان سری به کف جامعه مخصوصا پایتخت ایران در خصوص جرم و جنایت و زورگیری اخاذی توزیع مواد مخدر و موارد بعنف تحقیق کوچکی نمایید متوجه خواهید شد یک طرفش مربوط به شراکت اتباع هست مردم هم دیگه خسته شدند از حضور بی حد اتباع
    • سعید RO ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      ازشون حمایت بکنیدروزی میبینم که همه شماروازایران کردن بیرون دلسوزی که اینده بچه هامون نابودمیکنه
      • NP AE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        30 77
        اگر قرار بود بیرون بکنند الان باید ملت کشورهای عربی رو که این همه سال مهاجر از سراسر دنیا در این کشورها دارند بیرون می‌کردند پذیرفتن هر مهاجر پناهنده ای یا جذب سرمایه گذاری اصول قوانین برنامه ریزی خودشو داره که باید در هر کشوری و البته در ایران درست اجرا انجام بشه .
      • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        16 24
        دقیقا
    • ماریا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      چه تعصبی ! کاش نسبت به ایران و ایرانی هم چنین تعصبی رو داشتین ، برای همه مامان جون هستین برای ما زن بابا .
    • بهزاد IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      والا من رفتم پارک در خونه جایی برای نشستن نبود تمام صندلی ها را افغانی ها اشغال کردند یا امکانات را بیشتر کنید یا افاغنه را اخراج کنید شمایی هم که میخای از افغاقته دفاع کنی بیا برو پایین شهر بشین
    • علی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      آقا تورو خدا این افاغنه را از ایران بیرون کنید دیگه خیلی دارن زیاد میشن والا برای کشور و نسل‌های آینده دردسر درست می‌کنند خواهشا خواهشا این مسئله را جدی بگیرین
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      بابا باشه شما درست میگی افغان واژه درست ولی مهمان یک روز دو روز.. بالاخره باید برود خانه خودش
    • شهروند ایرانی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      حدود ۱۰ میلیون نفر افغانی دارند از بیت المال مردم ایران مجانی بهره برداری میکنند فرزندان انها در مدارس با هزینه مردم ایران مجانی تحصیل میکنند زایمان انها در بیمارستان مجانی و از بیت المال مردم ایران است باعث گرانی اجاره های مسکن اینها هستند خانه های قدیمی را بصورت گروهی با اجاره بالا میگیرند
      • بی نام ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        کجاتحصیل رایگانه امسال ازهربچه ای ۸۰۰تومن گرفتن ک فقد اسمشو بنویسن کجازایمان رایگانه؟هربچه ای بدنیا بیاد باید ۱۰میلیون بیمارستلن بدیم چون ازادمحاسبه میشه من تو زندگیم افغانستان روندیدم ولی ازوقتی ایرانم و بزرگ شدم اینجا همه ایرانیهایی ک دیدم مهربون و خوش اخلاق بودن
      • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        31 86
        خیلی عقبی دوست عزیز همچی مجانی آره اونم تو ایران حالت خوب نیست یکم تحقیق کن بعد حرف الکی بزن همجوره دولت داری میچاپی بعد میگی واسه افغان ها مجانیه برو خدا کمکت کنه
    • نیازی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      سلام عرض ادب خدمت تمام ملت ایران من‌ خودم یک افغانم ولی در شانم‌ ایرانی افغانی نیست! همه مون برادریم در زمان نادرشاه خان ایران! با ظاهرشاه خان افغان باهم برادر بودن حتی در وقت قتل نادرشاه ۴۰۰۰ افغان حمایت از نادرشاه میکرد! نادرشاه خیلی بامردم افغان همنشین هم سنگر بود! ببخشین بی ادبی کردم!!!!! نیازی!
      • GB ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        اگر نمیتوانید از ایران بروید کشورتان را از طالبان بگیرید و به ایران ملحق کنید تا در کنار هم با آرامش بیشتری زندگی کنیم ، چون معلوم نیست که شماها تا کی در ایران خواهید ماند الان حدود چهل پنجاه سال هست که وارد ایران شده اید که این مقدار هر روز بیشتر میشود پس بهترین راه الحاق افغانستان به ایران است.
      • BR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        14 2
        برادری سر جاش لطفا برید کشورتون ودوباره ازپنجره وارد نشید مهمانی تامدتی
    • حامد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      اون ضرب والمثل هست که میگه کبک سرشو کرده تو برف و از هیچی خبر نداره جریان این مسئولین ماست بیا قم ببین امار بیش از ۱۰ میلیون تو ایران هست یانه ...ما نژاد پرست نیستیم ولی زندگی کردن بدون دردسر حق ملت یه جامعه است
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      این هم دروغه که سر هرساختمان در حال ساخت که پا میذاری از نگهبان گرفته تا بنا. نقاش. برقکار. وهمه افغانی. کارگاه‌های خیاطی تو هفت تیر اکثرأ افغانی. حاشیه شهرها پرشده افغانی خونه ای که رهنش 200 میلیون هست با400 میلیون اجاره میکنن و دو الی سه خانواده باهم زندگی میکنن. افغانها مارقشرکارگروبیچاره کرده
      • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        2 6
        دروغه یه سر به ساختمان‌های نیمه کاره بزن
    • ارزو IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      چقدر دفاع می کنی از افغانی ها والا تو خیابون راه میری فقط افغانی میبینی وطن فروش هستید که سنگ افغانها رو به سینه میزنید مگه دروغه تو مترو هستن تو نونوایی ها بابا یکذره به فکر مردم باشید چه نفعی از افغانی بهت میرسه که دفاع میکنید مردم دارن جمعیت زیاد افغان می بینن بعد میگید مهاجر ستیزی
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      چرااین عوضیهارااخراج نمیکندایران بی دروپیکرشده که مثل موروملخ همه جاهستند
    • اکبر IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      حالا چرا سنگ افغانیهارو به سينه میزنید.اینها بدترین کشور همسایه ای هستند که میتونن وجودداشته باشند.خبر گزاری مهر ،یک نگاه در مورد این نمک نشناسها در مورد اب هیرمند بنداز بعد دفاع کن.
    • NP AE ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      صادقانه بگم منم اول از حضور افغانستانی ها ناراحت بودم اما بعد سفر به کشور همسایه جنوبی ایران متوجه شدم خیلی از افغانستانی ها و سایر مهاجرین از کشورهای مختلف دنیا هم در این کشورها هستند تلاش کار می کنند حتی کارهای به شدت سخت دشوار در گرمای شدید در این کشور ها حرف هایی شنیدم که کاملا نظرم عوض شد .
      • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        منم صادقانه بگم؛خیلی ازاتباع طرفداری میکنی؛حتما افغانی مقیم قبرسی😡
    • US ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      بیکاری بیداد می کنه همه کارها دست افغانی ها افتاده تمام کارگرهای ایرانی گرسنه هستند
      • مسعود جعفری IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        2 6
        بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
    • حسینی US ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      20 42
      اگه اینطوریه ما هم ایرانستانی هستیم
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      مهم نیست که چی اسمشون بذارید مهم اینکه که از ایران برن
      • شهامت IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        2 2
        سلام‌مهم‌این‌است‌که‌‌علم‌هدا‌خودش‌هم‌یک‌افغانی‌هست‌فعلا‌مملکت‌دست‌همینها‌هست‌نون‌اب‌این‌مملکت ‌می‌خورند‌اب‌روی‌شهرهای‌مملکت‌می‌بندند‌وای‌وای‌وای‌از دست‌مجلس‌ومملکت‌دارهای‌ما‌
    • الیاس IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      ما کارگربیکار داریم چرا افغانی هارو میارید تا جای کارگر ایرانی رو بگیره؟قبلا توی کافه رستورانهادانشجوها کارمیکردند الان افغانی ها!کل مشاغل رو درو کردن چون پول کمتری میگیرن واون پول خرج زندگی شهروند ایرانی رو نمیده،۱میلیون افغانی در ایران تحصیل میکنن درحالی که۳میلیون شهروند ایرانی توانایی تحصیل ندارن
    • علی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      از هر ۱۰ نفر توی صف نانوایی ۶نفرشون افغانستانی هستند.میگید نه برید توی صف وایسید.
      • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        9 2
        و وقتی نون میگیرن بالای 30 40تا
    • اسد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      چرا در مشهد اکثر مغازه های دور حرم باید دست اونها باشه.چرا وقتی میرم قصابی میبینم سه تا سه تا رون میخرن چرا صف نانوایی میبینی سی تا نون میخرن .مگه همه اینها یارانه ای نیست
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      لطفا به فکر آینده ها باشید ما که هیچی.... اینها رو بیرون کنید
    • US ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      95 13
      خواهش دارم از دولت مردان جلوی آمدن افغانها به این کشور بگیرید نگذارید نگذارد هر کسی سرش بنداز وارد این کشور بشه عاقبت بد دارد برای کشور
    • شهربانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      من ب عنوان یک افغانستانی، شکرگذارم هم درشرایط بد وهم خوب..واز شرایط بدی ک درایران دارم ،درس عبرت گرفتم و الان روی اهدافم سرمایه گذاری میکنم..دهن مردم ک نمیشه بست!برای خودت زندگی کن ای دوست افغان❤هزاربار شکرررت خدا ک با تلاش خودم و خاستِ تو،همه چی دارم
    • شهروند US ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      89 14
      بیا جنوب ببین پره افغانیه
    • سورن IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      بخدا افغانی هم برای اینها زیاده تو کرج ریختن زن وبچه مردم را خفت کردن بیرون کنید این وحشی ها عقب افتاده را
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      75 16
      شما بگو بریتانیایی یرای اینکه دلت اروم بگیره ولی بحث مردم چیز دیگه ای هست بیایید به عنوان یه خبرگزاری واقعی ایرانی یارانه ای که دولت برای چند میلیون بریتانیایی افغان در سال استفاده میکنه حساب کنید از نان و برق و اب و گاز و اموزش و بهداشت و مسکن بعد ببین با این پول چند تا جوان ایرانی رو میشه سرو ساما
    • RO ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      81 10
      دلتون به حال ملت خودمون بسوزه بیکاری بیداد میکنه بعد شما دنبال مهمون بازید توروخدا رحمتون به ملتمون بیاد مهمونوازی دیگه بسته بفرستید بزن
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      85 11
      افغانی باید بره به سرزمینش بیا ببین مشهدغوغا کرده همه دروغ میگن نویسنده راست میگه ولی ترحم بر پلنگ تیز دندان جفاست بر حق گوسفندان
    • حسین IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      79 8
      نه بحث نژاد پرستی نه مهاجرستیزی چیزی که واقعیته این است که جمعیت این عزیزان خیلی خیلی زیاد شده و مشکلات بیشماری بوجود آورده از مشکل مسکن ، مدارس ، فضاهای تفریحی ، شلوغی شهر ، بهداشت ، مشکلات و بزه های اجتماعی ، مشاغل و هزاران مشکل ریز و درشت که نمیتوان کتمان کرد
    • دوست IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      69 8
      سلام من احترام زیادی برای همه اقوام قایلم اما خواهش میکنم قوانینی را وضع کنید که این اتباع خارجی دست به جنایت دزدی وبی احترامی به مردم ایران نکنند .وازدیاد آنها کنترل را از دست خارج می‌کنه. چندین بار همینها از ما دزدی کردن وتهدید میکنن اگر شکایت کنید میایم گروهی و شما را نابود میکنیم.
    • فرهاد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      79 13
      حالا افغان ، افغانی ، افغانستانی ، افاغنه یا هرچی تعدادشون از ایرانی ها بیشتر شده مشکل ما اسمشون نیست مشکل خودشون هستن
    • جواد ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      70 8
      هر مطلبی که تو این گزارش اومده همه صحت داره ودرستن.اومدن تو کشورمون هر کاری آزادانه انجام میدن کسیم اصلا جلودارشون نیست.مسئولینم که خوابشون گرفته.تازه ناراضیم هستن.دیگه بدتر از این مگه میشه
      • مرتضی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        6 3
        هم وطن عزیز ما خودمان باید اقدام کنیم همین که بهشون کار ندیم (ساختمانی) ویا هر کاری وقتی فروشگاهی که افغانی توش هست خرید نکنی واگر دیگه حتی نگاهشون نکنیم وقتی نانوا تا ایرانی هستش نان ۱۰تا ۱۰تا نان نده بهشون اولویت ایرانی باشه وهمه پشت هم باشیم نگذاریم ریشه کنند چون دیگه کارسخت تر میشه.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      70 8
      ماکاری نداریم چی درسته چی غلط هرچی فقط باید از ایران بیرون بروند... تمام
    • NP AE ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      54 6
      ببینید خبرگزاری مهر باشه قابل قبول در ایران مهاجرین یا پناهندگان وارد شدند اما این پذیرفتن مهاجر و پناهنده به ایران یک تفاوت هایی با کشورهای دیگر منطقه ای داشته به چه صورت به دلیل وسعت زیاد مرز ایران ورود غیر قانونی از مرزها و مکان های صعب العبور که باید برنامه ریزی پیشگیری میشد که درست انجام نشد
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      45 8
      اگر من نصف بدنم نداشتم ، در عوض تو ایران افغانی نبود ، هیچ خیالم نبود
    • NP AE ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      51 3
      و اما در مورد تفاوت مهاجر یا پناهندگی ایران با کشورهای منطقه توضیح بدم . در کشور منطقه هیچ پناهندگی غیرقانونی بدون مدارک هویتی و شناسایی پذیرفته و حتی وارد نخواهد شد . و به محض ورود غیرقانونی شخص شناسایی دستگیر و سریعا دیپورت و به کشور خود برگردانده خواهد شد و قوانین بسیار سختی جهت پیشگیری دارند
    • رضا ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      55 6
      شما درست میگین این همه گزارشا و حرف و حدیثا کذب و دروغن.کسی که این گزارش و نوشته حتما تو ایران زندگی نمیکنه که ببینه این افاغنه چه بد بختی برا ایران اوردن.بازار قشر گارگرو نابود کردن.مگه چه خیری دارن.هر چی که باشن باید 15 میلیون نفری که صحت داره تو ایرانن.اخراج بشن.برن تو کشور خودشون.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      52 2
      آلمانی ها به خود آلمانی نمیگویند. اما ما آنها را آلمانی خطاب میکنیم آیا به آنها توهین میکنیم؟ وقتی چینی ها بما میگویند بوسرن احساس توهین میکنیم؟ این زبان ماست. وقتی تعدادمهاجرین کشوری بالا رفت این تقاضا ها هم افزایش پیدا میکند. پذیرش مهاجر باید سیاست مشخصی داشته باشد.
    • NP AE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      8 29
      و اما اگر از من بپرسید آمار پناهندگی و مهاجر سرمایه گذار در کشور منطقه چقدر و چطور است . میگم اکثریت مهاجرین هستن از کشورهای مختلف آفریقا . پاکستان . افغانستان . هند . چین ، سوریه، فلسطین . یمن . و واقعا عامل پیشرفت کشور عربی و ستونی برای رشد کشور عربی هستند . خوبه که خودتون در سفر مشاهده کنید
    • محمدرضا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      9 39
      افغان در واقع همان هفت خان است که رستم سیستانی از آن عبور کرده.وخاطرات.رستم راازعبور از این سرزمین را.ابولقاسم فردوسی در شاهنامه به عنوان هفت خان رستم ذکر نموده است.درواع افغانستان همان هفت خانستان می باشد و به دلیل گویش آن سرزمین هفت را افت تلفظ می کنند و که هفت خانستان تبدیل به افغانستان شده است.
    • NP AE ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      26 8
      و برای پناهنده ها مهاجرین این کشورها هر کاری که فکر نکنید حتی کار سخت دشوار در گرما ۴۳ درجه به بالا هست تا گروهی زندگی کردن برای کاهش هزینه ها . اما حاکمیت این کشور اولویت اول رو به ملت خودش ملت مواطنی داده بعد به مهاجر پناهنده مقیم برنامه ریزی کرده .
    • مهدی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      67 11
      ایشون احتمالا خودش افغانی هست.آنچه که روشن است،آمار بالای افغانها در کشور است و اونها باید به کشورشون برگردند،فساد و خلاف هم زیاد شده.
    • ایران IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      78 16
      مغول را با آریایی یکی نکنید
      • مرتضی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        1 0
        دقیقا
    • حسن IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      79 16
      باید خیلی زود همه بیرو ن بروند از ایران افاغنه باعث ببختی ایران هستند باید خيلي زود زود از کشور بیرون شوند
    • دوستدار ایران IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      90 12
      اقای محترم بجای طرفداری از افقانستانیهای بزگوار بقول شما .بگو چرا اینها به کشور خودشون نمیروند چرا هزاران فرصت شعلی را از ایرانیها گرفتند.اگر فکر میکنند اینجا به انها توهین میشود بروند کشور خودشان.ایران به اندازه کافی گرفتاری دارد.
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      80 18
      آقای رسانه؛؛ما۵۰ساله بامهاجران مسالمت آمیززندگی کرده ایم؛؛اماامروزملت مادرمحاصره ی تحریم ها وفقروبیکاری وترور۰۰۰بسرمیبرند؛؛واتباعی که ۲سال است موج موج به اینجاپناه آورده اند؛مشکلات بزرگی رافراهم آورده اندکه شمارسانه ازآن غافلی؛بایدبه میان مردم بیایی تادرک کنی؛
    • NP AE ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      36 25
      ایران بیشترین مهاجر و پناهنده رو در اتفاقات کشتار ملت بیگناه افغانستان و تجاوز حضور غرب در داخل افغانستان داشته اما امیدواریم افغانستان به ثبات بهتری برسه این ملت بتونن در آینده سازنده کشور خود و آباد کردن کشور خود برای زندگی بهتری در امنیت کامل در کشور خود باشند .
    • ناشناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      62 8
      هیچم دروغ نیست افغانی ها بالاخره ایران از دست ما می گیرند از نون وآب ومدرسه دولتی استفاده می کنند خودشونم به موش مردگی میزنند چیزی هم به مدرسه نمی دند فقط از ما می کنن به اونا میدن درعوض اونا شپش میدن مدارس دیگه جا ندارند از بس افغانی هست
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      56 4
      شمارسلنه هاخودحاشیه سازید؛؛مردم ایران بسیارمهربان ومیهمان نوازند؛؛چه مرضی وجودداردکه بخواهندافغان ستیزی کنند؟؟والله بالله تالله جوایران بسیارملتهب وبحرانی شدهبایدبازنگری شود؛بایدغربالگری شوند؛شهرهای توریستی وفرهنگی مابایدعاری ازاتباع بی هویت بشود؛مردم ایران بسیارصبوری کرده اندتابحال واردعمل نشده اند
    • سرباز وطن IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      60 3
      اقایی که از نامبردن از افاقنه ناراحتی .هر چه انها راصدا میکنند یا تعداد انها چقدر است .چرا امدن اینجا چرا میلیونها شعل را از ما گرفتند.اقای مسیول از خواب بیدار شوید دیگر بس است این افقانها را از ایران بیرون کنید یک زمانی انجا جنگ بود دیگر خبری نیست حالا طالبان فکر ان است چگونه مزاحم ایران شود .
    • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      79 3
      وقتی اهرم فشار طالبان علیه شما شدند یا وقتی جمعیت اهل تسنن بیشتر از اهل تشیع شد و حکومت سنی وهابی خواستند به جای حکومت شیعی بهتون میگم که این نقشه عربستانی طالبانی با دید بلند مدت برای تسخیر ایران هست مثل کاری که اسرائیل با فلسطین کرد.
    • سودابه IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      21 52
      وقتی هیچی نمیدونید در مورد مردم افغانستان لطفن خفه
    • مهدیار IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      64 7
      بخدا اینده ایران و ایرانی بخاطر وجود افغانها در خطر بزرگیه. من رفسنجان زندگی‌ میکنم. باور کنید الان پسته چینی شروع شده و هیچکدام از اربابهای باغدار کارگر ایرانی نمیگیرن و ظلمیه به کارگرای ایرانی.. بخدا نون نمیرسه. اینجا تو استان کرمان نصف خونه هارو افغانها خریدن و سرمایه دار شدن
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      63 6
      امروز؛طبقه ی محروم ومستضعف ایران خواهان وخواستاراخراج اتباع ازخاکشان هستند؛نه طبقه ی مرفه؛؛مسئولین ایران باید نسبت به افکاراین طبقه سریع واردوبه خواسته هایشان جامه ی عمل بپوشاند؛؛کازگران وخانواده هائشان دربحرانی ترین وضعیت معیشتی بسرمیبرند!!؟؟چرااسم این درخواست به حق مردم راافغان یا۰۰۰ستیزی می نامید
    • علی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      68 20
      شما بیا مشهد چشمها تو وا کن ببین که مشهد تبدیل به افغانستان شده حف نزن تمامی نانوایی‌ها مدارس اتوبوس‌ها مترو پر شده از افغانی حمایت نکن بیا ببین
    • NP AE ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      32 26
      صبور باشید و برنامه ریزی خوبیبرای مواطنی و پناهنده ها مهاجرین بشه . و اجازه ندید از نظرات شما در رسانه داخلی معاندین فارس زبان غرب نشین سوء استفاده کنند. از کجا معلوم خواستند ملت در مقابل ملت ایران قرار دهند موفق نشدن اما حالا قصد مقابل قرار دادن ملت با پناهنده های افغانستان را طراحی کرده باشند .
    • ح IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      82 14
      بیش از ده میلیون افقانی توایرانه اغلب مردم هم ناراضی هستن
    • امیر.بلوج IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      14 24
      درود برملت.قهرمانه افغانستان دو ابرقدرت به خاک مالیدن ولی.برادران خاک ایران الخصوص بلوجستان ترک کن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      22 4
      متاسفم
    • مهدیه IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      65 10
      چند وقت دیگه باید دولا شیم افغانیا سوارشدن شن.جمع کنید بابا حالا ببینید ترک و لر و عرب و کرد و فارس متحد میشیم خودمون میندازینشون بیرون
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      44 5
      سلام این تقصیر مسولین ماست بااوردن بی حساب کتاب مخصوصا به پایتخت کشور که قط قرمز هر کشوراست هردو کشورا خراب می کنند وتعادل اجتماعی وجغرافییای کشور رابه زدن نسل از کار وتلاش ترد شده ونسل تبل گشته کار۵۰۰ شهر در کنار پایتخت به وجود امده وروستها وشرستنها کشور خالی ازجمیعت شده ایت وتراز کشور به همخورده ا
    • ناشناس IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      60 5
      اقا ما به این حرفها کاری نداریم خسته شدیم از این افغان ها برن بابا برن از ایران ما واقعا امنیت نداریم
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 4
      به فکر راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از آسیب های حضور افغانها در ایران رخ میدهد هم باشید
    • فرناز IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      55 5
      مگه مهمه که بهشون بگیم افغانی یا افغانستانی یا هر چیز دیگه ؟ مهم اینه که باید به زودی از ایران بروند بیرون .
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      63 6
      دوستان افغانی ناراحت میشوید لطفا تشریفتان را ببرید مهمانی تمام شده لطفااون درب صاحاب مرده لق وپق را هم پشت سرتان ببندید
    • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      55 2
      افغانی بگیم بهتره .ایناکشورشون روزن وبچه هاشون وگذاشتن فرارکردن بعش دولت انتظارداره اینابه ملت ماخدمت کنن تازگی هاهم گروهی میرن ویلاهادزدی حتمابایدخون وخونریزی بشه بعدتصمیم بگیرید
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      12 67
      افراد که معمولا اینجا نظر می‌دهند، افراد عادی و معمولا کم سواد و یا فقیر هستند که فکر می‌کنند افغانستانی ها نان و نوایشان را بریدند و هیچ اطلاعاتی در باره اینکه همین افغانستانی ها چقدر برای اقتصاد در حال تحریم ایران مفید هستند ندارد.
      • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        51 6
        بیشعور .خطرات امنیتی وفرهنگی که این افغانیها ایجاد کرده اند ربطی به فقیر ویاثروتمند بودن کسانی که دراینجا نظر میدن نداره
    • فرهاد ایرائی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      57 2
      افغان افغانی افغانستانی هر چی اسمشونو باید خیلی سریع از ایران اخراج بشن دلیل نا امن کردن ایران از لحاظ اجتماعی اقتصادی تا کار بجای باریک نکشیده و مردم خود دخالت نکردن مسعولان این امر اکثریت ملت رو اجرا کنن
    • مریم IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      49 2
      رسانه ها حرف مردم را می زنند افغان ستیزی یعنی چه شما یه سر بیا تو کوچه وخیابان ومدارس وپارک هاسیل جمعیت مهاجرین افغان که ۲سال اخیر تعداد آن ها چند برابر شده رو در همه جای شهر های کشورمون میبینی
    • Shahin IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 3
      چیزی که ما داریم با چشم خودمون میبینیم رو چرا میخواهید جور دیگه جلوه بدید والا تعدادشان روز به روز داره بیشتر میشه بترسیم از روزی که با حمایت آمریکا و طالبان شورش کنند و الفاتحه.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      22 3
      روزنامه ها که دروغ نمینوسن حاجی از روی دروغ وبی اساس که حرف نمی زنند
    • RO ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      13 52
      کشورم افغانستان ملیتم افغان پولم افغانی،، چیزیکه بیشتر افغان ها ب آن افتخار می‌کنند برای ما مهم نیست که ايرانی ها چی صدا می‌کنند با یک گل بهار نمیشه تمام دنیا ما رو بنام افغان می‌شناسن،،
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      20 37
      واقعاحرفعای ونظریات بعضی ازدوستان ایرانی راخوندم چقدرتعصب عجب درک وفهمی دارن اینها
    • زهره IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      54 5
      مشکل ما لقب و یا هر کوفتی نیست مشکل مردمان ما ورود این مهاجرین پر رو به ایران است
    • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      45 9
      همین‌الان‌پسر‌من‌را‌باچاغو‌زدند‌دربیمارستا‌بستری‌‌افغان‌ها‌ی‌که‌وارد‌ایران‌شدند‌اگسرشا‌اموزش‌دیده‌وجنگ‌جوهستند‌‌وبدون‌هیچ‌مدر‌کهویتی‌در‌ایران‌‌‌‌اقامت‌دارند‌هر‌کاری‌که‌دوست‌داند‌مکنند‌‌لطفا‌رسیدگی‌کنید
    • علی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      39 5
      همین‌الان‌پسر‌من‌را‌باچاغو‌زدند‌دربیمارستا‌بستری‌‌افغان‌ها‌ی‌که‌وارد‌ایران‌شدند‌اگسرشا‌اموزش‌دیده‌وجنگ‌جوهستند‌‌وبدون‌هیچ‌مدر‌کهویتی‌در‌ایران‌‌‌‌اقامت‌دارند‌هر‌کاری‌که‌دوست‌داند‌مکنند‌‌لطفا‌رسیدگی‌کنید
      • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        22 54
        هرچقد بخای افغانستانی ها رو بد جلوه بدی خودت بد دیده میشی 🤣🤣🤣
      • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        38 6
        کدوم یکی از این افاغنه همسایه مسولین هر شهر ی هستند هر ایرانی بدست افاغنه کشته شده از مردم بیچاره عادی هستند پس برن کشور خودشون آباد کنند
    • عباس IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      52 3
      کاتب فکر کنم خودتم افغانی هستی درها مملکت به رو ایرانیا بستن نمیذارن اب خوش از گلو ملت بره پایین اونوقت سنگ افغانی به سینه زدی با این متن چرندت خیلی اینها مردن برن کشوور خودشون اباد کنن و طالبان بیرون کنن در خونت نویسنده خودت بلز میکنی هر کسی بیاد تو که انقد با اب و تاب از حق افغانی دفاع کردی؟
    • اصغر IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      33 2
      آقا اصلأ همه ی اتباع افغانی رو بیارین ایران ، این کار چه کمکی به آزادی ، استقلال ، آبادانی ، پیشرفت ، .... کشورشون می‌کنه ، بهتره به جای دادن ماهی به اونا ، ماهیگیری رو یاد بدهید
    • عاشق ایران ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      56 5
      شما بجای فکری برای بیرون کردن اینا دارید فکر واژه درست و غلط میگردید ، افغانی یا افاغنه یا هر نامی که براشون گذاشتید باید از ایران برن
    • حسن IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      13 85
      اون آقای که میگه خرج تحصیل اتباع از جیب مردم ایرانه مس اینکه خوابی بیدار شو حالت خوبه چی زدی داداش من خودم برای یه بچم دو ملیون پرداختم یک ملیون فقط به خزانه دولت پول ریختم جناب نه تنها من بلکه همه اتباع گفته شده بود که این مبلق به این شماره حساب از بانک واریز کنید و فیش واریزی تحویل مدرسه دهیدچی می
      • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        49 10
        باید غیر انتفاعی ثبت نام کنی مدرسه دولتی فقط برای ایرانی هاست
      • @ IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        46 11
        اوح ..چه زود بهتون برمیخوره اگه ناراحت میشید برید کشور خودتون بچه هاتون درس بخونن ایرانیها شما رو نمیخوان و فقط جا اشغال کردید
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      55 4
      خدا عاقبت این کشور و مردم این کشوررا با سهل انگاریها وبی مسولییت بودن بعضیها بخیر کند
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      28 4
      برادران و خواهران گرامی لطفا این ده ای ایرانی ها حق دهند مردم ایران بیسار مردم مظلوم وخوبی هستن شما یک افقانی وقطی مطلب را میخانی هیچ بیامی نته وخاموش باش همی ما مردم افقانستان مهمان را سر پناه بدیم وان برود از خانه ما دوزدی هم کند خداوراستی با او چه میکنیم اینا ابرو برای ما افقانیها نگذاشتهاند
    • سعید IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      54 10
      سلام برادران افغانی یک مدت میهمان ما بودند الان باتوجه به شرایط امنیت و اقتصاد باید به کشور خودشون برگردند این بی برنامگی و بی نظمی در ورود آنها کشور را درآینده با مشکل روبه رو میکند
    • مهدی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      67 14
      آهای مردک که میگی هیچ کدام سند ندارد بلند شو بیا حسن آباد فشافویه وببین که چخبره؟!احمق من با۲۱سال سابقه بیمه بیکارم،خانه اینجا برای اجاره پیدا نمیشود،توی کوچه ای که قبلا ۱یا۲خانوار بود ازجمع۲۰خانوار الان۱۷الی۱۸خانوار افغانی هستن،شهرک صنعتی مملو از افاغنه هست کار به من ایرانی نمیدن،بعد تو آنجا نشستی
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      13 57
      افغانستانی ها قسمتی از پیکره ملت آریای ایران هستند. .در داخل. این کشور سعی در جدای دو ملت دارند وقصد دارند زبان. فارسی را از این ملت بگیرند و آن را از ایران که وطن اصلی آنها است جدا. و از آنها ملتی دیگر ارائه. بدهند در داخل ایران. هم افرادی. اینگونه هستند. اما. اتحاد دو ملت باعث ترقی دوملت می شود
    • جلال 7 IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      58 9
      حداقل قم که شصت درصد افغانی هستند .جاگیرشوند .فرهنگشان هم باطالبانی است.هم ولایتی هستند .یک جا جمع بشن.ویرس پخش نمیشه.بیچاره شدیم.
    • FR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      47 5
      اگه ی روزی نیومد که تصمیم گیرنده این مملکت شدن
    • عبدالرضا ابراهیمی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      55 4
      مگر خود مردم کور هستن که هجوم افغانیستانیها را در کوچه و خیابان نبینن خوب به مردم ایران توضیح دهید چه خبر شده با ودروغ و حمایت کور کورانه ففط مردم را نگرانتر میکنید بزودی مشکلات کشور زیادتر مییشه با این سیل افراد بدوت تخصص و گرسنه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      64 13
      هر ایرانی از افغانی دفاع می‌کنه خودش افغانی است و باید بره افغانستان و جایگاهی در ایران و مردم ایران ندا ره
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      21 54
      به نذر بنده ایران این همه مهاجر نیاز دارد اگر نیاز نداشته باشد گذاران مهاجر نمیشه نمیاد ایران این های که میگه افغانی ها برن خود شون یه مشت بیکاره موفت خوره لنگ ظهر از خواب بیدار میشه یه چیزی مینویسه
      • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        31 6
        ایران نیازدارد به مهاجربرای اموراتش کار میخوابند تالنگ ظهر؟ به خود ایران ایرانی مربوط، به شما کشورخودتان که برید ابادش کنید سخت کارکنید برای افغانستان... 👌
      • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        3 0
        ما میخواهیم تا لنگ ظهر بخوابیم و گشنه باشیم. امورات مملکت خودمونه
      • من IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
        0 0
        برو مملکت خودت اونجا اظهار فضل و کمالات کن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 10
      این موجودات که شما آنها را آدمهای پاک زحمتکش میدانید.طبق آمار کشور ایران عزیز خودمان نزدیک به ۴۰درصد جوانان آنها در باندهای خلاف.سازمان یافته خشن .مثل .آدم ربایی.سرقت.فروش وتوزیع مواد مخدر. وتجاوز به عنف را در کارنامه کثیف خود دارند.ومث چند روز پیش که ۱۳ نفر از همین آدمها بزور وارد باغ ویلاهامیشدند.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      13 51
      آقا این قد نژاد پرست نباشید عموم ۲میلیون دالر تو ژوب آهن سرمایه گزاری کره تو شرک صنعتی عباس آباد چرار اینارو نمیبینن شما بازم تشکر میکنم از مردم خوبی ایران ولی خدایی مام داریم مالیات میدم
    • رضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 6
      آقای رهبری وریس جمهورمحترم ملت ایران بالای نوددرصدمخالف حضوربیگانگان درکشورن..مگرمابخاطر همین نجنگیدیم...لطفابخواست ملت احترام بگذارید
    • محمود ملک IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      49 5
      برید بیرون ازایران اینها باعث نمیشه شما بمونید توایران برید بیرون بسه دیگه
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      50 7
      افغانی باید از ایران برود مردم خسته شدن از صف های نان گیر نیامدن خانه تعداد زیاد انها در مدارس انهای دلسوزی میکنند یک روز بیایند در محل های افغانی زیاد هستن زندگی کنند مردم در خانه خود هم راحت نیستن
    • J RO ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      35 12
      هرجای دنیا بری اریک تعرفه جدا وبا یک چشم دیگه می بینمت اما در ایران دارو و غذا و...برای یک افغان ویک ایرانی هیچ تفاوتی ندارد بلکه بعضی وقتها از رو دلسوزی به افغان ها بیشتر اهمیت میدند،در آینده ای نه چندان دور ما هم فلسطین می شویم ومی گوییم که افغانها به زور سرزمین ما را اشغال کرده اند درصورتی که ..
    • مهدی پور IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      33 7
      واقعا دغدغه ما اسم افغانستانی بود.خوب شد روشن شدیم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      53 9
      یک عده ایرانی وطن فروش وقتی افغانی میگن ناراحت میشن مگه غیر اینه افغانی قوم مغول هست دیگه ناراحتی نداره . اگه مردم بگند افغانی نمی‌خواهیم در کشور بمانند باید یک‌عده ناراحت بشن اکثر مردم مخالف حضور افغان در ایران است حالا اگه دولت بیرون نکنه خود مردم بیرون میکنن فقط مردم فراخوان بدید متحد بشید
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      41 7
      یا افغانستان به سرزمین مادری خود، یعنی ایران بزرگ، دوباره برگرده یا اینکه افغانستانیهای عزیز به کشور خودشون برگردن! تا کی باید مادر خرج باشیم؟!
    • علی کریمی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      10 44
      این رسانه ها نفوذی غرب هستند و دائما مشغول درگیر کردن ایران با همسایه ها هستند
    • عباس DE ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      41 12
      افغانی باید از ایران بره اگر هم بیان باید قانونی باشه مثل کشورهای خلیج یک ایرانی ضامن بشه هرکه کارگر میخواد افغان وارد کنه نه بدون پاسپورت بیان
    • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      49 8
      دولت پول از صندوق بین الملل بخاطر افغانی ها می گیرد وافغانی ها را بر مردم تحمیل می کند جرات ندارند با طالبان در مورد این تعداد مهاجر صحبت کنند ودر ازای پذیرش مهاجران حق ابه ی هیرمند را بگیرند دولت ما با ان همه طمطراق در مقابل طالبان خود را ذلیل احساس می کند
    • Amin IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      29 64
      به عنوان یه ایرانی متاسفم اینهمه هموطن نژاد پرست داریم متاسفم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      43 15
      راست میگن ایران افغانستان شده تمام امکانات جوانان مارا رفتن برن کشورخودشون چه خبره ایران
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      35 8
      جک گفته ایران ایرانی است افغان هم افغانی
    • RO ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      49 11
      امروز توی مدرسه بچه من از بچه های افغانی ۴ سال بزرگتر از خودش کتک خورده ، من باید چکار کنم ؟؟؟
    • حسین IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 11
      اصلا برای ما مهم نیست که افغانی ،افاغنه و یا هرچیز دیگه ای که صداش می کنند مهم اینه که افغانی مثل سرطانه ،مثل سرطان به سرعت تکثیر میشه ،مثل سرطان همه جا پخش میشه و مثل سرطان به مردم اصلی آسیب میزنه و اگه سریعا اخراج نشه ،کل مردم را نابود میکنه
    • کور اوغلو IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      57 11
      ایران من ارتش و سپاه پاسداران و بسیج دارد که هر کدامشان توی دنیا حرف برای گفتن دارند بخصوص سپاه پاسداران وارتش می‌بینی ما نیازی به کمک بیگانگان نداریم افغانی ها در یک دوره پول زیادی گرفتند تا در سوريه بجنگند بعضیا هم شهید شدند که امتيازات زیادی نصیب خانواده آنها شد منت سر ايرانی نیست
    • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      41 10
      میرفتن برای مملکت خودشون می‌جنگیدند اینجا پول گرفتن یاکشته شدن یاهیچ مملکت میداره ازبین میره
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      47 14
      والله در منطقه ما شهرری از در خانه که بیرون می‌آییم به هرسو نگاه می‌کنیم افغانی موج میزنه آنوقت شما میگین آمار غلط حضور افغانها داده میشه ؟؟؟ فکر کنم شما شمال شهر مثل تجریش میشینید هر چند تا آنجا هم رخنه کردند ....
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      54 15
      باید هر چه سریعتر افغانها را بیرون کرد
    • طاهره عمادیان IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 9
      مدارس دولتی پر شده از افغانها مردم مجبورن هزینه های گذاف غیر انتفاعی ها را بپردازن تا فرزندشون بتونه با فرهنگ ایرانی رشد کنه و درس بخونه
    • ضیائی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      43 10
      واقعا اگه میخواید سند ومدرک وآماردرستی داشته باشید،خوبه سری بزنید وآمار حضور افغانها روکوچه به کوچه درشهرری،قرچک،ورامین،پیشوادربیارید
    • منصور IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 15
      فقط بیرونشون کنید اینا رو از ایران هرچیزی هم یه حدی داره کجای دنیا اینهمه مهاجر وارد کشورشون میکنند ؟؟ اکثرشون هم قاچاقی اومدن و هیچ هویتی ندارند اینا اگر مفید و بدرد بخور بودن تو مملکت خودشون میموندن هرجا میریم پر شده از افغانی حالمون بد میشه وقتی میبینیم دارند از خدمات این مملکت استفاده میکنن
    • نظر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 16
      برخی مناطق قم. ۹۹ درصد اتباع افغانی تسخیر کرده اند
      • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
        16 16
        خاب دیدی شبی😅😅😅
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      52 13
      لطفا این افغانی ها رو هرچه سریعتر بیرون کنین.اینا دارن میش همه کاره کشور
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 17
      افغانکا دارن ب حای ایرانیا کامنت میذارن دفاع میکنن!
    • یاس RO ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      64 34
      افغانی باید از ایران بره دولت کاری نکنه ما مردم خودمون اقدام میکنیم ما نمیخوایم بیگانه داخل کشورمون باشه والسلام
    • NO ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      25 37
      بهترین کلمه را میتوان افاغنه استفاده کرد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      63 14
      افغانی ادماییه خوب خوب اقا ازایران برن بیرون
    • رحمان IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      28 8
      اها یعنی از این به بعد باید بگیم ایرانی به اینا والا این طوریم میشه یه روز ببخشید بهشون میگیم افغان عجب سیاست دارید شما خاک توسر ما
    • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      12 38
      کلمه افغانی بد و توهین نیست مثل اینکه به ایرانی ها ایرانی بگویند بگیم توهین هست در ضمن ایران بلاد اسلامی هست و متعلق به همه مسلمانان چه ایرانی افغانی عراقی اروپایی سوری و همه مسلمین جهان ایران جز غنائم مسلمین هست
      • ناشناس IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        2 0
        ایران غنیمت نیست هزاران سال فقط مال ایرانی بس تو برو حرف زدن یاد بگیر
    • DE ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      10 11
      معلومات عالی دست تان پر از طلا
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      54 12
      والا به پیر پیغمبر قسم آسایشو از ما گرفته همین جا من دو سه تا همسایه افغانی دارم به خدا اینقدر تعدادشون زیاده � شب و روز فقط سر صدا می‌کنند آخه این چه وضعیه بابا بکنین اینا را بیرون الکی هم بهونه نیارید
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      49 7
      برید از اینجا
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      48 9
      آقای شما هر چی میگید درست .شما عالم فقط حرف ما یک چیزه غیر ایرانی خواهشن از ایران اخراج بشه.حالا افغان میخواد باشه اعراب و....
    • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      41 12
      حالا هرچی هست افغانستان خالی کردن ایران خونه گیر نمی آید
    • سید سخی شاه حسینی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      18 24
      باسلام و احترام افغانستان افغانستانی افغانستانی ها درست است
    • mmmmm IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      37 74
      افغان‌ها برای حفاظت از سر زمین ایران و حفاظت از مقدسات در سوریه و عراق جانفشانی‌های زیادی از خود نشان دادند.
      • مرتضی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        1 0
        خواهشن برای خودتان جان فشانی کنید ما خودمان کلی جوان شهید دادیم بخاطر مرز وبوم کشور خود اگه بازم لازم باشه خودمان هستیم شما نگران کشور داغون خودت باش واینجارو هم مثل اونجا داغون نکنید
      • ایرانی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        0 0
        امتیازات خوبی هم گرفتن اقامت دائم وام های بانکی تحصیلات رایگان ....... ما هم برای کشورمون جنگیدیم تف هم کف دستمون نیانداختن
    • ناشناس IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 0
      هیچ ایرانی راضی نیست افغانی تو ایران باشه
    • ناشناس IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      طور خدا پیام منو پخش کنین من خیلی ضربه خوردم از افغانیها
    • همایون IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      باسلام بجای پرداختن به اینکه ملت خود مهمان کرده افغان را ما چی باید صدا بزنیم به مشکلات جوانان و هم وطنان ایرانی بپردازید من نمیدونم چرا باید این حجم از مهاجر یک کشور رو باید در کشور اسکان داد درصورتی این حجم از مهاجر آب میخواد برق گاز جاده خانه و.... البته حضور این قشر برای ثروتمندان جامعه نعمت هس
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      سرزمین خداوند فراخ است
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      هر چه سریعتراز ایران بایداخراج بشوند اینجا ایران است نه افغانستان
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      هر چه سریعتراز ایران بایداخراج بشوند اینجا ایران است نه افغانستان
    • مهدب IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 0
      در اصفهان دیگه افغانی ها را خانه نمیدن کار نمیدن خودشان مجبور بشند برند
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      افغانی‌ها باید بروند کشور خودشون اگه عرضه دارند با طالبان بجنگند و کشورشون را از چنگ اونا نجات بدهند
    • مجید از ملارد IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      دخترم کلاس پنجم هست . کلاسشون ۴۰ نفره . ۲۸ نفرشون افغانی هستن. حالا که اوضاع کار از نظر آماری داره به نفع کارگران می‌شود. هجوم افغانی ها باعث میشه کارفرماها از نیروی کار ارزان استفاده کنند. البته این سیاست دولت هست....
    • محمد IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      بابا رفتم دریاچه چیتگر فکر کردم توی افغانستان هستم‌
    • بهار RO ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      ما نیاز به امار دولت نداریم خودمون که تو جامعه زندگی میکنیم می بینیم همه خونه و کارها دست افغانیاس اینقد زیادن که نمیشه شمردشون امار گرفت صب که از خاب پا میشیم فک میکنیم تو کابل هستیم نه ایران واله
    • عمار IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      تا ۱۰۰ سال پیش جزوی از خاک ایران بود سر چی دارید بحث می کنید!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      آقا اصلا حق با شما افغان یا افاغنه نه تاج سر یه لطف کنن برن کشور خودشون را آباد کنن وبا رفتن اینها از ایران مشکل بیکاری حل می‌شود که خودش زمینه ساز آسیب های اجتماعی میباشد
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 1
      خدا شاهده شب های جمعه تو پارک جای مردم شهر خودمون نیست از بس افاغنه تو پارک نشسته و پارک نام امن کردن ما باید چه کنیم ای داد ای بیداد
    • ناشناس IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      بابا چه فرقی میکنه افغانی یا افاغنه یا افغانستانی.. همش یکیه.. چرا فک میکنید کلمه افاغنه توهین آمیز است.. این بخاطر برداشت غلط است وگرنه یک کلمه است که منتسب به یک قوم است تمام..
    • ali IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      افغانها باید از ايران بروند بیرون چون در اراک شیراز باعث شدند هزاران هزار کارگر ساختمانی بی خانمان یا خانمانسوز شوند قابل توجه مدیرانی که حقوق ماه به ماه براشون واريز می‌شود
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      استاد پیچوندن مطالب،اخر نفهمیدیم تکلیف این همه افغانی تو ایران چی میشه
    • FR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 1
      این اسمش مهاجرت نیست رسما تهاجمه کی میخواین از خواب خرگوشی بیدار شین
    • خراسان AE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      سایت تابناک و آخرین خبر دو رسانه ای هستند که بیشرین اخبار دروغ و کذب و همچنین بیشترین حملات را علیه این مظلومان و بیچارگان به راه انداختند اگه برید یک سری به سایت این دو منبع فساد بزنید بیشترین حملات و اخبار دروغ و کذب و به قصد نفرت و کینه علیه مهاجران مظلوم افغانستان را به راه انداخته اند
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      نه بابا
    • رهگذر IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      مهاجرت اگر برای ایرانی باشه به اروپا و آمریکا، خوبه... ولی اگر برای افغانستانی باشه به ایران، بده... یه جوری با ملت های دیگه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار کنند... قطعا اگر به عنوان یه ایرانی مهاجر این صحبت ها رو ار زبان یک اروپایی یا آمریکایی بشنوید، ناراحت میشید... پس با زبان خوش صحبت کنید
    • محمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 1
      اقایون و خانم ها و علی الخصوص انسری از مسولین بی لیاقت واز خدا بی خبر ،بنده به همراه کلی از هموطنانم که عقیده بنده حقیر رو دارند ،خواستاریم که هر چه سریعتر تمام افغانستانی هایی که غیر قانونی پا روی این خاک ارزشمند گذاشتن شناسایی و از ایران بیرون برن ،کشورما الان در وضعیتی نیست که بخاد پذیراشون باشه
    • فلانی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 3
      اگه افغانی نبود ایران نبود
    • شهریار IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 1
      به نظرم من نخود نخود هر که رود خانه خود
    • محسن IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 1
      سلام اقا من ترفتار افغانی نستم ولی خداوکیلی دو بار کارگر ایرانی اوردم سر ساختمان به خواطر که کار نمیکرد دعوامون شد و بعد بیرونش کردم فرداش اومدم سیم کامل بیل و وو.... نیست ولی کارگر افغانی بیش از هزار بار تا هالا هر کار بردم تا هالا چیزی گم نشده بود تازه خوبم کار میکرد
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      چنین است رسم سرای درشت گهی پشت به زین ، گهی زین به پشت 🇦🇫🤝🇮🇷 امیدوارم که اونهایی که حسرت ایران را میخورند به ایران برگردند و آنهایی که حسرت افغانستان را میخورند به افغانستان. دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
    • احمدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      باسلام چند نفر افغانستانی به ایران آمده اند آمار صحیح بدید ضمنا الان جنگ نیست امکان بازگشت دارند
    • عباس کلهر IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      شماهایی که میگید بحث رسانه ای هستش و فقط هدف اختلاف هستش لطف کنید فقط یک سر به حسن آباد فشافویه شهرک صنعتی شمس آباد بزنید بعد متوجه می‌شوید چقدر افغانی در ایران وجود داره که الان افراد بالا 40سال ما بیکار هستن
    • محمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      اگر قراره باشه هم که بیان اونایی که خوبن و با ایرانیا خوبن باید بیان بعد هم مردم ما خودشون تو امرار معاش و کار موندن خب اول اینا را درست کنید بعد مهاجر بگیرید
    • م IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 1
      به نظرم ادمهای خوب توشون خیلی خیلی زیاده،وشهدای زیادی تقدیم اسلام کردن. ولی دولت هم باید فکر اساسی بکنه که هم امار و اطلاعات دقیقی داشته باشند، ومیتونن موقع ورود کلاس براشون بذاره و مدیریت بکنه.و قانونی باشند
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 3
      دورود به انسانیت فرق بین انسانها نیست چون در قران فرقشان فقط درتقوایشان است هرکس با تقوا است پیش خدا عزیز تراست ما همه انسانیم حرف نژاد پرستی ممنوع××××
    • محمد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      1 0
      چرا چرت میگی کشورو دودستی دارید تقدیم میکنید با این حکمرانی مسخرتون
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 1
      افغانی ها را بيرون کنید خطاب به مسوولان برای مردم عادی سخته کجای جهان اینطور هست
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 1
      بابا به خدا من یک کارگرم کارم ساختمانی الان دو ماهه بیکارم بازن و بچه مستاجرم تو تهران افغانی کارو از ما گرفتن کار و میدن افغانی کارفرماها اینا حق زن و بچه ما ها رو خوردن
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 1
      خیلی خوشحال خواهیم شد که افغان های عزیز به کشور خود برگردند. خواهشا به کشور خود برگردید.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 1
      چند روز پیش دو نفرش که تو یه مغازه کار میکردن ،با دوستم برخورد خوبی نداشت .گفتم آدم باید به بزرگتر احترام بذار،یکی از دوستاش گفت هیچی بهتون نمیگیم چرا صداتون را بلند می‌کنید..خلاصه چند بار درجاهای مختلف دیدم که خیلی راحت به ایرانی بد اخلاقی میکنن وطلبکارانه صحبت مبکنن ‌
    • سرمست IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 1
      خیلی دوست داشتم که ببینم کلمه درست کدام بود که توهین نشود انشاالله همه ایران ، افغانستان تاجیکستان آذربایجان ارمنستان در یک چهارچوب و کشور واحد تشکیل شود
    • احمد IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 1
      من میدان تره بار شیراز کار میکنم یعنی به جرات میتونم بگم نصف میدان دست افغانیا هست
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      4 1
      افغانیا دارن بجای ایرانی پیام مینویسند گول نخورید
      • اا IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
        1 0
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    • ایرانی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 0
      اینکه کشور بی در و پیکری شدیم خیلی بده مرزبانان کولبران زحمتکش را میکشن ولی اینهمه افغان راحت وارد کشور میشن در ضمن اینها باید اولویت آبادی کشور خودشان باشه هفت سال کشور ایران در اشقال محمود افغان بود بدبختی ما از دوره صفویه بی لیاقت شروع شد
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      2 1
      خبرگزاری مهر بی وطن و بی هویت و ضد ایرانی هستی.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 1
      بهترین کار این است که از کشور عزیزمان ایران اخراج شوند
    • مجید IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 1
      کاملا مشخصه که نویسنده مطلب فوق خودش افغانی و افاغنه است که داره انتظار داره ملت ایران مملکتو دو دستی تقدیم افغانیها کنن حتما نویسنده از امار بیکاری و گرونی و سخت شدن زندگی طبقه مستضعف خبر نداره چهار روز دیگه طالبان مجلس و دولت و داروندار ما رو صاحاب میشن باید بریزنشون بیرون
    • مسعود IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 0
      الان مشکل حضور این همه مهاجر غیرقانونی اینه که تلفظ خطاب قراردادن انها درست نیست؟ درضمن افغان ها یعنی جمعی از مردم افغان و افغانی یعنی یک نفر از مردم یک قوم مثل ایرانی هندی آلمانی قطری لطفا آدرس غلط ندهید
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      3 1
      تعداد افاغنه موجود درایران که حتما بالغ بر ارقامیه که گفتید بنده شخصا حداقل ده خانواده جوان افغان رو میشناسم که بااینکه سن پدر و مادر خانواده کمتر از سی ساله اما خدابرکت بده هرکدام دارای هفت تا ده فرزنددارند ،ایا این افراد فشاری برمنابع کشور نمیاورند بیکاری و تورم کشور آیا ناشی ازوجود آنهانیست
    • US ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 1
      بهترین واژه افغانستانی است افغان یعنی پشتون در حالیکه اکثریت مطلق فارسها هستند
    • آرین IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      2 1
      درود بر ایران و ایرانی تورو خدا برید کشور خودتون ما حاظریم یه پولی هم به شما بدیم فقط برید و هیچ وقت برنگردید مفت خوردید گردنتون کلفت شده اسمتون هرچی هست براخودتون ارزش داره نه ما ۰۰۰شما آب ندارید وگرنه شناگر ماهری هستید دولت ما چرا غصه فلسطین را می خوره ما که داریم به سرنوشت فلسطین مبتلا میشیم
    • حسن IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 1
      معلوم نیست چرا همه رسانه های دولتی از دیروز نگران شدند، مه زیاده روی میکنید و اینطور نیست و...، با این حرفها واقعیت جامعه عوض نمیشه و هجوم افغان ها به این کشور هزار جور مسایل و مشکلات بوجود میاره، نگرانی مردم به حق هست و سعی نکنید با دلایل واهی توجیه کنید
    • علیرضا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      3 2
      از دولت مسوولین خواهشمندم فکری به حال ایران بکنند باتوجه به ورود بی رویه افغانستانی ها ایران ازشکل ایران بودن درآمده ، ما اقتصاد روان و وضعیت کارنامناسبی داریم زیر ساختهای لازم رانداریم چرا مرزهاراباز کردی دسته ی وارد ایران میشوند ، چرا بفکر شناسنامه دادن به افغانستانی ها هستید مگر آنان ایرانیند
    • شایسته IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      5 2
      بعنوان یک ایرانی مخالف ورود مهاجران افغانی به ایران هستم ، عدم رعایت بهداشت، عدم رفتار مناسب در اپارتمان ،اجتماع ، صف نانوایی و...واقعا چرا مرز را باز میکنید و اینطور بی رویه افغانستانی ها راه میدهید در ساختمان بیشتر تعداد کارگر افغانی هستند کار برای ایرانیان نیست از ماست که برماست
    • ۰۰۰ IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 1
      امروزمورخ۱۴۰۲/۰۷/۰۷جمعه رفتم نان بگیرم شمال شهراصفهان زینبیه هرنانوایی که سرزدم ۲۰تازن ومردافغانی درصف بود۳یا۴تا هم وطن آخرش به خدا نان نگرفتم ازبس شلوغ بودبه خاطر اتباع این هزینه هدررفت زمان ،کی بایدجبران کند حداقل دیگه جلو آمدنشان رابگیرید اینها ،آب ،غذا،شغل،وغیره... چرا اینقدر درحق مردم ایران ظلم
    • ابراهیم IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 1
      (با قید این جمله در پاسپورت که من اول یک ایرانی ام و دوم افغانستانی تبار و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران) با این شرط به ایران خوش امدید
    • میثم IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      3 1
      افغانی باید بره کشور خودش
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
      2 1
      اقای نویسنده لطفا سری به بازار تهران بزن میفهمی که چه خبره ما مشکلی با انها نداریم ما از این بدمون میاد که واقعیتها را وارونه منعکس میکنید
    • Parvaz IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      2 3
      خوب افغان ها ک دارن میان وکاری هم نمیتونیم بکنیم ایرانی ها هم برای جبران برن زمین های افغانستان رو بخرن ...