۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰

رییس کل دادگستری استان مرکزی:

وصول حقوق دولتی معادن دستور کار ویژه دستگاه قضایی است

وصول حقوق دولتی معادن دستور کار ویژه دستگاه قضایی است

اراک - رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: وصول کامل حقوق دولتی در حوزه معادن با هدف جلوگیری از ضایع شدن حقوق عمومی،دستور کار ویژه دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی عصر یکشنبه با اشاره به اقدامات دادگستری در حوزه حفاظت و حراست از حقوق عامه اظهار کرد: با اقدامات دستگاه قضائی استان به ویژه حوزه دادستانی به عنوان مدعی‌العموم ضمن شناسایی اقدامات اولویت‌دار در حوزه فعالیت معادن استان و به خصوص شهرستان محلات، مشخص شد، عدم نظارت دقیق دستگاه‌های دولتی متولی در حوزه نظارت بر میزان خروج ماده معدنی و وصول حقوق دولتی مربوطه و کیفیت استخراج از معادن شهرستان محلات، موجب تضییع حقوق عمومی شده است.

وی افزود: دادگستری استان در راستای جلوگیری از استمرار وضعیت موجود در این حوزه و با پیگیری‌های دادستان عمومی و انقلاب شهرستان محلات و ضابطین این شهرستان، نظارت الکترونیک اداره صمت بر فعالیت بهره‌برداران معادن شهرستان (موسوم به طرح مانیتورینگ) با اولویت معادن بزرگ و مطرح شهرستان برنامه ریزی و تدوین و از ابتدای سال جاری وارد فاز اجرایی شد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: هر زمان حقوق عامه مردم مورد تضییع قرار بگیرد، دستگاه قضائی ورود قاطع را تکلیف خود می‌داند و باید اذعان داشت که شیوه ناصحیح استخراج از معادن از موارد دیگری است که نیاز به نظارت دارد چرا که معادن تجدید ناپذیر هستند و باید در موضوع استحصال نظارت ویژه ای باشد.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: بهره برداران مالک مطلق معادن نیستند، بلکه بهره بردار حق انتفاع موقتی با دریافت مجوز و پروانه بهره برداری طبق چهارچوب و ضوابط مشخصی دارد و باید با روشی استحصال صورت گیرد که بیشترین بهره وری و کمترین زیان را داشته باشد.

رئیس شورای قضائی استان مرکزی تصریح کرد: طبق قانون، معادن موظف هستند سهمی از درآمد خود از معدن را صرف توسعه شهرستان همجوار و ساخت جاده و زیرساخت‌های آن شهرستان کنند که این اقدام که حق قانونی مردم است به درستی انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار است مسئولین امر با پیگیری مجدانه و نظارت بر این امر مهم، حقوق مردم را استیفا کنند و دولت نیز این سهم از درآمد را در اختیار استان فعال معدنی قرار دهد.

کد خبر 5918938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha