۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۳

نگاه «مجله مهر» به آزادسازی اسیران جنگی در غزه؛

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی انتشار تصاویر آزادسازی اسیران فلسطینی و اسراییلی، رفتار دو طرف جنگ را کنار هم قرار داده و انسانیت نیروهای مقاومت و ارتش رژیم اشغالگر را با هم مقایسه کردند.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: در شرایطی که در هفته‌های اخیر، جهان شاهد کشتار زنان و کودکان غزه در بمباران‌های بی‌وقفه توسط اسراییل بوده است، شاید از نظر افکار عمومی چندان بعید نبود که فلسطینی‌ها انتقام خون شهیدان خود را از اسیران اسراییلی بگیرند، اما انتشار تصاویر بی‌سابقه‌ای از آزادسازی اسیران همه را شگفت‌زده کرد؛ تصاویری که حکایت از خوش‌رفتاری فلسطینیان با اسیران صهیونیستی داشت.

از آغاز جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها تلاش کردند شرایط برای آتش بس مهیا شود تا اینکه بالاخره از صبح جمعه گذشته (۴ آذر ماه) آتش بس به صورت رسمی اعلام شد. بعد از آن، با فاصله کوتاهی تبادل اسیران شروع شد تا به ازای هر سه اسیر فلسطینی یک اسیر اسراییلی آزاد شود. از آنجا که مردم جهان کنجکاو بودند که هر کدام از طرفین چه رفتاری با اسیران داشته است و آنها چه شرایطی را در مدت اسارت خود تجربه کرده‌اند، تصاویر آزادسازی و گفت وگو با آزادشدگان از پربازدیدترین اخبار چند روز اخیر بوده است و چیزی نگذشت که کاربران فضای مجازی، دست به مقایسه رفتار صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها زدند.

نیکوکاران عالم

ماجرا از آنجا آغاز شد که آزادسازی یک دختر جوان اسراییلی در فضای مجازی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. دختر جوان با آرامش خاطر و در نهایت آسودگی آزاد می‌شود در حالی که یک رزمنده فلسطینی که به نظر می‌رسد یکی از نیروهای زن القسام باشد، برای او دست تکان می‌دهد و اسیر اسراییلی با نگاهی که احساسات در آن موج می‌زند از رزمنده فلسطینی خداحافظی می‌کند. خیلی زود این چند ثانیه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش‌های مختلفی عنوان کردند که این فیلم آنها را حیرت‌زده کرده و انتظار چنین صحنه‌ای را نداشته‌اند.

نباید فراموش کرد این روایت‌ها و تصاویر درباره برخورد انسانی رزمندگان فلسطینی با اسیران در حالی منتشر می‌شود که آنها ۵۰ روز اخیر را در بدترین شرایط جنگی بوده‌اند و کسانی را در اسارت داشته‌اند که سال‌های سال خاک کشورشان را اشغال کرده‌اند. با این وجود آنها بنا بر اخلاق اسلامی و شعور انسانی همانطور که در آیین دین و سیره پیامبر اکرم آمده با اسیر خود به نیکی رفتار کرده‌اند. همچنان که درباره «احسان به اسیر» آیاتی در قرآن کریم آمده است؛ برای مثال در آیه ۸ سوره انسان، اطعام اسیر به عنوان یکی از ویژگی‌های «نیکوکاران عالم» یاد شده است.

بعد از انتشار این ویدیو، شماری از کاربران به تلاش رژیم صهیونیستی برای وارونه نشان دادن حقیقت پرداختند. بر کسی پوشیده نیست که صهیونیست‌ها در این مدت علیرغم آنکه خودشان دست به هر جنایتی زده‌اند، سعی کردند تا جای ممکن طرف مقابل خود را مقصر و خودشان را مظلوم جلوه دهند. با این وجود، انتشار تصاویر آزاد شدن اسیران باعث شد کاربران متعددی، اخبار رسانه‌های حامی اسراییل و تصاویر اخیر از آزادشدن اسیران اسراییلی را کنار هم قرار دادند و بیان کردند چه تفاوت فاحشی میان ادعای صهیونیست‌ها و واقعیت وجود دارد.

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

پیش از اینها نیز ویدیویی از نحوه برخورد رزمندگان مقاومت با دو زن مسن اسراییلی، جزو پربازدیدترین‌ها بود. ویدیویی که در آن فلسطینی‌ها به این دو اسیر خوراکی می‌دهند و به گونه‌ای با آنها رفتار می‌کنند که شباهتی به رفتار یک فرد نظامی با یک اسیر ندارد. آرامش و صبوری در رفتار فلسطینی‌ها، مهم‌ترین ویژگی آنهاست که باعث شگفت همگان شده است.

با توجه به بازتاب گسترده این اخبار و سیل عظیم واکنش‌های مثبت مردم جهان به برخورد انسان‌مدارانه فلسطینی‌ها با اسیران صهیونیستی، رژیم اسراییل تلاش کرد مانع از ادامه این روند شود و دستور سانسور گسترده این محتوا را صادر کرد. آنها که می‌دانستند در میان صحبت‌های اسیران آزاد شده‌، رفتارهای بشردوستانه رزمندگان حماس و چهره حقیقی مسلمانان فلسطینی منعکس خواهد شد، هرگونه گفت وگو را برای اسراییلی‌های آزادشده ممنوع اعلام کردند.

صدور فرمان سکوت و نقض آزادی بیان آن هم برای کسانی که به تازگی از طرف گروه‌های مقاومت فلسطین آزاد شده بودند، موج بزرگی از اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را ایجاد کرد و شبکه‌های اجتماعی به محفلی برای انتقاد مردم جهان تبدیل شد. البته عملکرد دولت نتانیاهو پیش از این به کرات مورد انتقاد جدی اسراییلی‌ها بوده است. «هاآرتص» قدیمی‌ترین روزنامه به زبان عبری چاپ اسرائیل در باره تبادل اسیران نوشت: «اسراییل اعلام می‌کند که رهبران و فرماندهان حماس در غزه را از بین خواهد برد، اما برمی‌گردد و با همین رهبران و فرماندهان برای عملیات تبادل اسیران مذاکره می‌کند. حتی متحدان نتانیاهو از جمله ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه وی نیز پذیرش آتش‌بس و شروط مقاومت فلسطین در تبادل اسیران را برای رژیم صهیونیستی، شکست اعلام کرده بود.»

غزه؛ مرکز دنیاست!

علیرغم این ممنوعیت، اخیراً فضای مجازی پر شد از تصویر نامه‌ای دست‌نویس که به زبان عبری بود و ترجمه آن به زبان‌های مختلف میان کاربران دست به دست می‌شد؛ نامه قدردانی و تشکر زن اسیر شهرک‌نشین از رزمندگان فلسطینی به خاطر برخورد خوب و انسانی آنها با خودش و دخترش!

«دانیل آلونی» در نامه خود نوشته است: «این نامه را برای ژنرال‌هایی می‌نویسم که طی هفته‌های اخیر همراه من بودند و به نظر می‌رسد فردا از آنها جدا خواهیم شد. من از اعماق قلبم نسبت به انسانیت فرا طبیعی که در قبال دخترم امیلیا از خود نشان دادید، از شما تشکر می‌کنم. شما برای او مانند پدر بودید و هرگاه او می‌خواست او را به اتاق خودتان دعوت می‌کردید. او این احساس را دارد که تمام شما دوستان او هستید و البته شما چیزی فراتر از دوست؛ بلکه مانند برادران واقعی و خوب هستید! از شما متشکرم، از شما متشکرم که ساعات زیادی را با دخترم مانند یک مربی رفتار کردید. از شما متشکرم که با او صبور بودید و همواره به او شیرینی و میوه می‌دادید و همه چیز اینجا وجود داشت، حتی اگر برای شما در دسترس نبود.»

او در ادامه این نامه می‌گوید: «کودکان نباید اسیر باشند. به لطف شما و به لطف انسان‌های خوب دیگری که در طول این مسیر با آنها آشنا شده‌ام، دخترم خود را ملکه‌ای در غزه می‌داند و احساس می‌کند که اینجا مرکز دنیا است. ما در این مسیر طولانی هیچیک از عناصر و حتی فرماندهان مقاومت را ندیدیم، مگر اینکه با مهربانی و لطف و عطوفت با او رفتار کند. من تا ابد از شما قدردانی می‌کنم، چرا که دخترم با یک شوک روانی دائمی از اینجا خارج نشد. من رفتار خوب شما را که با وجود اوضاع سختی که خودتان در آن قرار دارید و خسارت‌های زیادی که اینجا در غزه با آن مواجه شده‌اید، همواره به یاد خواهم داشت. کاش می‌شد ما بتوانیم در این دنیا دوستان واقعی و خوبی برای هم باشیم. برای همه شما و فرزندان و خانواده‌هایتان صحت و سلامت آرزومندم و بسیار از شما ممنونم؛ دنیال و امیلیا.»

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

مرگ انسانیت

در حالیکه مردم دنیا به تماشای خوش‌رفتاری فلسطینی‌ها با اسیران اسراییلی نشسته بودند، از سوی دیگری آزادسازی اسیران فلسطینی و اظهارات تکان‌دهنده آنها درباره مدت اسارت‌شان، کاربران شبکه‌های اجتماعی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و انعکاس گسترده‌ای در جهان داشت. یک اسیر فلسطینی ۱۷ ساله که سال گذشته به اسارت اسراییلی‌ها در آمده و سه زندان بزرگ را تجربه کرده بود، بعد از آزاد شدن می‌گوید: « مدام به ما توهین می‌کردند و ما را تحقیر می‌کردند. ما را کتک می‌زدند، سگ‌ها را به جان ما می‌انداختند، به سرمان ضربه می‌زدند. ۱۷ روز نگذاشتند حمام برویم...» این نوجوان فلسطینی همچنین می‌گوید که اسراییلی‌ها حتی در خلال آزادسازی آنها نیز مدام کتک‌شان می‌زده‌ و به آنها توهین می‌کرده‌اند.

«محمد نزال» نوجوان فلسطینی اهل «جنین» پس از آزادی خود گفت که زندان‌بان‌های صهیونیستی به شدت او را کتک زده‌اند و به دست، کتف و کمر او آسیب جدی وارد کرده‌اند. این نوجوان که دست و کتفش توسط اسراییلی‌ها شکسته شده، می‌گوید: «وقتی دستم شکست هیچ کاری نکردند و از یک هفته پیش که دستم را شکستند هیچ امداد پزشکی نرساندند تا اینکه بعد از آزادی صلیب‌سرخ دستم را باندپیچی کرد». محمد در این گفت وگو یادآوری می‌کند که وضع زندان «نقب» بسیار بد است و سربازان اسراییلی، اسیران فلسطینی را در حالی که روی زمین افتاده‌اند، به شدت کتک می‌زنند.

«روضه موسی» دختر فلسطینی که در تبادلات اخیر از اسارت رژیم صهیونیستی آزاد شده، می‌گوید: «پس از هفت اکتبر وضعیت برای اسیران بسیار سخت و خطرناک بود. جایی که من بودم شرایط اتاق‌ها بسیار بد بود. من با ۳۶ دختر دیگر در یک اتاق بودیم در شرایطی که غذا بسیار بد بود و آب طعم بدی داشت و مقدار آنها کم بود چراکه تعداد بازداشتی‌ها پس از هفت اکتبر زیاد شده بود.»

«نفوذ حماد» نوجوان فلسطینی نیز گفته است که به همراه دیگر اسیران، به صورت گسترده توسط اشغالگران صهیونیستی در زندان شکنجه شده‌اند. «دجانه عطون» یکی دیگر از اسیران آزادشده فلسطینی هم عنوان کرده که اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در شرایط سختی به سر می‌برند. «شروق دویات» اسیر زن فلسطینی آزاد شده هم از فشار روانی صهیونیست‌ها روی اسیران فلسطینی و تهدید آنها با انتظار طولانی‌مدت خبر داده است.

اسراییل بیش از پنج هزار و ۲۰۰ فلسطینی را در ۲۰ زندان محبوس کرده است که ۱۹ زندان در سرزمین‌های اشغالی و یک زندان در کرانه باختری قرار دارد. این عدد اخیراً با افزایش قابل توجهی، به بیش از هشت هزار نفر رسیده است که تعداد زیادی از آنها کودکان بوده‌اند. همچنان که در تصاویر آزادسازی اسیران فلسطینی مشاهده شده، تعدادی از آنها نوجوانان یا جوانانی هستند که محکومیت‌ها و سال‌های حبس، تمام سال‌های کودکی یا نوجوانی‌شان را گرفته و بعد از سال‌ها به خانه بازگشته‌اند. نکته عجیب آن است که حدود یک ششم از اسیران فلسطینی یعنی تعداد هزار و ۲۶۴ نفر زندانیان اداری هستند، کسانی که بدون محاکمه یا اتهام مشخصی، برای زمان نامحدود و نامعلومی دستگیر شده‌اند!

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

با همه اینها، تفاوت فاحش میان دو طرف جنگ در فلسطین نه تنها توسط برخی رسانه‌ها نادیده گرفته می‌شود بلکه آنها سعی بر آن دارند تا با انتخاب کلمات و نحوه پوشش اخبار حقایق را کتمان کنند. «بی‌بی‌سی فارسی» رسانه پرادعا در زمینه آزادی بیان که همواره کوشیده خودش را بی‌طرف جلوه دهد، در حجم اخبار اخیر نتوانسته جهت‌گیری خود به سمت اسراییل و حمایت از صهیونیست‌ها را پنهان نگه دارد. این موضوع زمانی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت که صفحه اینستاگرامی بی بی سی دو پست متوالی درباره آزادسازی اسیران فلسطینی و اسراییلی منتشر کرد؛ اما از اسیران اسراییلی به عنوان «گروگان» و از اسیران فلسطینی به عنوان «زندانی» نام برد.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد چهره حقیقی این رسانه‌ها در این ایام از همیشه قابل تشخیص‌تر شده و نقاب انسان‌دوستی، آزادی‌طلبی و بی‌طرفی را برای همیشه از صورت‌شان برداشته است.

ملکه‌های اسراییلی؛ گروگان‌های فلسطینی!

آتش بس موقت در حالی به اتمام خود نزدیک می‌شود که در همین چند روز، چند بار قوانین و توافقات از سوی طرف صهیونیستی نقض شده است، تا جایی که «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام اعلام کرد که پس از نقض آشکار آتش‌بس از سوی رژیم اسراییل مبارزان قسام به صورت میدانی با نظامیان صهیونیستی درگیر شده‌اند و به نقض توافق از سوی ارتش رژیم صهیونیستی پاسخ داده‌اند.

کد خبر 5952397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha