۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲

با حضور رضا امیرخانی؛

کابل ۱۴۰۰ نقد و بررسی شد

کابل ۱۴۰۰ نقد و بررسی شد

کتاب کابل ۱۴۰۰ عصر دیروز پنجشنبه ۲۷ مهر با حضور رضا امیرخانی نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب کابل ۱۴۰۰ نوشته تقی اخلاقی با حضور رضا امیرخانی دیروز پنجشنبه ۲۷ مهر نقد و بررسی قرار گرفت.

تقی اخلاقی نویسنده‌ای اهل افغانستان است که قریب ۱۸ سال در ایران زندگی کرده و حالا ساکن آلمان است. رمان «کابل ۱۴۰۰» از او به‌تازگی منتشر شده که نگاهی نقادانه به فرهنگ جامعه‌ی افغانستان دارد.

پس از حمله آمریکا به افغانستان و استقرار دولت مرکزی، نهادهای بین‌المللی مختلفی در این کشور شکل گرفتند. داستان رمان کابل ۱۴۰۰ در یکی از همین نهادها که توسط آلمان‌ها تأسیس شده، می‌گذرد. راوی باسواد است و زبان خارجه می‌داند، اما به‌عنوان صفاکار یا همان نظافت‌چی در این مؤسسه مشغول به‌کار شده. چرا که شغل دیگری برایش در کار نیست. تراژدی از همین‌جا آغاز می‌شود.

راوی در مؤسسه و شهر می‌چرخد و هر آنچه می‌بیند و می‌شوند را روایت می‌کند. از زنی که در انفجاری دنبال تکه‌های بدن همسرش می‌گردد، از همکاری که از محل کار چند بسته کاغذ می‌دزدد و از همکاری آلمانی که در چند لحظه پیش از کشته شدن توسط طالبِ انتحاری، سفره‌ی دل باز می‌کند.

راوی قصه‌ کابل ۱۴۰۰ قضاوت‌گر نیست. او هر آن‌چه در اطرافش در جریان است، بازگو می‌کند. خرده روایت‌هایی که در انتها می‌تواند تصویری از حقیقت جاری در افغانستانِ سال‌های منتهی به بازگشت طالبان را در دست خوانده قرار دهد و به او کمک کند که بفهمد چرا طالبان این‌چنین آسان و بی‌دردسر بازگشت؟

کابل ۱۴۰۰ رمانی ساده است. بین واژه‌های فارسی، تعدادی کلمات شیرین جاری در گویش افغانستانی نیز به‌کار رفته که خواندن کتاب را خواستنی‌تر می‌کند. در انتهای کتاب هم، فهرستی از این واژگان آمده که در انتها قابل مشاهده است.

گزارش نقد و بررسی این کتاب متعاقبا منتشر می شود.

کد خبر 5916257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha