۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۴

مهر گزارش می‌دهد؛

درخشش بازیگران تئاتر خیابانی کشور در مریوان

درخشش بازیگران تئاتر خیابانی کشور در مریوان

مریوان_ بازیگران شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با اجرای خود در این جشنواره درخشیدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از استقبال و هیجان مریوانی‌های هنر دوست پیداست که مردمان این شهر با هنر تئاتر آشنا هستند و به خوبی برقراری ارتباط با بازیگران این هنر نمایشی را می‌دانند.

گروه‌های نمایشی که اجرا می‌کنند صدای دست زدن‌ها، خنده‌ها و حرکات تماشاگران همراه اجراها می‌شود و هرکدام بگونه‌ای بازیگر را در اجرای هنرش یاری می‌دهند.

اینجاست که بازیگران تئاتر خیابانی مجذوب واکنش مردم مریوان نسبت به اجراها می‌شوند و مردم این شهر نیز با عکس‌العمل‌ها نشان می‌دهند که هنر نمایشی را سالهاست که می‌شناسند و قدرت تحلیل و نقد آن را نیز دارند.

دختر خانمی جوان در میان تماشاچیان بخوبی رنگ لباس‌ها و نمادهای بکار رفته در صحنه را می‌شناسد و انگار سال‌هاست در تئاتر بازی کرده است. برای کنار دستش از رنگ نارنجی و نماد خشونت علیه زنان می‌گوید و ترکیب رنگ لباس بازیگران یکی از آثار تئاتر را نماد این خشونت ذکر می‌کند.

پسر بچه‌ای که آن طرف‌تر میان جمعیت نشسته با ذوق و احساس هر چه تمام‌تر تئاتر بی‌کلام بازیگران جوان و مسن این دوره از جشنواره را مشاهده می‌کند و به راحتی مفهوم تئاتر را برای مادر خود تشریح می‌کند.

تئاتر خیابانی به دلیل واکنش مردم جذاب است

یوسف سلیمانی بازیگر اثر نمایشی «خانه» از آذربایجان شرقی شهر اهر ۳۵ سال سابقه بازیگری دارد و اکنون ۵۷ ساله است وی که نخستین بار است در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرده است؛ می‌گوید: تئاتر خیابانی گرچه عمر کوتاهتری نسبت به تئاتر صحنه‌ای دارد اما به دلیل واکنش مردم جذاب است.

وی با اشاره به نمایش خانه، اضافه کرد: این اثر، داستان پدر و دختر کارتن خوابی است که جایی برای خوابیدن ندارند و برای اداره زندگی کارتن جمع می‌کنند و در خیال خود خانه‌ای می‌سازند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند می‌فهمند که خواب بوده است.

این بازیگر که مسن‌ترین بازیگر تئاتر این دوره از جشنواره‌ها بوده، معتقد است؛ بازیگر در تئاتر خیابانی و یا تئاتر صحنه‌ای باید بازی خود را درست انجام دهد و زمینه جذب مخاطب و انتقال مفهوم نمایش را فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای نمایش‌مان واکنش تماشاچی خوب بود و مجذوب تماشاچی شدم که اینگونه با دقت به تماشای نمایش و حتی نقد آن می‌پردازند.

سلیمانی اضافه کرد: هر کار بزرگی که انجام می‌شود دارای نقایصی هست و همه باید کمک کنیم که این جشنواره رو به رشد باشد.

تعامل و ارتباط مخاطب با بازیگر از ویژگی‌های جشنواره

مسعود کردی کارگردان اثر نمایشی «استریت تئاتر مید این فلیپین» از استان لرستان نیز با شرکت در این جشنواره بیان می‌کند: در جشنواره وزین و فخیمه شهر مریوان حضور یافتم و خوشحالم که در یک جشنواره تخصصی تئاتر خیابانی شرکت داشتم.

وی که در تئاتر خیابانی سابقه فعالیت داشته است، افزود: از سال ۹۷ در کنار پژمان شاه‌وردی کار کرده بیشتر در تلاش است که کار خیابانی انجام دهد چرا که مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد و ارتباط مؤثری با مخاطب برقرار می‌کند.

مریوانی‌ها پس از شانزده دوره میزبانی تئاتر خیابانی آثار ضعیف و قوی را تشخیص می‌دهند

وی اعلام کرد: امروز مردم مریوان با وجود میزبانی شانزده دوره از تئاتر خیابانی مریوان، به فهم درجه یک از تئاتر رسیده‌اند و کار خوب و اثر ضعیف را از هم تشخیص داده‌اند.

کردی با ابراز خرسندی از عکس‌العمل مریوانی‌ها که تخصصی روی آثار نقد می‌کنند، گفت: عشق موجب می‌شود که علیرغم مشکلات بودجه‌ای، نظارتی و غیره بازیگر در مسیر تئاتر کشور قدم‌بگذارد و نمایش ارائه دهد.

از جذابیت‌های این دوره از شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور نوجوانان در عرصه بازیگری و مشارکت خوب کودکان و نوجوانان به عنوان تماشاگر است.

این مفاهیم و ویژگی‌ها موجب می‌شود که هنر تئاتر سرزنده‌تر از همیشه رو به جلو حرکت کند و هر روز شاهد پیشرفت بازیگران این عرصه باشیم.

کد خبر 5917144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha