۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۹

حجت الاسلام لیمویی در گفت وگو با مهر:

محور فعالیت‌های قرآنی بسیج تبدیل مساجد به پایگاه‌ های قرآنی است

محور فعالیت‌های قرآنی بسیج تبدیل مساجد به پایگاه‌ های قرآنی است

حجت الاسلام لیمویی مدیر دارالقرآن سازمان بسیج کشور به بیان اهمیت فعالیتهای قرآنی در بسیج و برنامه های این سازمان مردمی پرداخت.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه_ سمانه نوری زاده: ‬‬ بسیج ابتدا به مثابه نیرویی در مقابل قوای نظامی بیگانه و مهاجم پدید آمد، و سدّی سترگ در برابر هجوم همه جانبه آنها شد. اما با گذر زمان و تغییر اوضاع و شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه، کارکردها و جنبه‌های مهم دیگر این نهاد رخ نمود که شأن و اهمیتِ بی بدیل آن را روشن‌تر ساخت.

بر همین اساس امروزه، دشمنان ما، به خوبی نقش‌های کلیدی بسیج را در جامعه و فرهنگ اسلامی می‏‌شناسند، و به همین دلیل در پی تضعیف و نابودی آن برآمده‌اند. از این روی شایسته و بایسته است که ما نیز این عطیه خداوندی را در تمام جنبه‌‏هایش بازشناسیم و در پاسداشت آن بکوشیم.

حجت الاسلام لیمویی مدیر دارالقرآن سازمان بسیج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ارتباط بسیج با فعالیت‌های قرآنی گفت: حضرت امام (ره) بسیج را شجره طیبه نامیدند. شجره طیبه یک کلمه قرآنی است. وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم در قرآن شجره طیبه چنین تعریف شده است؛ «اصل‌ها ثابت و فرع‌ها فی السماء». اصل‌ها ثابت یعنی اینکه این درخت تناور و پاکیزه دارای یک ریشه مستحکم و استوار است. اگر بخواهیم بسیج را یک شجره طیبه بنامیم و باید بدانیم این درخت دارای استحکام و مقاومت است.

وی در ادامه با بیان اینکه این استقامت از چه چیزی به دست می‌آید، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» یعنی تنها قرآن کریم است که ما را به راه مقاوم و مستحکمی راهنمایی می‌کند. بسیجی و بسیج اگر محکم و استوار و به عنوان شجره طیبه باشد باید انسش با قرآن همیشگی باشد چون تنها قرآن است که راه مستحکم را به ما نشان می‌دهد.

بسیجی بدون قرآن؛ بسیجی مستحکم و مقاوم نخواهد داشت

حجت الاسلام لیمویی اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب: «بسیج تا آن زمانی پیروز است که یک دستش سلاح و یک دستش قرآن باشد» و این جمله نشان می‌دهد توجه به فعالیت‌های قرآنی در بسیج ویژه است و باید به آن توجه شود. بسیج بدون قرآن؛ بسیجی مستحکم و مقاوم نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اصل در فعالیت‌های بسیج، فعالیت‌های قرآنی است و در دیداری که سال گذشته بسیجیان با رهبر معظم انقلاب داشتند؛ ایشان گفتند: «روحیه بسیجی خود را حفظ کنید و این روحیه زمانی که انس و تلاوت قرآن داشته باشید.» و به مساله انس با قرآن در رابطه با بسیجی‌ها زیاد اهمیت داده شده است.

مدیر دارالقرآن سازمان بسیج کشور بیان داشت: محور فعالیت‌های قرآنی بسیج و دارالقرآن بسیج تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآن است. این امر که مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز در گذشته بوده است با هدف تربیت ده میلیون حافظ قرآن صورت می‌گیرد.تحقق این امر نیاز به ۶۳ هزار مرکز قرآن آموزی دارد. با اینکه بعد از انقلاب رشد خوبی داشتیم و در حال حاضر سه الی ۴ هزار مؤسسه قرآنی در سطح کشور فعالیت می‌کند اما از ۶۳ هزار مرکز مورد نیاز فاصله داریم.

حجت الاسلام لیمویی اضافه کرد: مستعد ترین فضایی که می‌تواند مراکز را تشکیل دهد مساجد هستند. محیط آماده و معنویت همراه با آنها و مربی‌هایی که می‌توانند کلاس‌های قرآنی برگزار کنند همگی در یک فضا حاضر هستند. محور مسجد پایگاه قرآن را با هدف انتخاب کردیم که اگر موفق شویم بسیاری از مطالبات رهبری به آن عمل می‌شود.

الزامات تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآن

وی با اشاره به الزاماتی که در این خصوص مورد نیاز است گفت: تمام تلاشمان این است که مساجد تبدیل به پایگاه قرآن شود. گرچه الزاماتی در این خصوص دارند که به آنها توجه خواهد شد. تربیت مربی و نظام آموزشی دو عنصری است که باید در اختیار مساجد و مربی‌ها قرار بگیرد و طبق آن فضای آموزشی و حلقه‌های قرآنی در مساجد شکل بگیرد.

ارائه مساجد فعال در سامانه «مسجد پایگاه قرآن»

مدیر دارالقرآن بسیج کشور افزود: مسابقات و رقابت بین مساجد از دیگر الزاماتی است که مورد توجه قرار بگیرد. یکی برنامه‌هایی که برای تبدیل مساجد به محافل قرآنی دنبال می‌شود سامانه «مسجد پایگاه قرآن» است که یک سالی این سامانه راه اندازی شده است و امکاناتی که نیاز است به جهت آموزشی مربی قرآن داشته باشد را در اختیار قرار می‌دهد.

حجت الاسلام لیمویی با اشاره به امکانات این سامانه گفت: ثبت نام قرآن آموز، ارائه نظام نامه و ارائه مدرک معتبر برای قرآن آموز در این سامانه انجام می‌شود. همچنین تعداد مرب ی ها، مشارکت تعداد مساجد و قرآن آموز ها در این سامانه قابل مشاهده است.

ارائه دوره‌های تربیت مربی و تربیت بیش از ۷۰۰ مدرس

وی با تاکید بر تربیت مربی و مدرس قرآن به عنوان فعالیت دیگر دارالقرآن بسیج اظهار داشت: دوره‌های تربیت مربی و مدرس به شیوه استاندارد در زمینه‌های مختلف حفظ و قرائت و تدبر در قرآن در دستور کار فعالیت‌های این دارالقرآن قرار دارد.

حجت الاسلام لیمویی با اشاره به تربیت ۷۰۰ مربی و ۱۵۰ مدرس قرآن در حال آموزش ادامه داد: در این زمینه با مشکل مربیان و مدرسان متخصص مواجهه هستیم که امیدواریم با دوره‌های تربیت مدرس و مربی سعی در حل این مشکل داشته باشیم تا این افراد در مساجد ایفای نقش کرده و حلقه‌های قرآنی را تشکیل دهند.

فراگیرترین مسابقه قرآنی با شرکت ۷۳۱ هزار نفر

وی به دیگر برنامه‌های قرآنی در بسیج اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دیگر برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه قرآن برگزاری مسابقات قرآن بین مساجد است. از دو سال گذشته مسابقات دارالقرآن بسیج را بین مساجد پیش بردیم و اولین مرحله برگزاری بین مساجد و پایگاه‌های مقاومت برگزار کردیم. سی امین مسابقات با محوریت مساجد بین سه هزار و۵۰۰ مسجد را برگزار کرده و ۷۳۱ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم. در واقع از هر صد نفر ایرانی یک نفر در این مسابقات شرکت کردند و می‌توان به آن فراگیرترین مسابقه قرآنی نام برد. این مسابقات سه بخش فردی، خانوادگی و گروهی داشته و افراد علاقه مند این امکان برایشان فراهم شده که به صورت گروهی شرکت کنند. همچنین به شکرانه این هفت هزار شرکت کننده ۵۰۰ محفل جشن در میلاد پیامبر اکرم (ص) با عنوان چلچراغ آیه‌ها را برگزار کردیم.

تأسیس دارالقرآن هایی در سطح شهرستان

حجت الاسلام لیمویی با تاکید بر راه اندازی پویش «من مبلغ قرآنم» گفت: تأسیس دارالقرآن‌های بسیج در سطح شهر استان‌ها از دیگر فعالیت‌های این دارالقرآن خواهد بود تا ساختمان و امکانات مورد نیاز را در اختیار فعالان قرآنی شهرستان قرار دهیم. ما تصدی گری نمی‌کنیم و به مدیریت دارالقرآن‌های بسیج کاری نداشته بلکه فضایی را برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در سطح شهرستان آماده می‌کنیم.

وی ادامه داد: تربیت کادر و مربی برای مساجد در سطح شهرستان، شبکه سازی و اتصال مساجد و آموزش‌های تخصصی مانند تربیت حافظ و قاری در این دارالقرآن‌ها مورد توجه است.

برپایی طرح ملی صراط

مدیر دارالقرآن با اشاره به «طرح ملی صراط» گفت: در این طرح محتواهایی که به حلقه‌های صالحین و دوره‌های تربیتی بسیج می‌رسد. این طرح سه جلد کتاب شامل عقاید اسلامی، تکالیف فردی و اجتماعی، اخلاق و آداب با محوریت آیات موضوعی قرآن را در بر می‌گیرد. هر درس با موضوع قرآن شروع می‌شود و موضوعات مرتبط از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز در این کتاب‌ها به کار رفته است. یک جلد آن سال گذشته چاپ شده است و دو جلد دیگر آن را امسال به چاپ خواهیم رساند.

کد خبر 5949099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha