۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۶

رئیس سازمان سنجش عنوان کرد:

تشریح شرایط کنکور سراسری ۱۴۰۳/ افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۲

تشریح شرایط کنکور سراسری ۱۴۰۳/ افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۲

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور شرایط کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را تشریح کرد و گفت: کنکور ۱۴۰۳ هم همانند سال ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امشب ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ در گفتگوی ویژه شبکه خبر صدا و سیما، با اشاره به شرایط کنکورهای سراسری ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ گفت: امسال یک کنکور ویژه را پست سر گذاشتیم هم برای ما و هم برای داوطلبان تازه بود. تجربه بسیار موفقی بود برای داوطلبان بود. دو بار برگزار شد. اثر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی تفاوت بسیار مهم نسبت به گذشته بود. حذف دروس عمومی از آزمون سراسری و انتقال به سوابق تحصیلی با تأثیر ۲۶ درصدی و حذف زیرگروه‌ها هم از دیگر تغییرات امسال بود.

وی افزود: روند کنکور ۱۴۰۲ بسیار مثبت بود که البته کاستی‌هایی هم در حوزه سازمان سنجش و هم در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت که باید آن را برای سال‌های آینده برطرف کنیم.

رئیس سازمان سنجش گفت: چون دروس عمومی را در آزمون سراسری نداشتیم به نسبت سال قبل زمان کل آزمون کمتر شد اما ۳۰ تا ۴۰ درصد برای دروس اختصاصی زمان بیشتری اختصاص یافت. سوالات مفهومی متکی بر کتب درسی بیشتر بود. به این معنی که سوالات تکنیکی نبود بلکه متکی بر دانش داوطلب بود.

وی گفت: نتیجه رویکرد جدید آزمون سراسری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ترکیب نفرات برتر بود که در همه کشور گسترده بودند.

پورعباس با تشکر از دولت سیزدهم یادآور شد: امیدواریم با فرآیند شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۳ کار به نحو بهتری ادامه پیدا کند.

وی درباره سوالات داوطلبان گفت: چیزی تحت عنوان اعتراض پیش بینی نکردیم چرا که همه فرآیند ماشینی است و امکان هیچ اشتباهی وجود ندارد. اما با این وجود ما پذیرای سوالات داوطلبان به صورت الکترونیکی هستیم و به سوالات آنها قطعاً پاسخ داده می‌شود. ضمن اینکه ستادی هم مشترک با آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است که پاسخگوی سوالات داوطلبان خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به انتقادی که گفته می‌شود که کیفیت آموزشی در سراسر کشور یکسان نیست، گفت: ما پاسخی برای این انتقاد داریم. ما در سنجش کشور را به سه منطقه تقسیم کردیم و هر منطقه سهمیه خاص خودش را دارد و بچه‌های هر منطقه با بچه‌های همان منطقه رقابت می‌کنند و رقابت آنها با سایر مناطق نیست. بنابراین وجود تأثیر سوابق تحصیلی باعث می‌شود که به مدرسه دوباره رجوع شود.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور ۱۴۰۲ گفت: در رشته پزشکی ۱۵ هزار و ۱۱۰ نفر به دانشگاه‌ها معرفی کردیم که این میزان بیشتر از افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در واقع تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیشتر از ظرفیت اولیه به دانشگاه‌ها معرفی کردیم.

پورعباس اظهار داشت: بیش از ۸۲۵ هزار نفر داوطلب در دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد قبول شده اند اما با توجه به اشتراک قبولی بیش از ۵۰۰ هزار نفر دانشجو نیستند. در واقع همه کسانی که انتخاب رشته کردند، قبول شدند.

وی درباره موضوع کمبود خوابگاه دانشجویی گفت: نحوه پذیرش بومی مشکل خوابگاه را حل نمی‌کند. ممکن است از شهرستان اطراف مرکز استان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دانشجو نیاز به خوابگاه داشته باشد اما نکته این است که الان وضعیت خوابگاه با متقاضیان برابری می‌کند و در وزارت علوم از ساخت خوابگاه‌های ویژه دختر و پسر عبور کرده ایم و به سمت خوابگاه متاهلی حرکت کردیم.

رئیس سازمان سنجش با اعلام تمام تغییرات کنکور ۱۴۰۳ گفت: ملاک قطعی کار سازمان سنجش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. داوطلبان متوجه باشند که ماده واحده پیشنهادی مجلس چون در شورای نگهبان رد شد این موضوع منتفی است و آزمون سراسری فقط از دروس تخصصی است.

وی افزود: کنکور ۱۴۰۳ دوبار در اردیبهشت ماه و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. سهم سوابق تحصیلی شامل ۲۸ درصد دروس عمومی و ۲۲ درصد دروس تخصصی است که مجموع آن ۵۰ درصد با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است. دروس تخصصی آزمون سراسری هم ۵۰ درصد تأثیر دارد.

پورعباس اظهار داشت: داوطلبان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بدانند که هر میزانی که نمره بگیرند در نمره کل کنکور داوطلب تأثیر گذار است.

وی درباره برگزاری کنکور سراسری به صورت الکترونیکی یادآور شد: ما در مسیر الکترونیکی کردن آزمون‌ها حرکت کردیم و شرکت‌های دانش بنیان پیشنهادهایی خوبی آورده اند که در حال کار روی آن هستیم. نرم افزارهای مورد نظر آماده است و باید شرایط سخت افزاری آن آماده شود. قصد داریم علاوه بر پاسخنامه‌ها، دفترچه‌ها را هم رقومی و دیجیتالی کنیم کنیم و شخصی سازی کامل را اجرا کنیم.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: اجرای کامل آن بستگی به بودجه دارد و بسته به کمک دانش بنیان برای اجرای کامل آن دارد. از سوی دیگر در سراسر کشور باید سالن‌های مجهز تهیه شود که در برخی از استان‌ها اجرا شده اما در برخی دیگر از استان‌ها کار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: کنکور ۱۴۰۳ الکترونیکی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. البته برای داوطلبانی که داوطلب این موضوع هستند این آزمون به صورت الکترونیک اجرا می‌شود.

پورعباس درباره شرایط آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به اینکه ورود به دانشگاه فرهنگیان هم نوعی پذیرش است و هم نوعی آزمون استخدامی است، از سال ۱۴۰۳ سه آزمون برای دانشگاه فرهنگیان اجرا می شود. دو نوبت آزمون سراسری و یک نوبت آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که وزارت آموزش و پرورش باید جزئیات آن را اعلام کند.

کد خبر 5904308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • زهرا AE ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      21 12
      لطفا عمومی حذف کنید😢🙏🙏🙏
    • ناشناس IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      37 3
      لطفا دروووغ نگید پدرمون در اومد انقد درس خوندیم بعد یسری آدما بدون درس فقط با پارتی همه چیز براشون مهیاست.....لازم به ذکر هم انقلابیم و هم منتقد به مسعولین
    • علی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      33 5
      خدابه راه راست هدایت بشی بااین کنکوروبدبخت کردن بچه های مادر۱۴۰۲
    • آیسان IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      11 5
      نتیجه خوب بود فقط باید رتبه های بهتر نسبت به پارسال می‌آوردیم تا قبول شیم
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      29 6
      این هم شد کنکور فرزند من پارسال با رتبه هشتصد منطقه سه شیمی مشهد و علم صنعت قبول شد بهش خوابگاه ندادن از تحصیل جا ماند امسال با رتبه پانصد بورسیه آورد رفت مصاحبه ولی بند پ نداشت واقعا در حق بعضی ها خیلی ظلم میکنید درسخوان هستند ولی سهمیه ندارند بی عدالتی بیداد می‌کنه اینها از آینده می‌ترسند
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      22 2
      صحبت از تاثیر قطعی ۵۰ درصدی در کنکور ۴۰۳ میکنی ولی نمی گوید که چرا همین حق مسلم را می خواهید از فارغ التحصیلان ۴۰۱ که موش آزمایشگاهی شما بودند و روزگار هم دوسال از دست کرونا خانه نشینان کرد از آنها سلب کنید به بهانه نداشتن جا و پرسنل .
    • شکاری IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      17 1
      عجل آدم بی منطقی میگه ما کشور را سه منطقه کردیم هر منطقه با خودش مقایسه میشه کشور ما الان دهکی هست نه منطقه ای شاید به یقین بتوان گفت که ۸۰ درصد منطقه یک وضعیت اسفباری هم از لحاظ مدارس بی کیفیت دارند هم از لحاط اقتصادی.
    • فاطمه IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      33 5
      تو رو خدا شرط معدل برا ما پشت کنکوریها بر دارید
    • منیره IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      37 0
      بی عدالتی بسیار زیاد در کنکور ۱۴٠۲
    • م IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      21 3
      ما رتبه ۲۰۰۰ تجربی هیچ جا قبول نشدیم انوقت خجالت نمیکشین با اون ماشینهای مزخرفتون وپر از تقلب وکلک
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      25 9
      شرط معدل خیلی استرس زا هست وناعادلانه هس کنکور یه روزه ویبار استرس داشتیم ولی الان ۱۲بار استرس شدید میگیریم مگه مغز میتونه استرس را ب ۱۲ قسمت تقسیم کنه ؟؟ هربار که میرفتیم سر جلسه امتحان نهایی میمردیم وزنده میشدیم از اینکه که در کل ایران ینفر معدل ۲۰شد معلومه چقدر سوالات وتصحیح غیر منطقی وسخت بوده
      • زیبا IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
        2 0
        بله دقیقا نمره ی نهایی من را در نهایت بی رحمی کم دادن در تمامی درس ها حتی اعتراض دادم ولی قبول نکردن خودم هم شاگرد درس خوانی هستم کنکور را خوب داده بودم ولی قطعا اگر نهایی را اصلاح کرده بودند رتبم از اینم بهتر بود .
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      10 8
      یعنی یارو با رتبه پانزده هزار میخواد بشه پزشک بیفته به جون مردم
      • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
        12 5
        از پانصد هزار تا نفر پانزده هزار بشه آدم کم چیزی نیست
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      14 11
      این قدر میگن فرزند شهید با سهمیه قبول میشه حق بقیه خوردن کو این سهمیه حتی دانشگاه آزاد هم نه تهران نه شهرهای دیگه قبول نشدم حتی با رتبه خوب
      • رضا US ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
        7 2
        با رتبه سه هزار نتونستم پرستاری قبول بشم
      • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
        0 0
        واقعا بی عدالتی با رتبه هزار ا چه مشکلی داشتین که خیلیا زدین مردود واقعا چند سال با چه مشکلاتی درس خوندن
    • زهرا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      30 4
      حداقل بزارین دوباره ترمیم بزنیم ما پشت کنکوری ها یکم عدالت !!!!!!!
    • فهیمه IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      28 2
      تاثیر معدل بزرگترین بی عداااااااااااااااااااااااااااااااالتیه
    • مهدی مرتضی جامی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      19 2
      واقعا خنده داره رتبه ۴۵۰۰۰ هزار فرهنگیان قبول شده ورتبه ۱۰۰۰ مردود این اشتباه کیه؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      21 0
      ترمیم معدل را دوباره برای پشت کنکوریها بگذارید.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      23 1
      آه پشت کنکوریها بچهیتان را میگیره. با سرنوشت آنها بازی نکنن ترمیم معدل را دوباره بگذارن.
    • مجید IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      4 0
      فاتحه همه روخوندین
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      0 0
      سلام من دانشگاه فرهنگیان را متوجه نشدم یعنی باید به صورت الزامی هر دوتا کنکور را شرکت کرد بعد دوباره یک آزمونی به شکل و شمایل آزمون استخدامی هم شرکت کنیم به علاوه ی مصاحبه ؟!!! واقعا خجالت نمی‌کشید حقوق بهترین دبیران ۱۵میلیونه آموزش ابتدایی هم که اصلا گفتن نداره بعد این همه ادا در میاورید ....
    • عبدالله IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      1 0
      یکبار دیگه اجازه ترمیم معدل به آنهایی که نمره ترمیم معدلشون پایینه بدید یکسری دانش آموزان زبده که بدلایل مختلف نمره معدل سال آخر شون کمه خودشون و خانواده هاشون به خاطر نامیدی در قبولی رشته مورد علاقه شون دچار افسردگی و فشار روانی شدید شده اند .
    • مریم IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      10 0
      چرا دروغ میگید با رتبه ۵۰۰۰ هیچی قبول نشد بسع دیگه من مادر انقدر استرس بچه هامو دیدم و کشیدم از ته دل دعا میکنم خیر نبینید
      • سان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
        0 3
        هر کسی با رتبه 5 هزار چیزی قبول نشه مشکل از انتخاب رشته مشکل داره خودشه چون با رتبه 5 هزار چیزای خوبی میشه قبول شد
    • امیر IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 1
      زمان ما واقعا کنکور سخت بود الان واقعا بهتر شده من ۲بار کنکور دادم دانشگاه رفتم برای بار سوم ترغیب شدم که امتحان کنم یکبار دیگ الان زحمت بکشی راحت تر ثمر میگری اینو مطمعنم
    • ربیعی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
      0 0
      سلام تو را به اون وجدانتان به مسولین این همه دروغ وبی عدالتی نکنید من با رتبه ۶۰۰۰ هزار چیزی نتونستم بزنم فقط حرف مفت می‌زنید می‌سپارم بخدا اودنیا باید جواب بدید من کسی ندارم خدا حق ما را انشاالله می گیرد