۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۸

پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران:

تمامی لالایی‌ها از باور قومی، ملی و معنوی برخوردار است

تمامی لالایی‌ها از باور قومی، ملی و معنوی برخوردار است

گرگان- پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران با اشاره به اینکه تمامی لالایی‌ها از باور مداری قومی، ملی و معنوی برخوردار است، گفت: لالایی ها ریشه فرهنگی هر جامعه به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ جاوید شامگاه دوشنبه در نشست بررسی نغمه‌های حماسی در سرزمین برادری اظهار کرد: لالایی ریشه فرهنگ هر جامعه است که این فرهنگ در جامعه ما در حال فراموشی است.

جاوید با اشاره به اینکه لالایی‌ها از یک خط مشترک برخوردار هستند، اظهار کرد: تمامی لالایی‌ها از باور مداری قومی، ملی و معنوی برخوردار است.

وی با بیان اینکه لالایی یک آواز است، افزود: مادر با آواها، کلمات، جملات و شعر آموزش‌ها را به فرزند آغاز و منتقل می‌کند.

پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه مادر با خواندن لالایی با فرزند خود ارتباط می‌گیرد، اظهار کرد: لالایی به عنوان پایه فرهنگی در شخصیت فرزند شکل می‌گیرد.

جاوید اظهار کرد: طبق مطالعاتی که از هزار لالایی انجام شده تنها ۳ درصد از آنها گواهی از گلایه دارد و ۳۵ درصد ستایش پدر است.

پژوهشگر موسیقی نواحی و آئینی ایران با اشاره به اینکه عمده لالایی‌های گلستان در قالب چهارگاه است، گفت: این نوع لالایی‌ها انسان را به هیجان دعوت می‌کند و زمانی که مادر چهارگاه را زمزمه می‌کند ذهن فرزند با هیجان آشنا می‌شود.

وی اضافه کرد: استان گلستان در زمان جنگ تحمیلی با جمعیتی اندکی که داشت چهار هزار نفر را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که این نشان از همان زمزمه چهارگاه مادران این منطقه دارد.

کد خبر 5913547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha