۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۱۲

ترامپ می‌تواند در انتخابات درون‌حزبی ایالت کلرادو هم شرکت کند

ترامپ می‌تواند در انتخابات درون‌حزبی ایالت کلرادو هم شرکت کند

دادگاهی در کلرادو اعلام کرد که رییس جمهور سابق آمریکا به‌رغم نقش داشتن در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱، همچنان می‌تواند در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این ایالت شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، سارا والاس، قاضی دادگاه منطقه‌ای کلرادو در حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گرچه در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و یورش حامیانش به ساختمان کنگره دخالت داشته است؛ اما همچنان می‌تواند در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این ایالت شرکت کند.

والاس در این حکم اعلام کرد که متمم ۱۴ قانون اساسی مبنی بر «ممنوعیت شورشیان» از شرکت در انتخابات درباره رؤسای جمهور اعمال نمی‌شود.

دادگاه‌هایی در سه ایالت دیگر (مینه‌سوتا، میشیگان و نیوهمپشایر) در هفته‌های اخیر ادعاهای مشابهی درباره ترامپ را رد و تأیید کردند که او می‌تواند در انتخابات با دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه رقابت کند.

پس از پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور، هزاران نفر از حامیان ترامپ در واشنگتن تجمع کردند؛ این در حالی بود که هر دو مجلس کنگره با برگزاری جلسه مشترک، در آستانه تأیید صحت پیروزی بایدن در انتخابات بودند؛ انتخاباتی که به گفته ترامپ در آن تقلب رخ داده بود.

در این بحبوحه، برخی از معترضان به ساختمان کنگره یورش برده و جلسه مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنا را مختل کردند. دموکرات‌ها از آن تاریخ به بعد شورش ششم ژانویه را «قیام علیه دمکراسی آمریکا» نامیدند.

مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا دیروز (جمعه) با اشاره به انتشار علنی بیش از ۴۰ هزار ساعت از ویدئوهای مربوط به یورش حامیان ترامپ، به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱، گفت که این اقدام با هدف «شفاف‌سازی و برملا کردن حقیقت» صورت می‌گیرد و تنها بخش مختصری از این ویدئوها به‌دلایل امنیتی منتشر نخواهد شد.

کد خبر 5942213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha