۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۶:۰۶

در آیین افتتاحیه کنگره بین المللی علوم انسانی مطرح شد؛

مردم فلسطین ناکارآمدی علوم انسانی غربی را به جهان اثبات کردند

مردم فلسطین ناکارآمدی علوم انسانی غربی را به جهان اثبات کردند

آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین افتتاحیه هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و ششمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام احمد حسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: مدت‌ها است عده‌ای از اندیشمندان گوشه کنار دنیا سخن از محتضر بودن و مرگ علوم انسانی به میان می‌آورند.

وی افزود: بنده نیز موافق این ایده هستم چرا که علوم انسانی رایج مرده است. علوم انسانی که توجیه گر جنایات صهیونیست‌ها است علومی که این جنایت را با عنوان دفاع از حقوق بشر توجیه می‌کنند علوم انسانی پویا نیست. مردم مظلوم غزه این خدمت را به جامعه بشری داشتند که یک تنه ناکارآمدی علوم انسانی غرب را به جهان اثبات کردند.

شریفی عنوان کرد: در جامعه غرب کسی جرأت نداشت هلوکاست را بیان کند و در زمینه آن صحبت داشته باشد بنابراین علوم انسانی غرب راهگشا نیست اما علوم انسانی اسلامی هدفش این است که راه دیگری را با ادبیات علمی به بشر نشان دهد.

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه انقلاب اسلامی تحول گرا در مسیر علم بوده است گفت: علوم انسانی که دغدغه مند مسائل بشر و مسلمانان و راهگشا باشد مهمترین هدف انقلاب اسلامی است. جامعه شناسی و روانشناسی و حقوق شناسی که بر پایه داروینیستی باشد ارتفاع یافته نیست. آرمان چنین تفکراتی چون داروینیستی لیبرالیسم, سودجویی و لذت حیوانی می‌شود.

وی انسان شناسی را یکی از خلأهای علوم انسانی در دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: برداشتی از انسان شناسی قرآنی و اسلامی در دروس دانشگاه‌ها وجود ندارد.

شریفی درباره کنگره اظهار داشت: شصت مرکز دانشگاهی و حوزوی و پژوهشگاهی در برگزاری هفتمین دوره این کنگره همکاری داشتند. هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با کمترین هزینه بیشترین دستاورد را در این دوره داشته است.

شریفی عنوان کرد: در این دوره ابتکاری که صورت گرفت این بود که این کنگره به مدت ده روز برگزار خواهد شد و کمیسیون‌های تخصصی در این مدت در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که در برگزاری این همایش همکاری داشتند مقالات برتر را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

رئیس علمی کنگره گفت: در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ۳۳۵ مقاله ارائه و ۱۱۰ مقاله برتر در این کنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*نازنین شیخ صراف

کد خبر 5937507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha