۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۹:۲۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

عقب‌ماندگی عجیب کشور انقلاب ۵۷ را رقم زد/ تاریخی که فراموش شد

عقب‌ماندگی عجیب کشور انقلاب ۵۷ را رقم زد/ تاریخی که فراموش شد

مستند «برای تاریخ» به بررسی ابعاد و علل وقوع جنگ و همچنین تاریخچه انقلاب و عملیات‌های دفاع مقدس از شروع تا پایان جنگ می‌پردازد که روایت شاهدان عینی، نکته قابل توجه این مستند است.

ایمان گودرزی کارگردان مستند «برای تاریخ» درباره این مجموعه که از شبکه افق پخش می شود به خبرنگار مهر گفت: «برای تاریخ» یک مجموعه مستند است که ما احساس کردیم یک فراموشی تاریخی اتفاق افتاده و برخی رسانه‌ها نیز اتفاقات گذشته را به گونه دیگری وارونه نمایی می‌کنند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم برای پرداختن به این حوادث، به ثمره مطلوبی نسبت به قشر مد نظر نمی‌رسیم و به همین خاطر حوادث پس از انقلاب را مورد بررسی قرار دادیم‌.

گودرزی بیان کرد: باید ببینیم چه اتفاقی افتاده بود که پس از انقلاب و تشکیل کمیته انقلاب اسلامی مثلا جهاد سازندگی راه‌اندازی می‌شود. طبیعتا در کشور آنقدر مشکل وجود داشته که جهاد تشکیل شده است، در قسمتی از همین مستند صرفا به تشکیل جهاد سازندگی پرداخته‌ایم.

وی اضافه کرد: به طور مثال چه اتفاقی می‌افتد که کشور نیاز به نهضت سوادآموزی دارد و امام خمینی (ره) در آن مقطع تصمیم می‌گیرند که بحث سوادآموزی را پیش بگیرند و آن را با نام نهضت بیان کنند. در ادامه هم نهادهای دیگری همچون سپاه پاسداران یا بنیاد مستضعفان تاسیس شدند. ما قصد داریم نشان دهیم کشور پس از انقلاب چه شرایطی داشته که ما نیاز به این سازمان‌ها داشتیم و در این مستند تاریخ آن روزها و تشکیل این نهادها را ورق می‌زنیم. در مستند «برای تاریخ» نشان دادیم که در آن روزها بخش‌های مختلف کشور چقدر در بحث‌های بهداشت، آموزش و پرورش، جاده‌سازی و ... عقب‌ماندگی داشته است.

گودرزی با اشاره به روند ساخت این مجوعه مستند بیان کرد: این مستند از قسمت‌های گوناگون تشکیل شده که هر قسمت از آن یک موضوع خاص مورد بررسی و کنکاش قرار می‌گیرد؛ این مستند یک مجموعه ۲۶ قسمتی است که به سفارش شبکه افق تولید شد و در حال حاضر روی آنتن شبکه افق سیما در حال پخش است.

وی تصریح کرد: پیرامون اسناد این مستند، دوربین ما به سراغ افرادی رفت که در آن روزها دخیل و درگیر این حوادث بودند و به استناد صحبت‌ آن افراد تصاویر آرشیوی را پیدا کردیم و صرفا یک گروه ۵ نفره را درگیر این آرشیوها کردیم که پیدا کردن تصاویر بسیار سخت بود.

گودرزی با اشاره به اهمیت بالای دانستن تاریخ و سرگذشت کشور، اذعان کرد: اگر ندانیم چه بر ما گذشته، محکوم به تکرار آن هستیم و چه بسا رسانه‌های بیگانه متوجه این شده‌اند که نسل ما و نسل امروز جامعه دچار یک فراموشی تاریخی شده و نسل جدید نمی‌داند چه بر سر این کشور رفته است.

وی بیان کرد: وظیفه مستندسازان این است که حوادث تاریخ را مجددا بازخوانی کنند تا گرد و غبارهای نشسته پاک و با یک زبان امروزی به مخاطب ارائه شود؛ باید ذهن مخاطبان را نسبت به رسانه‌های بیگانه مسلح کند و متوجه شوند آنچه باعث انقلاب ۵۷ شد، یک عقب‌ماندگی عجیب در موضوعات مختلف کشور بود که به واسطه حضرت امام (ره) و مردم انقلابی اتفاق افتاد که کشور توانست در موضوعات مختلف رشد کند.

کد خبر 5900698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha